ضرر ۱۴ هزار میلیاردی گردشگری و صنایع دستی از کرونا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره خسارت‌های وارده به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در اثر شیوع ویروس کرونا گفت: برآورد ما از خسارت‌ها تا مهرماه به عدد ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که عدد بالایی است.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار منتخب مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیاشده که در محل موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: باید افتخار کنیم که کشور این همه هنرمند و ظرفیت دارد، این هنرها در حال فراموشی بودند و به همت معاونت صنایع‌دستی دوباره احیا شدند.

او گفت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین حمایتی که می‌توانیم از هنرمندان صنایع‌دستی داشته باشیم این است که طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی را جلو ببریم. بخش‌هایی از این طرح ازجمله برند سازی و بسته‌بندی به خوبی جلو رفته است اما اکنون باید تمرکزمان را روی بازار قرار دهیم چراکه وقتی این هنر به اقتصاد و درآمد گره بخورد، حفظ می‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به‌صورت مجازی در دوران کرونا

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به فروش صنایع‌دستی در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: تا قبل از کرونا بخش مهمی از فروش صنایع‌دستی از طریق حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بود، اما با شیوع کرونا محدودیت‌هایی ایجاد شد، بنابراین تلاش شد تا از فضای مجازی استفاده کرده و نمایشگاه‌ها به شکل مجازی برگزار شود، در همین راستا، نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی را برگزار کردیم.

او اظهار کرد: شاید بتوان گفت نمایشگاه ملی مجازی تجربه بهتری از نمایشگاه‌های حضوری است چراکه در این نمایشگاه نیازی به حضور هنرمندان نیست و زمانی هم برای آن تعیین نشده، حضور هنرمند رایگان بوده و سامانه خوبی نیز برای این نمایشگاه طراحی شده است. همه هنرمندان می‌توانند محصولات خود را با شناسنامه در این سامانه بارگذاری کرده و علاقه‌مندان محصولات خود را از این نمایشگاه خریداری کنند.

مونسان درباره خسارت‌های وارده به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در دوران کرونا و کمک‌های دولت در این خصوص، گفت: برآورد ما از خسارت‌ها تا مهرماه به عدد ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که عدد بالایی است، بااین‌حال دولت حمایت کرد و ما در صدر کمک‌های کرونایی دولت بودیم.

او افزود: سال آینده نیز ردیف بودجه‌ای تعیین شده و ۷ هزارمیلیارد تومان برای حمایت از بخش‌هایی که از کرونا آسیب دیده‌اند، اختصاص خواهد یافت. برای حمایت هرچه بیشتر در بسته سوم حمایتی یک سری قیدها را برداشته و دسته‌بندی‌هایی انجام داده‌ایم. در تسهیلات قبلی اعطای تسهیلات منوط به اشتغال بود اما اکنون این شرط برداشته شده، تسهیلات بنگاه‌محور تعیین شده است و عددهایی را برای بخش‌های مختلف گذاشتیم که بانک‌ها همراهی لازم را داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بسته جدید حمایتی توانستیم قید مرتبط بودن به کد بیمه را برداریم. خیلی امید داریم با آمدن واکسن عید امسال شاهد رونق مجدد گردشگری باشیم تا از آسیب بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های این صنعت جلوگیری شود.

کد خبر 465857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.