درخواست برخورد با استفاده کارخانه‌ها از مازوت

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز تأسف و تأکید کرد که "هیچ اراده‌ای برای رفع و یا حتی کاهش آلودگی هوای تهران از سوی دستگاه‌های مجری قوانین وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف، اظهار کرد: "هیچ اراده‌ای برای رفع و یا حتی کاهش آلودگی هوای تهران از سوی دستگاه‌های مجری قوانین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه راهکارها و قوانین برای مقابله و نیز کاهش آلودگی هوای تهران وجود دارد، اما از سوی دستگاه‌های مسئول، اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: در آخرین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نماینده پلیس راهور در جلسه که اهمیت آن نیز مشخص است، حضور نداشت، حتی نماینده وزارت کشور از موضوع جلسه به خوبی آگاهی نداشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستور کار جلسه اخیر کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، گفت: در این جلسه موضوع رفع توقیف موتورسیکلت‌های رسوبی مورد بررسی قرار گرفت.

تجریشی همچنین نسبت آلایندگی منابع متحرک نظیر موتور سیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و خودروهای شخصی به منابع ثابت، نظیر صنایع و نیروگاه‌ها را حدود ۶۰ به ۴۰ عنوان و تصریح کرد: در صورتی که نیروگاه‌ها، کارخانه‌های بزرگ و صنایع حاشیه شهرها از سوخت مازوت برای تولیدات‌شان استفاده کنند، منابع ثابت آلودگی هوا سهم زیادی در آلودگی هوای شهرها خواهند داشت و نسبت ۶۰ به ۴۰ تغییر می‌کند.

تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردهایی انجام شده مبنی بر اینکه نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند یا خیر؟، گفت: متأسفانه طبق آخرین بررسی‌هایی که در ابتدای هفته گذشته از صنایع بزرگ اطراف تهران انجام داده‌ایم، مطلع شدیم تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات این سازمان برای توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران، اظهار کرد: طی روزهای گذشته، در نامه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دادستانی تهران درخواست کرده‌ایم با اقدامات قضائی در اسرع وقت با مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تهران برخورد و با آن مقابله کنند.

تجریشی یکی از علل مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران را به دلیل اُفت فشار گاز دانست و خاطرنشان کرد: غالباً با سرد شدن هوا، فشار گاز در بخش خانگی افزایش می‌یابد و نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ نیز برای جلوگیری از کاهش تولیدات‌شان به سمت مازوت‌سوزی می‌روند که لازم است صرفه‌جویی‌های جدی در بخش گاز خانگی صورت گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم در روزهای اخیر، تعدادی واحد ریخته‌گریِ تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.

** مازوت چیست و چه خطراتی برای سلامتی انسان دارد؟

مازت یا نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و چون سیاه رنگ است، به نام نفتِ سیاه نیز تعبیر می‌شود، این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنورِ نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است که خطرات جبران‌ناپذیر قلبی و ریوی و نیز بروز سرطان‌ها را برای افراد در پی دارد.

منبع: رکنا

کد خبر 465828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.