آرامش و شادی خانواده در روزهای کرونایی چگونه فراهم می‌شود؟

یک روانشناس و خانواده درمانگر درباره انواع شادی و چگونه شاد بودن به ویژه در دوران کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر احمد پدرام روانشناس و خانواده درمانگر، در نشستی که به صورت وبینار برگزار شد، با بیان اینکه در دوران کرونا افراد صله‌رحم را به شکل دیگری و در فضای مجازی به جا آوردند، اظهار کرد: در واپسین روزها و لحظات کرونا باید آرامش و شادی داشته باشیم، چرا که این بحران مانند مسابقه‌ای است که پیروزمندانه بسیاری از عوامل آن را از بین برده‌ایم و واکسن آن کشف شده است، پس باید مراقبت کنیم تا در روزهایی که مدام خبرهای خوشی از واکسن می‌رسد، خسته نشویم و آرامش را در خانواده ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد آرامش را با سکوت معنا می‌کنند، اما در واقع آرامش می‌تواند انجام فعالیت‌های عاطفی، معنوی و اقتصادی باشد و همه این موارد با حسی پرتلاش در کنار خانواده‌ای پویا و پرجنب‌وجوش انجام شود و در کنار آن آرامشی درونی داشته باشیم، در این روزها یادمان باشد ایجاد فضایی شاد برای کودکان بسیار اهمیت دارد، چرا که آن‌ها از جنب‌وجوش فضای مدرسه دور مانده‌اند و باید فضایی پرنشاط برای آن‌ها فراهم کنیم.

نباید کرونا را عاملی برای سلب آسایش و آرامش بدانیم‌

این روانشناس خاطرنشان کرد: نباید کرونا را عاملی برای سلب آسایش و آرامش بدانیم، بلکه باید در کنار تمام مسائل موجود با داشتن آرامشی درونی و نشاط فراوان به زندگی ادامه دهیم و به عنوانی انسانی که مهارت‌های زندگی را می‌داند، مسائل زندگی را به درستی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به لزوم رسیدن به نگاهی دیگر درباره همدلی در دوران کرونا، افزود: همدلی با هم‌حسی و دلسوزی متفاوت است و در این دوران متوجه شدیم که می‌توان با همدلی تصمیم‌گیری‌های درستی برای زندگی داشته باشیم.

شادی احساس رضایت درونی است

پدرام با توضیح اینکه شادی تنها پایکوبی و خوشحالی و خنده نیست، بلکه احساس رضایت درونی را نیز به معنای شادی تعریف می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که احساس کفایت و کارآمدی داشته باشیم، حس رضایت درونی داریم و دنبال آن شاد هم خواهیم بود و خوش بودن در کنار خانواده رنگ بهتری به خود می‌گیرد.

وی گفت: در سنین پایین‌تر بروز شادی بسیار عینی‌تر از دیگر سنین است و لازم است والدین شادی را برای فرزندان فراهم کنند، انسان شاد و گشاده‌رو به خدا نزدیک‌تر است.

این خانواده درمانگر با تاکید بر اینکه نوع اول شادی همان خوشی و خنده است، اضافه کرد: نوعی از شادی که برای رسیدن به اهداف خود داریم، توأم با برخی از فشارها و سختی‌ها است و وقتی با هدفگذاری از پس مشکلات برمی‌آییم به هدفمان می‌رسیم و موفق می‌شویم، شاد می‌شویم و فرزندان نیز در این خانواده بهتر تربیت می‌شوند.

قناعت داشتن و طمع نداشتن به شاد بودن کمک می‌کند

وی با اشاره به نوع سوم شادی و نشاط، اظهار کرد: با یاد گرفتن قناعت‌ورزی و نداشتن طمع می‌توان با تعادل‌جویی انسانی شاد باشیم و بدانیم باید به آن‌هایی که به کمک نیاز دارند کمک کنیم، چرا که ما را شاد می‌کند، بنابراین مهم است که معنای درست و سطوح مختلف شادی را کسب کنیم.

پدرام با اشاره به اینکه افرادی که با برنامه پیش می‌روند، شادی و احساس رضایت درونی را زودتر و بیشتر حس می‌کنند، تصریح کرد: داشتن برنامه سنگین و فراتر از توان و دورانی که در آن به سر می‌بریم، باعث عملی نشدن برنامه‌ها خواهد شد، افرا بی‌برنامه شاد نیستند و مدام در بی‌حوصلگی و اندوه به سر می‌برند، پس داشتن برنامه‌ای متناسب با روحیات و توان در هر فرد سبب ایجاد شادی به ویژه شادی درونی خواهد شد.

انسان‌های شاد آنچه را که دارند می‌بینند نه آنچه ندارند

وی معتقد است: انسان‌های شاد، آنچه را دارند می‌بینند، نه آنچه را ندارند، انسان‌های شاد تفکر سالم‌تری دارند و از داشته‌های خود لذت می‌برند و با برنامه‌ریزی به نداشته‌ها و خواسته‌های معقول می‌رسند، در خانواده‌های شاد احترام و محبت بیشتری جاری است و اعضای خانواده نسبت به یکدیگر احساس خوبی دارند و در معنای علمی شادی، از زندگی رضایت درونی دارند.

این روانشناس افزود: طبق تحقیقات، انسان‌های شاد دارای ویژگی‌هایی از جمله خودباوری، اعتماد به نفس، مثبت اندیشی، برونگرایی و ارتباطات سالم هستند، با تلاش می‌توانیم این ویژگی‌ها را در خود و خانواده خود ایجاد کنیم، داشتن نگاه مثبت به ما شادی درونی خواهد بخشید.

با درک مشکلات به شادی درونی برسیم

وی با اشاره به اینکه انسان‌های فداکار، فضیلت‌جو و وظیفه شناس احساس شادی درونی و معنوی بیشتر و کامل‌تری دارند، تاکید کرد: مادران، پزشکان، پرستاران و خیران جزو انسان‌های فداکار و فضیلت‌جو هستند، شادی نباید در حد شعار باشد و باید با تفکری مثبت‌گرایانه و واقع‌گرا، همدلی، خوش‌بینی و همراهی به شادی و بیان احساسات برسیم.

پدرام گفت: مشکلات می‌گذرد و قطعاً مشکلات همه زندگی را درگیر نمی‌کند، واکنش ما به مشکلات دست خودمان است و با درک و حل مشکلات می‌توان به شادی درونی رسید.

کد خبر 465987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.