۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
امشب نگاهتان به آسمان باشد

یک مدرس، رصدگر و عکاس نجومی گفت: بارش شهابی ربعی سالیان سال است که تکرار می‌شود و بر اساس مستندات موجود ۵۰۰ سال است که چینی‌ها آن را ثبت کرده و به رصد آن پرداخته‌اند.

مهدی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کره زمین در طول سال چندین بار از سنگ و غبار کیهانی عبور می‌کند که منشأ این سنگ‌ها، دنباله دارها و سیارک‌ها هستند. کره خاکی ما از میان توده‌ای از سنگ و غبار که حاصل دم این دنباله دار است عبور می‌کند و مورد آماج بارش شهابی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این بارش‌های شهابی، بارش شهابی ربعی یا کوادرانتی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. اول اینکه این بارش شهابی در شمال سماوی آسمان انجام می‌شود و کافی است افراد امشب بعد از غروب خورشید به سمت شمال آسمان نگاه کنند.

این رصدگر و عکاس نجومی اضافه کرد: این بارش در محدوده صورت فلکی دب اکبر و صورت فلکی عوا انجام می‌شود و کانون بارش ربعی از آن نقطه است.

رحیمی یادآور شد: نقطه‌ای که بر اثر حالت پرسپکتیو ناظر احساس می‌کند بارش شهابی از آن نقطه وارد جو زمین می‌شود که به این نقطه، کانون بارش شهابی گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: سرعت شهاب‌های این بارش حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت است. این بارش شهابی برعکس شهاب‌های بارش‌های دیگر که با سرعت عبور کرده و از چشمان ما ناپدید می‌شوند، به راحتی قابل دنبال کردن و مشاهده شدن است و مدت زمان زیادی می‌توان آن‌ها را در آسمان دید.

این رصدگر و عکاس نجومی اظهار کرد: اصطلاحی به نام ZHR یا نرخ ساعتی سرسویی برای بارش‌های شهابی وجود دارد که برای این بارش شهابی ۹۰ بارش در ساعت بوده و این بدان معنا است که چنانچه فرد در یک آسمان تاریک قرار بگیرید و به کانون بارش شهابی (به سمت شمال) نگاه کند، در یک ساعت می‌تواند ۹۰ شهاب پر نور با رنگ‌های مختلف و زیبا را ببیند.

رحیمی با بیان اینکه شروع بارش شهابی ربعی هر ساله دهم دی ماه است، ادامه داد: اوج این بارش ۱۳ و ۱۴ دی ماه و پایان این بارش نیز ۱۷ دی ماه است و به زمانی بستگی دارد که کره زمین به توده غبار و سنگی که در آسمان است برخورد می‌کند.

وی گفت: این بارش شهابی سالیان سال است که تکرار می‌شود و بر اساس مستندات موجود ۵۰۰ سال است که چینی‌ها آن را ثبت کرده و به رصد آن پرداخته‌اند و هر ساله رصدگران زیادی آن را رصد می‌کنند.

این رصدگر و عکاس نجومی تاکید کرد: برای رصد این بارش بهتر است فرد در یک نقطه تاریک قرار بگیرد. امشب نیز چند ساعتی نور ماه مزاحم رصد نیست و می‌توان در ساعت‌های اولیه شب در نقطه‌ای، ترجیحاً خارج از شهر، رصد را انجام داد.

رحیمی تاکید کرد: بر اساس پیش بینی‌ها  آسمان صاف است، اما شهرهای بزرگ دچار آلودگی هوا هستند و آسمان آن‌ها غبارآلود است. با این حال در شهرها نیز از بالای پشت بام می‌توان شهاب‌هایی را در این فاصله زمانی دید.

کد خبر 466084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.