می‌توان دو نوبت واکسن کرونای متفاوت تزریق کرد؟ 

متخصصان بریتانیایی اخیرا اعلام کرده‌اند که در شرایط خاص می‌توان در دو نوبت دریافت واکسن کرونا از واکسن‌های متفاوت استفاده کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کووید -۱۹ تا کنون جان ۷۴ هزار فرد را در بریتانیا گرفته است. بنابراین مقامات این کشور در تلاش هستند دوز کافی از واکسن‌های کرونا را در اختیار مردم قرار دهند تا هر چه سریع‌تر شیوع این بیماری همه‌گیر پایان یابد. انگلستان اولین کشوری بود که مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را صادر کرد. 

با وجود اینکه هنوز در مورد تاثیر دریافت دو واکسن مختلف بر سیستم ایمنی بدن انسان مطالعه‌ای نشده است، اما پزشکان اعلام کرده‌اند که در شرایط خاص و در صورتی که واکسن کرونای دریافت شده در نوبت اول در دسترس نباشد افراد می‌توانند در نوبت دوم واکسن دیگری را تزریق کنند؛ علاوه بر این اگر نوع واکسن دریافت شده در نوبت اول مشخص نباشد، باید در نوبت دوم از واکسن موجود دیگر استفاده کرد تا مراحل واکسیناسیون فرد تکمیل شود.

البته این اتفاق بسیار نادر خواهد بود و پژوهشگران استفاده از دو نوع واکسن را توصیه نمی‌کنند. افراد باید برای ایمن شدن در برابر ویروس کووید -۱۹، حداقل دو دوز از یک واکسن را به فاصله چند هفته دریافت کنند. بنابراین کادر درمان باید نهایت تلاش کنند که افراد در دو نوبت واکسیناسیون، واکسن یکسانی دریافت کنند، اما اگر شرایط آن مهیا نبود می‌توان در نوبت دوم، از واکسن دیگری استفاده کرد. قطعاً استفاده از واکسن متفاوت در نوبت دوم، بهتر از دریافت نکردن واکسن است.

کد خبر 465967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.