شش ماده غذایی که متابولیسم بدن را تقویت می‌کند

جلوگیری از پیری زودرس با مصرف برنج سیاه، خوراکی‌های مفید برای سلامت کبد، خواص فراوان مصرف آب آلوی سیاه برای سلامتی، تأثیر کافئین بر افزایش سردرد و تقویت متابولیسم بدن با شش ماده غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، "مارینا مالیگنیا" متخصص تغذیه و درمانگر، در مقاله‌ای خوراکی‌هایی برای بهبود عملکرد کبد در رژیم غذایی گنجانده شوند. به عقیده او ماهی سفید کم چربی را بخورید. بهتر است نان چاودار و گندم خریداری کنید و توصیه می‌شود گوشت و مرغ را بخورید.

روغن گیاهی (ترجیحاً زیتون)، کمی کره، سوپ با آب سبزیجات یا با کوفته، تخم مرغ به شکل املت، با محدودیت زرده، سبزیجات خام و آب پز، میوه‌ها و شیرینی‌ها، عسل (با معده خالی)، مارمالاد، گل ختمی، فرآورده‌های لبنی نوشیدن شیر، پنیر دلمه‌ای بدون چربی، کفیر، ماست و چای سیاه و سبز برای بهبود کبد لیست کاملی از غذاهای دوستدار کبد است.

یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید. یک رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات را انتخاب کنید که سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد. برای جلوگیری از کبد چرب وزن سالم خود را حفظ کنید، اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری را که هر روز می‌خورید کاهش دهید و ورزش بیشتری کنید. اگر وزن سالم دارید، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، آن را حفظ کنید.

جلوگیری از پیری زودرس با مصرف برنج سیاه

برنج دارای اقلام مختلفی است، اما شاید کمتر کسی بداند که برنج سیاه نیز وجود دارد. این برنج دارای خواص ویژه‌ای است و در میان کشورهای آسیایی بسیار طرفدار دارد. متخصصان تغذیه تاکید دارند می‌توان با افزودن برنج سیاه به رژیم غذایی، خواص این گیاه جادویی را به بدن هدیه کرد. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، هر یک فنجان برنج سیاه دارای ۱۰ گرم پروتئین است همچنین این برنج دارای فیبر، سطح بالایی از آهن، فسفر، و روی را داراست.

نیم فنجان برنج سیاه پخته شده دارای ۱۶۰ کالری انرژی است و بسیار بیشتر از سایر اقلام برنج خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتوسیانین یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در این گیاه است که دلیل اصلی سیاه بودن این برنج نیز ریشه در آن دارد. تحقیقات دانشمندان نشان داده است آنتوسیانین باعث کاهش تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد بر بدن می‌شود. همین موضوع باعث کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند پیری زودرس می‌شود.

همچنین برنج سیاه نسبت به اقلام دیگر برنج دارای فیبر بیشتر و چربی کمتری است که هر دو موضوع باعث افزایش سلامت قلب می‌شود. فیبر سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می‌دهد که این موضوع منجر به کاهش خطر ابتلاء به بیمارهای قلبی و عروقی می‌شود.

فیبر رژیمی موجود در برنج سیاه همچنین به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند که سطح قند خونشان را کنترل کنند. فیبر میزان ترشح انسولین و گلوکز به خون را تنظیم می‌کند که همین امر مانع از افزایش سریع قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

از سوی دیگر، برنج سیاه کالری کمتری نسبت به برنج‌های سفید دارد و به دلیل سطح بالای فیبر، فرد زودتر احساس سیری می‌کند. همین موضوع می‌تواند به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک کند. ریز مغذی‌های موجود در برنج سیاه باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می‌شود و در نتیجه روند کاهش وزن فرد تسهیل می‌شود.

تحقیقات نشان داده است آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برنج سیاه می‌تواند به کبد در روند سم زدایی کمک کند همچنین فیبر موجود در این برنج، باعث بهبود فرآیند هضم غذا و کمک به دستگاه گوارش برای تسهیل عبور مواد در روده‌ها می‌شود. باکتری‌های مفید دستگاه گوارش (پروبیوتیک) از فیبر تغذیه کرده و میزان آن‌ها افزایش می‌یابد.

