جنبش تبدیل پارکینگ‌ها به فضای سبز در فرانسه

شهردار پاریس، پایتخت فرانسه، از تلاش روزافزون خود برای سازگارسازی شهر با تغییرات آب و هوایی خبر داده و اعلام کرده است به زودی فضای پارک خودروها در خیابان‌ها به نصف خواهد رسید و شهروندان می‌توانند از نیم دیگر آن برای رفع نیازهای خود استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه، اثرات جزایر گرمایی یکی از بحران‌هایی بود که در سال ۲۰۲۰، مقامات ارشد در اغلب دنیا را پا به پای پاندمی کرونا درگیر کرد. در واقع، در سال گذشته، دولت‌ها دو برنامه جدی را پیش رو گرفته و در تلاش بودند به طور همزمان برای کاهش اثرات جزایر گرمایی و مهار کرونا اقدامات مفیدی بکنند. البته همان اقداماتی که برای به حداقل رسیدن شیوع بیماری کووید -۱۹ شد، به تنهایی تغییرات اقلیمی را  به طور مثبت تحت تأثیر قرار داد و استراتژی‌های جدیدی برای برنامه‌ریزان شهری به وجود آورد.

به عنوان مثال، ترس مردم از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی و ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی یکی از بهترین راهبردها برای کاهش انتشار ویروس کرونا و به حداقل رسیدن آلودگی هوا در سال ۲۰۲۰ بود. علاوه بر این بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز اداری به سمت دورکاری گرایش پیدا کردند که همین امر خود بر کاهش فعالیت این مراکز و در نتیجه پایین آمدن سطح دما و آلودگی هوا اثر گذاشت.

مقامات محلی پاریس از جمله افرادی بودند که تلاش کردند شهرک‌هایی خودکفا در سراسر شهر ایجاد کنند تا مردم در فاصله‌های نزدیک از محل زندگی به امور روزمره خود بپردازند. در نتیجه اقدامات مؤثر آنه ایلداگو، شهردار پایتخت فرانسه، بسیاری از مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روی آوردند و ترافیک خودرویی به حداقل رسید.

البته ایلداگو از تداوم اقدامات خود برای ایجاد شهر ۱۵ دقیقه‌ای خبر داده است که در آن مردم با طی کردن تنها ۱۵ دقیقه به تمام مکان‌های عمومی، محل کار، مدارس و فضاهای سبز دسترسی خواهند داشت. شهردار پاریس در نظر دارد برای رسیدن به این هدف، تعداد ۱۴۰ هزار فضای پارک خودرو را به نصف برساند تا شهروندان از ۷۰ هزار فضای باقیمانده برای رفع نیازهای مهم‌تری بهره گیرند. پیش‌بینی می‌شود که این فضاها اغلب در خیابان‌های مسکونی و با اهدافی نظیر ایجاد مکان‌هایی برای افزایش تعامل اجتماعی بین ساکنان (پس از پایان یافتن شیوع ویروس کرونا)، سبزسازی هر چه بیشتر شهر و احداث پارکلت‌هایی در مقابل مراکز تجاری جهت رونق اقتصادی به وجود آید.

شهروندان پاریسی؛ خواهان گسترش فضاهای سبز

مقامات محلی پاریس به منظور پیاده‌سازی طرح حذف ۵۰ درصد از فضاهای پارک خودروها به مشورت با ساکنان هر منطقه پرداخته‌اند. شواهد حاکی است که اغلب مردم خواهان افزایش میزان فضاهای سبز در محل سکونت خود هستند و مایلند در محل زندگی و به سلیقه خود، درختان و گل‌های بیشتری بکارند. برخی از آن‌ها نیز از مقامات شهری خواسته‌اند به آن‌ها اجازه بدهند در فضاهای موجود به پرورش محصولات کشاورزی و تأمین مواد غذایی ساکنان بپردازند. آنه ایلداگو ادعا کرده است که برای سبزسازی سراسر شهر و برآورده کردن نیازهای مختلف ساکنان از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و بودجه لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های پیشنهادی برگزیده را فراهم خواهد کرد.

ایجاد مشاغل سبز برای پساکرونا

اغلب شهرهای جهان در پی انتشار ویروس کرونا، تغییرات مثبت قابل توجهی را متحمل شده‌اند. البته شیوع بیماری کووید -۱۹ زندگی انسان‌ها و اقتصاد کشورها را به طور جبران‌ناپذیری تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که از یک سو منابع مالی کشور رو به اتمام است و از طرفی نیز بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند. در همین راستا بسیاری از مردم پاریس خواهان ایجاد مشاغل پایدار از سوی مقامات مسئول هستند و مایلند بیش از هر مزایای دیگری، از بیکار نماندن خود مطمئن شوند. بنابراین فضاهای جدید می‌تواند به عنوان مکان‌هایی برای کسب و کار در اختیار مردم نیازمند قرار گیرد تا به بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها در دوران کرونا کمک کند.

مزایای کاشت درختان برای مردم و حیات وحش

بدیهی است که کاشت درختان و افزایش میزان فضاهای سبز در مناطق شهری می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود پایداری شهری باشد. یک درخت بالغ نه تنها میزان اکسیژن لازم برای تنفس ۱۰ شهروند را فراهم می‌آورد بلکه در بهبود چرخه کربن نیز نقش مهمی بر عهده دارد چرا که بخش اعظمی از دی اکسید کربن و مواد آلاینده در هوا را به خود جذب می‌کند.

سنگاپور از جمله کشورهایی است که مقامات رسمی آن ادعا کرده‌اند تا پایان سال ۲۰۳۰ تعداد یک میلیون درخت جدید خواهند کاشت و پارکی به مساحت چهار کیلومتر مربع ایجاد خواهند کرد. این کار نه تنها به افزایش تنوع زیستی کشور کمک زیادی خواهد کرد، نقش مهمی را نیز در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی ناشی از آسمان‌خراش‌ها و پوشش‌های آسفالتی خیابانی بر عهده خواهد گرفت.

البته در کنار مزایای شهری، مردم نیز چه از نظر روحی یا جسمی می‌توانند بیشترین بهره را از فضاهای سبز ببرند. در واقع فضاهای سبز باعث ترغیب شهروندان به انجام فعالیت‌های جسمی بیشتر خواهد شد و به بهبود وضعیت روحی آنان کمک شایانی خواهد کرد. محققان بر این باورند که ۲۰ دقیقه قدم زدن در فضاهای سبز، به مدت چهار ساعت انسان را از هرگونه افکار منفی رها خواهد کرد.
 

کد خبر 465993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.