دیدن و دیده شدن، از مهم‌ترین شاخصه‌های امنیت است

یک دکترای طراحی شهری گفت: کالبد محیط شهری نقش موثری بر تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب جرم دارد و میزان ارتکاب جرم در برخی فضاهای شهری به دلیل طراحی نادرست بالا است.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخی فضاهای شهری به دلیل طراحی نادرست در معرض دید همگان نبوده و به راحتی قابل کنترل نیست در حالی که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مطرح در بحث امنیت، دیدن و دیده شدن است.

وی افزود: برخی مکان‌ها در روز امن است اما در شب به دلیل نورپردازی غیراصولی یا نبود نورپردازی، امن نیست در حالی که نحوه نورپردازی در شهر بسیار مهم است، نورپردازی‌ها صرفاً جنبه دکوری دارد و به محیط زیست آسیب می‌زند.

این کارشناس طراحی شهری خاطرنشان کرد: نصب بیلبوردها، امنیت عابران را برای عبور از پل‌های عابر پیاده کاهش می‌دهد، زیرا دید مناسبی نسبت به فضای داخلی آن‌ها وجود ندارد و آمار ارتکاب جرم و آسیب رساندن به افراد بخصوص زنان روی این پل‌ها بالا است.

حسینیون تصریح کرد: فضاهایی مثل زیر پل‌ها یا کانال‌های سرپوشیده که دید مناسبی ندارد جزو فضاهای ناامن شهر محسوب می‌شود و پوشیده شدن کانال‌های آب توسط شهرداری نیز موجب شده تا زمینه برای ارتکاب جرم در این فضاها فراهم شود به علاوه فضاهایی که مالک یا متولی خاصی ندارد یا در اطراف آنها نورپردازی متناسبی نشده است نیز مستعد ارتکاب جرم است.

وی تاکید کرد: امنیت در یک مکان هم از نظر نمادین و ادراکی و هم از نظر فضایی و کالبدی باید تأمین شود تا فضای شهری به عنوان فضایی امن برای شهروندان مطرح شود.

کد خبر 465873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.