بررسی و رفع موانع رونق کسب و کار / اصفهان رتبه اول برگشت ارز حاصل از صادرات

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضرورت رفع موانع رونق کسب و کار گفت: مهمترین مشکل فعالان اقتصادی، تغییر مکرر قوانین و مقررات است؛ به همین منظور با همکاری نهادهای حمایتی درصددیم تحولات قوانین را منظم و کسب و کار در سطح استان را بهبود ببخشیم.

به گزارش ایمنا، مسعود گلشیرازی بعدازظهر امروز - شنبه ۱۳ دی ماه- در نشست خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار کرد: در ۲۱ ماه گذشته ۳۵۰ مصوبه در شوراها با هدف احصا بخش خصوصی داشته‌ایم.

وی افزود: طی ۲۱ ماه گذشته در جلسات این شورا ۳۵۰ مصوبه تأیید شد؛ همچنین هدف اصلی از برگزاری جلسات شورای گفت‌گو احصا مشکلات بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی باید با همکاری یکدیگر شرایط را بهبود ببخشیم، ادامه داد: در نظرسنجی ۶ ماهه اتاق بازرگانی نتیجه عجیبی مشاهده شد به این صورت که تنها حدود ۲۰ درصد از فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های نهادهای حمایت‌کننده شورای گفت‌وگو اتاق بازرگانی، کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاری و ستاد تسهیل مطلع هستند؛ به همین دلیل از اصحاب رسانه خواستاریم تا در آگاهی بخشی به ۸۰ درصد باقیمانده فعالان اقتصادی کوشا باشند.

گلشیرازی ادامه داد: در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار مصوبه در ستاد تسهیل داشته‌ایم که این حجم از مصوبات نشان می‌دهد چرا دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند؛ در این صورت کار به ستاد تسهیل و شورای گفت‌وگو می‌رسد؛ نخستین مشکل جدی فعالان اقتصادی، تغییر مکرر قوانین و مقررات است؛ به همین منظور درصددیم با همکاری نهادهای حمایتی اعم از شورای گفت‌وگو، کمیته حمایت قضائی و ستاد تسهیل مشکل تغییر و تحولات قوانین را منظم و کسب و کار در سطح استان را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزارشی که اتاق بازرگانی منتشر کرد به دلیل اینکه بیش از ۵۰ درصد اقتصاد استان را بخش خدمات تشکیل داده است، پیش‌بینی شده است که اصفهان آسیب پذیرترین استان در برابر این ویروس است و بیشترین حوزه آسیب پذیر بخش خدمات بود که به همین منظور با تشکیل ستاد مرکزی احیای گردشگری ذیل شورا نهاد فرادستی ایجاد شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به گزارشی که در جلسه گفت و گو گذشته مبنی بر تعهدات ارزی استان اصفهان حاصل از صادرات ارائه شد، افزود: بر اساس نتیجه به دست آمده بیش از ۹۰ درصد تعهدات ارزی حاصل از صادرات توسط فعالان اقتصادی در استان به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است؛ همچنین اصفهان و یزد بهترین عملکرد را در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد را داشته‌اند؛ اگر حجم صادرات راه نگاه کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که از ۳ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته بیش از ۲.۷ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور برگشته است.

گلشیرازی ادامه داد: آمار نشان‌دهنده این است که باید اقتصاد اصفهان که یک اقتصاد صنعتی است مسیر رشد توسعه خود را طی کند. به همین منظور در سفر وزیر صمت به استان اصفهان، سند شرافت فعالان اقتصادی استان برای اولین بار در کشور رونمایی شد؛ به عنوان افرادی که در جنگ اقتصادی نه تنها آمار اقتصادی را قوت بخشیده‌اند بلکه آن را به چرخه اقتصاد ملی نیز برگردانده‌اند.

وی اضافه کرد: در شاخصی که توسط شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی و وزارت کشور احصا شد، شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی اصفهان با کسب نمره ۹۸.۵ از ۱۰۰ در کشور بهترین عملکرد را توانسته به دست بیاورد.

رئیس اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا اتاق بازرگانی میزان خسارتی که کرونا به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان اصفهان وارد کرده است را برآورد کرده است؟، گفت: طبق گزارش‌هایی که توسط اتاق بازرگانی اصفهان منتشر شد، برآورد شده بود که ۱۲ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان (GDP) در اثر کرونا از دست رفته است.

گلشیرازی تاکید کرد: طبق محاسبات صورت گرفته میزان این خسارت قطعاً کمتر از ۱۲ درصد نخواهد بود.

وی در مورد محل نمایشگاه قدیمی اصفهان اظهار کرد: محل جدید شرکت نمایشگاه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های لازم برای اصفهان صادراتی باید اتفاق می‌افتاد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل این رخداد چند اقدام مورد نیاز است؛ یکی از اقدامات این است که باید سالن‌های فرعی نمایشگاه در کنار سالن اصلی به عنوان محل دائمی نمایشگاه‌ها احداث شود. در این خصوص هشت سالن پنج هزار متری پیش‌بینی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در محل فعلی نمایشگاه به دنبال ایجاد کاربری هستیم که برای شهر اصفهان منفعت داشته باشد، تاکنون ایده تبدیل کارخانه نوآوری و راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش نیز برای این محل پیشنهاد شده است؛ از سوی دیگر پیشنهاد شد که این محل جمع‌آوری شود تا با تغییرات اعمال شده زیبایی‌های پل شهرستان را بیش از گذشته به نمایش بگذاریم که البته این راهکار بهتر است.

کد خبر 465937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.