بورس ۱۴ دی؛ کمترین ارزش بازار در ۴۰ روز اخیر

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز - یکشنبه ۱۴ دی ماه - گفت: ارزش کلی بازار امروز در ۴۰ روز اخیر به پایین ترین رقم رسیده اما به نظر می رسد این روند در روزهای آینده ادامه دار نباشد.

محسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با تشریح وضعیت امروز بازار بورس اظهار کرد: شاخص کل با رشد ۱۳۲۸ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۷۵ واحد رسید و نکته مثبت بازار این است که شاخص در ابتدای روز افت زیادی داشت و به حدود یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحد نیز رسید و در نهایت با رشد خوبی به این سطح رسید و در در کانال یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد امروز تثبیت شد و امید است بتواند حرکات مثبتی را در روزهای آینده به نمایش بگذارد.

وی افزود: همچنین شاخص کل هم وزن به ۴۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز مشابه شاخص کل رفتار کرد و می‌توان گفت جریان روانی بازار کاملاً یکپارچه بوده و شاخص‌ها همگرا بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات امروز در حدود ۱۰ هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان بود و در در بازار اول و دوم فرا بورس نیز در حدود ۵,۹۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبتاً کاهش قابل توجهی داشته و امید است رشد قابل توجهی را نیز در روزهای آتی تجربه کند.

رضایی افزود: در حالت کلی نیز ارزش بازار به پنج تریلیون و ۳۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده که در ۴۰ روز اخیر این پایین‌ترین رقمی بوده است که در ارزش کلی بازار شاهد بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده ادامه دار نباشد.

وی ادامه داد: بازار امروز نسبت به دیروز متعادل بوده و هیجان مثبتی در آن وجود داشت که پیش بینی می‌شود ادامه دارد بوده و بازار در یکی دو هفته آینده حرکت اصلی بازار که بسیاری از سرمایه گذاران به آن امیدوار هستند آغاز شده و وضعیت بازار بهبود یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک باید به تهدید امنیتی اشاره کرد که با عقب نشینی ناو آمریکایی، آرامش به بازار برگشته و اگر همچنان اوضاع رو به بهبود باشد سرمایه گذاران نیز اعتماد بیشتری به بازار داشته و به آن ورود می‌کنند.

ادامه کشمکش بین دولت و مجلس بر سر بودجه

رضایی افزود: اما از نگاه داخلی، هنوز اتفاق نظر خاصی بین مجلس و دولت بر روی لایحه بودجه سال آینده اعلام نشده و با توجه به اینکه مجلس حدود ۸۰ درصد بودجه را قابل تجدید نظر دیده و این وظیفه را نیز به دولت محول کرده و به بررسی و ارزیابی مجدد نمی‌پردازد پیش بینی می‌شود همچنان تنش‌های بین دولت و مجلس ادامه یابد که مشکاتی را برای بورس ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما با توجه به زمزمه‌های مثبتی که از گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها به گوش می‌رسد، در آینده نزدیک انتشار این گزارشات، می‌توانند بازار را جهت دهی کرده و با انرژی مثبتی که ایجاد می‌کنند، هفته‌های آینده بازار خوبی خواهیم داشت بنابراین برای افرادی که قصد سرمایه گذاری میان مدت دارند، سهام بسیاری از صنایع بزرگ می‌تواند جذاب باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات مثبت دو نماد "خودرو" و "خساپا" یکی از نکات بازار است، به طور کلی این دو نماد رهبر بازار بوده و دماسنج کلی بازار محسوب می‌شوند، سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند، زمانی که این دو سهم مثبت می‌شوند، سهم‌های کوچک و قطعه ساز پیشرفت می‌کنند.

آینده خوب قطعه سازان

رضایی با بیان اینکه به طور کلی این دسته از صنایع پیشتاز گروه خودرویی محسوب می‌شوند، افزود: بنابراین با توجه به اتفاقات خوبی که اخیراً در برخی از نمادهای قطعه سازی اتفاق افتاده است، پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک، دو نماد خودرو و سایپا نیز بر مدار صعود قرار گرفته و بازار نیز وضعیت بهتری را سپری کند. توصیه می‌شود، سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در گروه خودرو دارند، توجه بیشتری به قطعه سازها داشته باشند.

وی گفت: برترین صنایع از نظر ارزش معاملات صنعت خودرو است که امروز در حدود یک هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان معادله د آن انجام شده و صنعت شیمایی نیز در رده دوم از این نظر قرار داشته و در حدود ۹۴۹ میلیارد تومان معامله در آن انجام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: امروز در صنعت دارویی در حدود ۸۰۴ میلیارد تومان پول جا به جا شد که این رقم در فرآورده‌های نفتی ۶۵۰ میلیارد، انبوه سازی ۵۷۴ میلیارد، فلزات اساسی ۵۰۱ میلیارد و کانه‌های فلزی ۴۷۶ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که در صنعت خودرو که از نظر ارزش بازاری یک چهارم صنعت شیمیایی است، امروز توانسته بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهد که چنین تغییری گویای تحرکات آتی بازار خواهد بود.

عملکرد مطلوب بازار صنایع دارویی

رضایی ادامه داد: ارزش بازار صنایع دارویی در حدود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بوده و با ۴۴ نماد از نظر تعدادی بیشترین تعداد را در صنایع ایران دارد، بنابراین در حالت کلی سه صنعت خودرو، مواد دارویی، کانه‌های فلزی و کانی‌های غیر فلزی در آینده نزدیک می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند که توصیه می‌شود سرمایه گذاران توجه بیشتری به این دو نماد داشته باشند.

وی گفت: امروز نماد "نوری" با ۲,۸۲۸ میلیارد تومان بیشتری افزایش ارزش را داشت، نمادهای تاپیکو، وپارس، ومپنا، فملی، فخوز و ومعادن نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نماد "شستا" که این روزها بسیاری از سرمایه گذاران را نا امید کرده است، با کاهش ارزش بازاری معادل ۳۲۸۰ میلیارد تومان، بیشترین کاهش ارزش بازار را به خود اختصاص داده و نماد "شپنا"، "حکشتی"، "شبندر"، "شتران"، "خبهمن" و "ونیکی" نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

رضایی ادامه داد: به طور کلی صنعت پالایشی و حمل و نقل نیز می‌توانند در آینده مورد توجه قرار گیرند، سطح ( P/ E TTM ) بازار به پایین‌ترین مقدار در چهار ماه گذشته رسیده و به عدد ۳۸ رسیده که می‌تواند شاخصی برای حبابی بودن کلان بازار باشد، اما با توجه به اینکه P/E بازار اکنون در حدود ۱۳ است، می‌توان این نوید را به سرمایه گذاران داد که بازار به سطح متعادلی از نظر نسبت قیمت به درآمد در بسیاری از سهم‌ها نزدیک شود و طبیعی است که با افت این عدد، نسبت سرمایه گذاری در بازار بهبود یابد.

کد خبر 466168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.