بسته تحولی خوانا در پنج درصد مدارس استان اجرا می‌شود

معاون آموزش ابتدایی ا آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اجرای بسته تحولی خوانا در پنج درصد مدارس استان، گفت: از ابتدای آذرماه همکاران فرهنگی در ۱۹ مدرسه تعلیم‌های لازم را دیدند و ۳۷ هزار و ۳۵۷ دانش‌آموز تحت پوشش این بسته تحولی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا سادات ابطحی پیش از ظهر امروز _شنبه ۱۳ دی ماه_ در خصوص وضعیت تحصیل دانش آموزان ابتدایی در اپیدمی کرونا در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: همه گیری ویروس کرونا از سال گذشته ملاک عملی برای آموزش و پرورش بود تا وضعیت امسال دانش آموزان ابتدایی کلاس اول را در این اپیدمی دریابیم. نگرش ویژه به پایه اول ابتدایی پر اهمیت است، با توجه به توانمند سازی دانش آموزان در پایه اول، نیاز به آموزش آنها بیشتر احساس می‌شود. بنابراین می‌طلبد فرصت برابر آموزشی برای توانمند سازی در بحران کرونا ایجاد کنیم تا در سال‌های آینده افت تحصیلی کمتری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷ هزار و ۴۲۶ دانش آموز ابتدایی در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، افزود: امسال ۳۹۶ هزار و ۷۵۶ دانش آموز معادل ۸۰.۱۷ درصد دانش آموزان استان ابتدایی استان در شبکه شاد عضویت دارند و از این رقم ۸۰ هزار و ۸۴۵ کودک ایرانی و ۶ هزار و ۵۸۱ نفر از اتباع خارجی در پایه اول تحت پوشش قرار گرفته اند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: بررسی‌هایی که انجام گرفته حاکی از آن است که هشت درصد این جمعیت دانش آموزی دچار دیرآموزی شدند، در عین حال آنها دانش آموزان استثنایی محسوب نمی‌شوند؛ باید در مدارس دولتی تحت پوشش قرار گرفته و به تحصیل ادامه دهند. سال گذشته ۵۵ درصد پسران و ۴۵ درصد دختران برای آموزش در پایه اول دچار مشکلات یادگیری بودند و این اتفاق تلاش بیشتری در این زمینه را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های تحصیلی و افت دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد بررسی نهایی قرار گرفته است، گفت: یکی از شاخص‌ها عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به فضای مجازی بوده است، این اتفاق باعث شده ۴۲ درصد افت تحصیلی در پایه اول را داشته باشیم. برخی از کودکان وضعیت اقتصادی نامناسبی داشته اند و به ناچار برای امرار معاش خانواده شرایط تحصیل کردن را نداشتند، عده‌ای از اولیا کم سواد یا بی سواد هستند و نمی‌توانند نظارت کافی بر تحصیل فرزندان داشته باشند، ۵۰ درصد دانش آموزان دیر آموز بوده و مشکلات یادگیری دارند.

لزوم برنامه ریزی آموزش ابتدایی در زیست بوم جدید

ابطحی با بیان اینکه آموزش ابتدایی برای زیست بوم جدید باید برنامه ریزی داشته باشد، اضافه کرد: اولین اتفاق که به دنبال آن بودیم تشکیل کلاس‌های حضوری با تعداد کم در قالب پروتکل‌های بهداشتی بوده است. برگزاری کلاس‌های حضوری منوط به این بوده که ستاد کرونا مجوز لازم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا کودکان ابتدایی در آِینده افت تحصیلی نداشته باشند. از سوی دیگر مردم هم حق انتخاب دارند و ستاد مقابله با کرونا با در نظر گرفتن همه جوانب و بررسی فرایندها این تصمیم‌ها را عملی می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: کودکان سرمایه‌های اصلی آینده جامعه هستند و آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های حضوری منتظر دریافت مجوز ستاد کرونا است. واگذاری اختیار به شورای مدارس از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان دارای مشکل با همراهی معلم و رصد معاون آموزشی مدارس به درس نامه دسترسی پیدا کنند، همچنین شبکه آموزش در دسترس دانش آموزان قرار دارد.

