گلایه شورا از وضعیت بحرانی هوای تهران/ درخواست ورود قوای قضائیه و مقننه

چهار عضو شورای شهر تهران نسبت به وضعیت آلودگی هوای پایتخت به نهادهای مسؤول تذکر داده و درخواست کردند قوای مجریه و مقننه به این موضوع ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موضوع آلودگی هوا امروز در صحن شورا مورد انتقاد چهار عضو شورای شهر تهران قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: گله‌ای از استاندار و دولت محترم دارم چرا که به رغم گزارش‌های هواشناسی و داده‌های علمی که حاکی از پایداری هوا و تشدید وارونگی دما بیش از گذشته است که این مساله ضرورت توقف فعالیت‌ها را نیازمند است، اما دو روز از اعلام درخواست تعطیلی می‌گذرد و هنوز اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد کمیته اضطرار به دولت ارائه شده و تا بخواهد تشکیل جلسه بدهند و تصمیمی بگیرند چیزی مشخص نیست.

نوری تاکید کرد: باید متوجه آثار تصمیم گیری دیرهنگام باشیم و نسبت به آن پاسخگو باشیم چرا که به سلامت مردم آسیب می‌زند.

او در ادامه تذکر خود درباره توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و جایگزینی سوخت پاک گفت: امروز شهر تهران از استفاده بی‌رویه از منابع انرژی نظیر بنزین، گازوئیل، نفت، گاز و مازوت رنج می‌برد. این موارد سوخت‌های فسیلی هستند و سلامت همه مردم را تهدید می‌کنند.

نوری با بیان اینکه بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا در کنار مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا، شرایط را برای مردم کشور به ویژه کلانشهرها و تهران سخت و غیرقابل تحمل کرده، ادامه داد: باید رویه‌ها در این زمینه تغییر کند و انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق استفاده شده و جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند.

نوری افزود: این اتفاق با توجه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی اکسید کربن و کوچک شدن ردپای اکولوژیک شهر تهران در ارتقای سلامت شهروندان اثر خواهد داشت و مطابق با اصول توسعه پایدار شهری است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه یک شهر با کمترین میزان آلودگی و تخریب محیط زیست انرژی مورد نیاز فعالیت‌ها را تأمین کند، هنر مدیران و مشارکت شهروندان آن است. تهران از نظر موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و مشارکت شهروندان قابلیت‌های بیشماری در توسعه و بهره برداری از این قبیل تأسیسات دارد و کافی است با بررسی میدانی، نسبت به شناسایی این فضاها در سطح شهر تهران و جانمایی آن‌ها اقدام شود.

او ادامه داد: به عنوان نمونه می‌توان به ایجاد سازوکار لازم برای الزام به نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌های بلند شهر تهران در هنگام صدور پروانه، استفاده از پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌های شهرداری تهران و تعیین محل‌هایی در پارک‌های وسیع شهری برای استقرار نیروگاه‌های با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات اقدام کرد.

نوری افزود: شهردار تهران دستور بررسی و اقدام لازم را جهت استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های شهرداری، ساختمان‌های شهری که در اختیار دارند و طراحی و اجرای اکوپارک با این رویکرد و همچنین الزام در صدور پروانه را اجرا کرده و نتیجه آن را به شورای شهر تهران منعکس کنند.

در ادامه مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن انتقاد از وضعیت آلودگی هوای تهران از قوه مجریه و مقننه خواست تا با تشکیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل از تعداد مرگ و میرهای این روزهای تهران و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بکاهند.

او با اشاره به این که سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تنها طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوای تهران هر روزه در وضعیت قرمز و بالای ۱۴۰ بوده است، افزود: در حال حاضر این شاخص روی عدد ۱۵۲ قرار گرفته است و امروز و فردا احتمال رسیدن آنها به بالای ۱۶۰ و شرایط بسیار خطرناک وجود دارد.

فراهانی تصریح کرد: در شرایط جدید همه آمارها نشان می‌دهد که مصرف سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران از یک سو و گازوئیل در دیزل‌ها و کامیون‌های فرسوده جمعاً نزدیک به ۶۰ درصد حجم آلایندگی هوای شهر و استان تهران است.