تأثیر کافئین بر افزایش سردرد

برخی از افراد هنگام سردرد به نوشیدنی‌های کافئین دار روی می‌آورند که این امر می‌تواند مشکل را تشدید کند. برای رفع سردرد بهتر است از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای کافئین دار خودداری کنید. نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین باعث تشدید سردرد می‌شوند و بهتر است به جای آن از چای استفاده کنید. البته چای‌ها را باید با تجویز پزشک نیز مصرف کرد زیرا مصرف زیاد چای می‌تواند باعث تشدید سردرد و افرادی شود که بدون تجویز پزشک می‌نوشند. آنها باید یک دوز متعادل مصرف کنند.

سینوزیت یکی از مهمترین دلایل سردرد در افراد، به ویژه در کودکان است. برای کاهش این نوع سردرد، باید سیستم ایمنی بدن را با مصرف ویتامین D و منیزیم تقویت کنیم تا از این نوع سردرد جلوگیری کنیم. سردردهای اضطرابی و افسردگی در کودکان اغلب به دلیل درگیری کودکان در کارهای بزرگسالان اتفاق می‌افتد که خانواده‌ها نباید بدون تجویز پزشک برای جلوگیری از این نوع سردرد به کودکان قرص بدهند.

خواص فراوان مصرف آب آلوی سیاه برای سلامتی

آلو سیاه یکی از میوه‌های خوشمزه‌ای است که در میان مردم طرفداران زیادی دارد. این آلو به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، از دیرباز این آلو را پوست کنده و خشک می‌کنند و به عنوان آلو بخارا مورد استفاده قرار می‌دهند. با این حال، یکی از اشکال پرطرفدار مصرف آلو سیاه، نوشیدن آب آن است.

این نوشیدنی سرشار از خواص مختلف است. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، آلو سیاه دارای ویتامین‌های A، C، E، و K است. همچنین سایر ویتامین‌ها مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶ و فولات به وفور در این میوه دیده می‌شود. هر ۱۰۰ گرم آب آلو سیاه دارای ۷۱ کالری انرژی و ۱۸ گرم کربوهیدارت است.

همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، سدیم، و آهن به وفور در آلو سیاه وجود دارد. این در حالی است که این میوه هیچ اسید چرب و کلسترولی ندارد که برای بدن مضر باشد. مصرف آب آلو سیاه دارای خواص بی شماری است. تحقیقات دانشمندان دانشگاه "ایلینویز" نشان داده است آب آلو باعث تحریک سیستم گوارشی و حرکات روده می‌شود که همین امر، مانع از ابتلاء به یبوست در افراد مستعد شده و فرآیند هضم غذا را تسهیل می‌کند. همچنین تحقیقات در سال ۲۰۰۷ نشان داد مصرف آب آلو سیاه می‌تواند به مانند یک مسهل طبیعی عمل کرده و مشکلات اجابت مزاج افراد را حل کند.

پژوهشگران می‌گویند مصرف آب آلو به دلیل خواص آن و نیز ترکیب اتانول موجود در آن می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد. مصرف این میوه خطر ابتلاء به سرطان کولون روده را کاهش می‌دهد. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آلو خطر ابتلاء به سایر سرطان‌ها را کم می‌کند.

آهن یکی از مواد معدنی است که به وفور در آلو سیاه دیده می‌شود. از این رو، این میوه می‌تواند خطر ابتلاء به کم خونی را کاهش داده و به افراد مبتلا به این بیماری برای درمان کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی این میوه می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود. همچنین سطح پتاسیم مناسب این میوه باعث کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

از دیگر خواص مصرف آب آلو سیاه می‌توان به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های کبد، افزایش گردش خون مناسب در بدن، افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) که منجر به کاهش وزن می‌شود، کاهش اشتها، کاهش خطر ابتلاء به پوکی استخوان و بهبود عملکرد شناختی مغز اشاره کرد.