ابطحی درباره فرایند ارزیابی حضوری و اطمینان یافتن از میزان تسلط دانش آموز ابتدایی در مهارت‌های خواندنی و شنیداری، بیان کرد: در مناطق خاصی از استان اصفهان مانند سمیرم، دهاقان، عشایر که مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود ۵۵ راهبر فعال آموزشی درس نامه‌ها را به صورت هدفمند در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند و سعی این راهبران کاهش آسیب‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ساعت‌های حق التدریس در پایگاه‌های رشد برای کمک به دانش آموزان از راهکارهای دیگری بود که آموزش و پرورش استان در نظر گرفت، اظهار کرد: با این فرایند پایگاه‌های رشد کارهای اصلاحی و ترمیمی را برای کمک به دانش آموزانی که دچار عقب ماندگی، تحصیلی، امکانات کمتر و مشکلات یادگیری بوده، فراهم می‌کند. در زیست بوم جدید کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند و آموزش نیازمند حمایت است، باید همت و خرد جمعی اتفاق افتاده تا کودکی به دلیل فقر از تحصیل باز نماند.

ابطحی درباره اینکه شبکه شاد مرتب در حال ارتقا است، تصریح کرد: سرورهای پرقدرتی با همکاری همراه اول برای این فضای آموزشی ایمن در نظر گرفته شده است. معتقدم آموزش و پرورش قدم بزرگی در این رابطه برداشت، شاید کرونا فرصتی بود که آموزش و پرورش را به این ظرفیت و پتانسیل قدرتمند مجهز کنیم و در این زمینه نیازمند حمایت‌های همه جانبه است.

عضویت بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان اصفهان در شبکه شاد

وی درباره عضویت دانش آموزان ابتدایی در شبکه شاد، خاطرنشان کرد: اکنون ۳۹۶ هزار و ۷۵۶ دانش آموز ابتدایی در شبکه شاد عضو بوده و از این تعداد ۸۰.۱۷ درصد دانش آموزان استان ابتدایی هستند. اختلاف تعداد دانش آموزان با اعضای شبکه شاد به دلیل عدم احراز هویت آنها در شبکه شاد است، می‌طلبد به روز رسانی لازم صورت گیرد تا در شبکه شاد شناسایی و احراز هویت آنها کامل شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان درباره اینکه اینکه ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر از دانش آموزان ابتدایی از شبکه آموزش استفاده می‌کنند، گفت: ۱۸ هزار و ۹۰۲ نفر نیز از درس نامه‌ها استفاده می‌کنند و ۴۲ هزار و ۳۰ نفر از دانش آموزان از سایر روش‌های آموزشی بهره مند هستند.

ابطحی در خصوص اینکه در پایه ابتدایی چیزی به اسم امتحان نداریم، خاطرنشان کرد:، برای کودکی که قرار است یادگیری همراه با لذت و نشاط داشته باشد، امتحان بی ارزش است، تلاش بر این بوده ببینیم ارزشیابی کیفی و توصیفی در مسیر درست اتفاق افتد، در عین حال فرایند یاد دهی و یادگیری برای آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان از ۱۵ شهریور مورد ارزیابی قرار گرفته اند، گفت: برای ادامه راه باید دانش آموز با معلم خود مواجه شود تا معلم بتواند برای ادامه سال و وضعیت تحصیلی دانش آموز تصمیم گیری و برنامه ریزی کند، در بخشنامه استانی ابلاغ و تاکید شد هر نوع حضور دانش آموز باید در مدرسه با مجوز ستاد مقابله با کرونا باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص اهداف اجرای بسته تحولی خوانا، اظهار کرد: در بسته تحولی خوانا به دنبال این هستیم که آموزه‌های کلیدی، مهارت‌های زندگی را در تلفیق با خواندن و نوشتن به دانش آموزان ارائه کنیم، در این بسته دانش آموزان را از رونویسی به نوشتن و از روخوانی به خواندن تشویق می‌کنیم.

