تنفس هوای آلوده سبب بروز پارکینسون می‌شود

آلودگی‌های محیطی در هوا، مهمترین عامل خطر بروز بیماری‌های تنفسی، ریوی، پوستی، چشمی و سرطان و آسم است و به مرور باعث آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

به گزارش ایمنا، عباس صداقتی فوق تخصص ریه، اظهار کرد: منبع آلودگی از حجم کوچک مثل خاکستر سیگار تا حجم بزرگ مثل سوخت ماشین‌ها و فعالیت‌های صنعتی است، این ذرات آلوده به مرور زمان باعث بروز بیماری‌های تنفسی، ریوی و سرطان می‌شود و حتی باروری مردان و رشد بدو تولد نوزاد را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آلودگی محیطی با بیشتر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد، اظهار داشت: ازن و دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات گرد و غبار، سرب و مونوکسید کربن و تمام آلوده کننده‌های هوا به جز سرب و مونوکسید کربن روی دستگاه تنفسی اثر گذاشته و موجب افزایش بیماری ریوی یا دیگر اثرات مضر بر سلامت می‌شوند.

صداقتی ادامه داد: سرب موجب اختلال عصبی رفتاری در کودکان و افزایش فشار خون در افراد بزرگسال می‌شود. مونوکسیدکربن هم بر دستگاه قلبی عروقی اثر گذاشته و موجب افزایش مرگ و میر بیماران قلبی عروقی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اثرات مخرب تنفس هوای آلوده در درازمدت بروز می‌یابد، به افراد توصیه کرد در ایام آلودگی هوا در خانه بمانند؛ زیرا میزان آلاینده‌ها در خانه کمتر بوده و هوای به نسبت سالم‌تری دارد.

صداقتی افزود: اگر مجبور هستید بیرون بروید، تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های خود را در خارج از خانه به ساعت‌های اول صبح یا بعد از غروب آفتاب موکول کنید زیرا ازن هوا در ساعت‌هایی که آفتاب بیشتر و شدیدتر می‌تابد، بالاتر می‌رود.

این پزشک تاکید کرد: وقتی که هوا آلوده است، از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش کردن بپرهیزید، نفس بیشتر و عمیق‌تر برابر است با میزان آلودگی بیشتر در ریه‌ها و بسیار مضر است.

صداقتی اهمیت تغذیه سالم در زمان آلودگی هوا را مهم دانست و گفت: مصرف شیر و لبنیات کم چرب به همه گروه‌های سنی به صورت روزانه و افراد شاغل در کارخانه‌ها و معدن‌ها توصیه می‌شود. مکان‌های آلوده دارای فلزات سنگین از جمله سرب است که به راحتی از طریق تنفس به عنوان یک سم وارد بدن می‌شوند.

این فوق تخصص ریه افزود: شیر منبع پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است و این ریزمغذی‌ها می‌توانند با فلزات سنگین از قبیل سرب مخلوط نشده و در بدن پخش نشوند و از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند. همچنین مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی می‌شود.

صداقتی به ایرنا گفت: گروه لبنیات دارای کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B۱۲ و B۲ و سایر مواد مغذی و بهترین منبع تأمین کننده کلسیم بوده که برای رشد و استحکام استخوان و دندان‌ها ضروری است.

کد خبر 465918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.