شش ماده غذایی که متابولیسم بدن را تقویت می‌کند

یکی از راه‌های تقویت متابولیسم، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و مصرف غذاهایی است که اثبات می‌کنند روی سوخت و ساز بدن تأثیر مثبت می‌گذارند. اگرچه خوردن این غذاها به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود، اما ممکن است بتواند به شما در کاهش وزن کمک کند. در اینجا شش غذا و نوشیدنی آورده شده است که می‌توانند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کنند.

۱- فلفل قرمز

خواص تقویت کننده متابولیسم فلفل قرمز به دلیل ترکیبی به نام کپسایسین است. این ترکیب همچنین عامل ایجاد طعم تند فلفل قرمز است. یک بررسی ۲۰۱۷ گزارش داد که کپسایسین با درگیر شدن در هموستاز انرژی و مصرف انرژی، گیرنده TRPV۱ را که در متابولیسم و وزن بدن نقش دارد، فعال می‌کند. به عنوان یک پاداش اضافی، فلفل قرمز نیز ممکن است اشتها را سرکوب کند، که در کاهش وزن مفید است. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف یک دوز کپسایسین با هر وعده غذایی باعث سیری بیشتر یا احساس سیری می‌شود.

۲- قهوه

قهوه و کافئین با کاهش وزن در ارتباط هستند و ممکن است با افزایش میزان متابولیسم و کاهش اشتها به حفظ وزن کمک کنند. کافئین دوپامین و نورآدرنالین، دو انتقال دهنده عصبی را افزایش می‌دهد که ممکن است متابولیسم را افزایش دهد. مصرف متوسط قهوه ممکن است برخی از تأثیرات مفید در کاهش وزن و دریافت کالری داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز با کاهش متوسط چربی در ارتباط است.

۳- چای

اگر قهوه را دوست ندارید، چای جایگزین خوبی است، زیرا همچنان دارای مقدار کافئین است، اگرچه کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افرادی که کاهش وزن دارند، گزارش کردند که به طور قابل توجهی بیشتر نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف کرده اند. علاوه بر این، یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۲ نشان داد که چای سبز به طور خاص می‌تواند میزان متابولیسم استراحت را در زنان دارای اضافه وزن و چاقی افزایش دهد. به علاوه، انواع مختلف چای مانند چای سبز حاوی ترکیباتی به نام کاتچین است که تصور می‌شود متابولیسم را نیز تقویت می‌کند.

۴- زنجبیل

زنجبیل دارای خواص مختلفی از جمله مدیریت وزن است. زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام شوگاول است که نشان داده شده است دارای خواص ضد التهابی و کاهش وزن است. مصرف زنجبیل از طریق افزایش گیرنده‌های انسولین، افزایش عملکرد سلول‌های بتا در پانکراس، و اصلاح غلظت‌های آدیپوکین ها باعث بهبود پروفایل‌های متابولیکی می‌شود. علاوه بر این، زنجبیل با تحریک هضم غذا، کاهش التهاب و سرکوب اشتها می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۲ نشان داد که نوشیدن آب گرم با دو گرم پودر زنجبیل که در آن حل شده با گرسنگی کمتر و احساس سیری بیشتر همراه است.

۵- غذاهای پر پروتئین

پروتئین رژیم غذایی باعث سیری، یا احساس سیری می‌شود. علاوه بر این، برای متابولیسم پروتئین انرژی بیشتری لازم است، بنابراین هنگام مصرف غذاهای پر پروتئین، میزان متابولیسم افزایش می‌یابد.

۶- حبوبات

حبوبات یک خانواده از گیاهان شامل نخود، لوبیای سویا و عدس هستند – از آنجا که پروتئین بسیار بالایی دارند، برای تقویت متابولیسم بسیار مناسب هستند. علاوه بر افزایش متابولیسم ناشی از پروتئین، حبوبات همچنین می‌توانند به تقویت سیری کمک کنند، زیرا سرشار از فیبر هستند. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مردان چاقی که رژیم پر پروتئین یا حبوبات دارند نسبت به افرادی که رژیم کنترل دارند، بیشتر لاغر می‌شوند.

کد خبر 465950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.