ابطحی درباره اینکه اکنون در پنج درصد مدارس استان (۱۴۸ مدرسه) بسته تحولی خوانا ارائه می‌شود، گفت: از ابتدای آذرماه ۱۹ مدرس در این زمینه تعلیم‌های لازم را دیدند و ۳۷ هزار و ۳۵۷ دانش آموز تحت پوشش این بسته تحولی قرار گرفته اند. همچنین دبیرخانه استانی راه اندازی شده و مدارس مجری در جریان این طرح قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: از اجرای بسته تحولی خوانا در مدارس ایجاد محیط امن روانی برای دانش آموز در زبان آموزی، تقویت مهارت‌های زبانی و فرا زبانی دانش آموزان، پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان به عنوان شهروندان آینده این سرزمین و پرورش دانش آموزانی نقاد، پرسشگر و پاسخگو را دنبال می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان، بیان کرد: در حال حاضر با راه اندازی دبیرخانه استانی و آماده کردن بسته‌های آموزشی ویژه معلمان و فراهم کردن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری حساسیت در شورای آموزگاران را ایجاد کردیم تا تا در مرحله بعدی به سراغ شناسایی موانع این طرح برویم و بسته تحولی خوانا در همه مدارس اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه ما بدون آمادگی وارد فضای کرونایی شدیم اما این فضا مدیریت شد، تصریح کرد: در زمینه آموزش آنلاین دانش آموزان گاهی اوقات انتقاداتی به آموزش و پرورش برای استفاده از این فضا می‌شود، معتقدیم این آموزش‌ها صد در صد کارآمد نیست و آموزش حضوری و ترکیبی بهترین نوع آموزش است، ولی صیانت از سلامت فرزندانمان در اولویت کارها بوده و این فضا در کنار آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت به عنوان فضای مکمل قرار خواهد گرفت.

ابطحی با تاکید بر اینکه باید از همین اکنون به دوران پسا کرونا نگاه کنیم، گفت: فضای ایمن شاد باعث می‌شود فرزندان با امنیت خاطر از این فضا استفاده کنند. بپذیریم مشکلات شاد قابل حل است و حضور همگانی در این شبکه اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات، مطالبه گری‌ها رو به کاهش می‌رود و فضای بهتری را فراهم می‌کند. همه افراد درگیر مباحث اجتماعی و فرهنگی امروز باید برای حل مشکلات کرونایی قدم برداشته و راهکار دهند و به فکر پسا کرونا باشند، بدانیم از بحران کرونا عبور می‌کنیم ولی آثار بجا مانده از کرونا سال‌های متوالی باقی می‌ماند.

بارگذاری روزانه ۴۰ نکته ناب از وصیت نامه سردار سلیمانی در شبکه شاد

رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اینکه همکاری بین مجموعه فرهنگی آموزش و پرورش و سپاه صاحب الزمان (عج) با بسیج دانش آموزی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در حوزه پرورشی دانش آموزان، اظهار کرد: در طرح راهیان نور قریب به ۱۴ هزار دانش آموز دختر پایه دهم آنلاین حضور پیدا کردند، در پویش حاج قاسم سلیمانی که یک قدم ابتکاری است که در حیطه مخاطب شناسی کار کردیم و کتابی برای اولین بار به وسیله یک نویسنده اصفهانی تهیه و تدوین شده است. این کتاب تنوع‌هایی را برای دانش آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به همراه دارد.

مرتضی شکری، افزود: بعد از ایام امتحانات و در ۲۰ دی ماه این کتاب در شبکه شاد به صورت رایگان رونمایی خواهد شد و دانش آموزان می‌توانند آثار خود را در قالب نقاشی و استوری تا ۲۲ بهمن ماه در چند مرحله به دبیرخانه این مجموعه ارسال کنند.

وی تصریح کرد: برای سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی برنامه‌ای فردا به صورت استانی با همکاری و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد از کنار مزار شهید مدافع حرم حججی آغاز می‌شود. از دیگر فعالیت‌ها در شبکه شاد ارائه محتواهای مناسب برای دانش آموزان بوده و از چند روز قبل بارگذاری انجام شده و ۴۰ نکته ناب از وصیت نامه سردار سلیمانی روزانه در شبکه شاد بارگذاری می‌شود.

به گزارش ایمنا، در این نشست خبری رونمایی از «پویش ابر قهرمان من» کتاب الکترونیکی برای دانش آموزان دوره ابتدایی، رونمایی از پوستر جشنواره داستان نویسی برای دانش آموزان در خصوص زندگی نامه و شهادت حاج قاسم سلیمانی، راهیان نور مجازی به ابتکار استان اصفهان و بهره مندی دانش آموزان از فضای جبهه، روایت گری و اجرای برنامه‌های روایان و القای پیام‌ها در شبکه مجازی صورت گرفت.

کد خبر 465936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.