ترامپ در روزهای آخر خود دنبال چه چیزی است؟

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: ترامپ این فرصت را دارد که پیشنهاد سناتورهای آمریکایی در خصوص برجام را عملیاتی کرده و کار را برای بازگشت بایدن به آن سخت کند، اما از این بدتر باید بپذیرد که توافقات برجام و تغییرات آب و هوایی مفید هستند و از کنگره بخواهد تا آنها را تصویب کند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد تحرکات اخیر آمریکا در منطقه اظهار کرد: دونالد ترامپ تا ظهر روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به وظیفه خود عمل می‌کند و تا آن زمان فرماندهی کل نیروهای مسلح ایالات متحده را بر عهده دارد.

وی افزود: دیگر شاهد اتفاق غیرمنتظره در ایالات متحده نخواهیم بود؛ زیرا روند روزهای گذشته نشان داده که آمریکا برخلاف لفاظی و تهدیدهای زیادی که انجام می‌دهد، در مرحله عمل بسیار محتاط است. روایت جان بولتون به‌خوبی نشان می‌دهد که ترامپ با دستور خود حمله انتقام‌جویانه آمریکا برای سرنگونی پهپادشان توسط ایران را لغو کرده است؛ زیرا می‌دانست که نزدیک به ۱۵۰ هزار کشته بر جا می‌گذاشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکا در عکس‌العمل‌های خود، مسائل متعددی همچون شرایط منطقه، اقتصاد و توان نظامی کشورها را مدنظر قرار می‌دهد؛ به همین علت نباید منتظر یک جنگ تمام عیار در منطقه باشیم؛ البته ممکن است اتفاقاتی از قبیل حمله سایبری یا خرابکاری رخ دهد، اما نمی‌توان منتظر جنگ بود.

ابوالفتح تصریح کرد: ترامپ این فرصت را دارد که پیشنهاد سناتورهای آمریکایی در خصوص برجام را عملیاتی کرده و کار را برای بازگشت بایدن به آن سخت کند، اما از این بدتر باید بپذیرد که توافقات برجام و تغییرات آب و هوایی مفید هستند و به عنوان رئیس‌جمهور از کنگره بخواهد تا آنها را تصویب کند.

وی خاطرنشان کرد: این یک بی‌آبرویی بزرگ برای کسی است که علیه این توافق‌ها صحبت کرده و آنها را بدترین اتفاقات تاریخ آمریکا دانسته است اما مجبور باشد از آنها تعریف کند و از کنگره بخواهد آن را تصویب کند. این اقدام با روحیه و غرور ترامپ سنخیت ندارد و بعید است به این سمت حرکت کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: نام ترامپ در تاریخ به عنوان کسی که برجام را به کنگره برده و درخواست رأی به آن را داشته، ثبت خواهد شد؛ حتی اگر برجام رأی نیاورد باز هم نام رئیس جمهور آمریکا به عنوان بانی این امر در تاریخ نوشته خواهد شد؛ البته ترامپ این اقدام را پیگیری نکرده و صرفاً در حد حرف برخی سناتورها باقی مانده است.

کد خبر 465991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.