وی افزود: مازوت آلوده‌ترین سوخت فسیلی میان تقطیر از نظر دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوئیل بنا بر گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیش از ۲۰ برابر مجاز و بالای ۱۰۰۰ است.

او تاکید کرد: حال چگونه است که بنا بر گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دادستان بخشنامه کرده است که مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نشوید. از ریاست قوه قضائیه درخواست می‌کنم با ورود به مسئله اجازه ندهند با حکم قاضی سلامت شهروندان به خطر بیفتد.

عضو شورای شهر تهران افزود: مدیریت کاهش آلودگی هوا امروز نیازمند تشکیل جلسات اضطراری و فوری در سطح دولت و مجلس شورای اسلامی است. به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند سه ماده ۸۰ از این دو قوه مجریه و مقننه می‌خواهم با تشکیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل از تعداد مرگ و میرهای این روزهای تهران و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بکاهند.

در ادامه زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به اینکه شدت آلودگی هوای تهران به قدری است که سهم آلایندگی منابع سابق به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوئیل را به حدود ۶۰ درصد رسانده است و در وضعیتی که به واسطه شرایط کرونایی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند ادامه چنین وضعیتی و بروز چنین آلودگی برای شهروندان شهر تهران غیر قابل پذیرش است. لذا از شما می‌خواهم در اسرع وقت نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های اطراف شهر تهران مساعدت لازم را بکنید.

عضو شورای شهر در متن نامه‌ای که به کلانتری نوشته آورده است: با توجه به اینکه شدت آلودگی هوای تهران به قدری است که سهم منابع سابق به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوئیل را به حدود ۶۰ درصد رسانده است و در وضعیتی که به واسطه شرایط کرونایی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند ادامه چنین وضعیتی و بروز چنین آلودگی برای شهروندان شهر تهران غیر قابل پذیرش است.

سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار کرد: در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم و شورا به عنوان مدافع حقوق عامه باید نسبت به این موضوع واکنش داشته و اعتراض کند. تعدد اعتراضات و تذکرات امروز نیز این مسئله را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه از قوه قضائیه می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید حقوق عامه را پیگیری کند و بحث مازوت‌سوزی را به شکل شفاف مورد رسیدگی قرار دهد. همچنین از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم به موضوع آلودگی هوا ورود کرده و این موضوع را نه فقط در تهران بلکه در سطح کشور و سایر شهرها هم پیگیری کند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز سنجش دی اکسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور شروع کرده و اطلاعات آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. اطلاعات دودکش‌های کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی که مهمترین داده برای شناسایی این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودکش‌ها انجام می‌شود.

حسینی میلانی با گلایه از شهرداری تهران به دلیل تأخیر در ارسال دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» خاطرنشان کرد: اهمیت لایحه ساختمان سبز آن است که اگر ما ساختمان سبز داشته باشیم میزان مصرف برق و انرژی نیز کاهش می‌یابد و فشار کمتری بر نیروگاه‌ها وارد می‌شود. گاهی در شهرداری دیده می‌شود که آنها نسبت به اهمیت این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند در حالی که مسائل به یکدیگر پیوستگی داشته و باید حتماً بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان را پیگیری کنیم. این مسئله تشویقی است و هیچ گونه تنبیه و جرمی در آن وجود ندارد.

او درباره لایحه تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس می‌گویند چشم امیدی نداشته باشید که از بودجه ملی اعتباری برای حمل و نقل عمومی و حفظ محیط‌زیست تهران داشته باشید. این نشان می‌دهد باید شهر به خود اتکا داشته باشد و منابع را پیدا کند.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه تشکیل صندوق محیط‌زیست راهکار مهمی برای توسعه حمل و نقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست شهری تهران است، خاطرنشان کرد: هم کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و هم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به عنوان دو کمیسیون تخصصی بارها این مسئله را پیگیری کرده‌اند. هر دو معاونت تخصصی در شهرداری هم پیش‌نویس اولیه را تهیه کرده‌اند ولی این پیش‌نویس در شهرداری مرکز برگشت خورده است. حتماً شهرداری تهران این دو لایحه را پیگیری و به شورا ارسال کند.

کد خبر 466083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.