ارزهای دیجیتال؛ میدان جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

چین در حالی در روزهای اخیر یک ارز دیجیتال جدید را به نظام مبادلات دیجیتالی اقتصاد جهانی معرفی کرد که ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش دیجیتالی کردن دلار را در اولویت خود قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناسان اقتصادی و سیاسی صاحب نظر در حوزه جنگ تجاری آمریکا و چین بر این باوراند که اقدامات اخیر جمهوری خلق چین که با هدف توسعه استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور و گسترش و تقویت جایگاه یوآن به عنوان یک ارز شاخص بین‌المللی انجام شده، نقش مهمی در کاهش وابستگی اقتصاد جهانی به دلار خواهد داشت و با توجه به سهم بیش از ۱۰ درصدی چین از تجارت جهانی، کم‌رنگ تر شدن نقش دلار در روند پرداخت‌های بین کشوری کمترین اثر معرفی یوآن دیجیتالی خواهد بود.

معرفی یوآن دیجیتالی در حالی صورت گرفت که دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش در آمریکا قصد داشت تا بستر دیجیتالی شدن ارز شاخص این کشور، دلار را فراهم کند و سنگ‌اندازی‌های حزب دموکرات این کشور و نمایندگان این حزب در مجلس ایالات متحده باعث شده بود تا کابینه ترامپ در مسیر دیجیتالی کردن دلار موفق عمل نکند.

همچنین ناموفق بودن پروژه دلار دیجیتالی که دولت ترامپ آن را کلید زده بود در حالی اتفاق افتاده که بیش از ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، امکان استفاده از ارزهای مجازی و توسعه بسترهای مبادلاتی آن‌ها را همزمان با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از بحران اقتصادی این بیماری بررسی می‌کنند و تعداد قابل توجهی از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نیز به فکر معرفی و گسترش استفاده از ارز دیجیتال ملی افتاده‌اند و چین در میان کشورهای توسعه یافته در این امر پیش قدم شده است.

جنگ تجاری جدید می‌تواند به نفع ایران باشد!

فیروز علیخانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی بر این باور است که چین به عنوان یک پیشتاز در حوزه‌های مختلف اقتصادی ثابت کرده که همواره از پیوند تکنولوژی با اقتصاد و راهبردهای مالی جابجایی اعتبار استقبال می‌کند و پیش‌قدمی این کشور در معرفی ارز دیجیتال ملی نسبت به ایالات متحده نیز یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور و یک فعال اقتصادی برای رزومه سازی از دست داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: تحقیقات در زمینه معرفی یوآن دیجیتالی از سال ۲۰۱۴ در چین و به صورت محرمانه آغاز شده بود و بانک مرکزی چین که پیش تر با در نظر گرفتن قوانین سختگیرانه‌ای استفاده از رمز ارزها را ممنوع اعلام کرده بود، بر اثر این تحقیقات و پس از ۶ سال متوجه شد که ضرورت استفاده از ارزهای مجازی در دنیای اقتصادی ناامن امروز تبادلات مالی غیرقابل اجتناب است و با معرفی یوآن دیجیتالی که مقرر شده مکملی برای یوآن باشد، موافقت کرد.

این تحلیلگر بازارهای بین‌المللی اضافه می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های فکری و نگرش فناورانه اغلب فعالان اقتصادی بخش خصوصی نظام اقتصادی ایران، جنگ تجاری چین و آمریکا در میدان ارزهای دیجیتال می‌تواند به نفع ایران باشد؛ به شرط آن‌که بانک مرکزی از تحقیقات مرکز مطالعات راهبردی جمهوری خلق چین در رابطه با نقش ارزهای مجازی در توسعه ارتباطات تجاری با دیگر کشورهای دنیا و ایجاد سهولت در سیستم‌های پرداخت و دریافت مالی درس بگیرد و در مسیر فعالان اقتصادی که علاقه به استفاده از این نوع ارزها دارند، سنگ‌اندازی نکند.

علیخانی با بیان اینکه اجرای استفاده از ارز دیجیتال ملی چین در چند شهر بزرگ این کشور به صورت آزمایشی آغاز شده است، ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعیه رسمی اعلام شده از سوی سخنگوی بانک مرکزی جمهوری خلق چین، استفاده از ارز مجازی ملی این کشور در تعدادی از شهرهای بزرگ این کشور به صورت آزمایشی صورت گرفته و به نظر می‌رسد تا پایان ماه نوامبر یوآن دیجیتالی یکی از مهم‌ترین ارزهای مجازی مورد استفاده در دنیا باشد.

رفع وابستگی به دلار در دستور کار دولت چین است

آرش محمدی‌دوست، کارشناس اقتصاد دیجیتال و استاد دانشگاه اما نظر دیگری دارد؛ وی معتقد است استفاده از رمز ارزها که بر پایه شفاف نبودن حساب‌های کاربری فعالان اقتصادی شکل گرفته‌اند در نظام‌های اقتصادی غیر آزاد و دولتی همچون نظام اقتصادی حاکم بر مبادلات مالی در چین غیرممکن است و دولت‌هایی که از اقتصاد کلاسیک حمایت می‌کنند نمی‌توانند با شفاف نبودن مبادلات ارزی در این حوزه کنار بیایند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: پیش قدمی چین در معرفی یک ارز مجازی ملی نسبت به ایالات متحده، اهمیت چندان اقتصادی ندارد و مهم‌ترین عامل در معرفی ارزهای مجازی ملی از سوی یک کشور، میزان اعتماد نظام اجتماعی به دولت حاکم است که بر اساس آخرین آمار چین در رابطه با شاخص مذکور وضعیت مناسبی ندارد.

کارشناس اقتصاد دیجیتال می‌کند: علت اصلی معرفی یوآن دیجیتالی نگرانی حزب حاکم جمهوری خلق چین از نقش ایالات متحده در کنترل مبادلات مبتنی بر بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی موجود است و به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی چین به عنوان یک دستگاه اقتصادی فعال در نظام مالی کلاسیک به نتیجه مناسبی در پایان تحقیقات ۶ ساله‌اش در رابطه با نقش رمز ارزها در اقتصاد آینده دنیا رسیده باشد.

محمدی‌دوست ادامه می‌دهد: رفع وابستگی به دلار در دستور کار دولت چین است و هرگونه ابتکارات جدید که از سوی دستگاه‌های اقتصادی این دولت در بستر نظام مبادلات مالی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شود، هدفی جز از کار انداختن نقش دلار در سیستم مبادلات بین کشورهای دنیا نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، هم‌اکنون دلار به عنوان یکی از شاخص‌ترین ارزهای مورد استفاده در معاملات مالی و اعتباری سراسر دنیا شناخته می‌شود و سهمی ۸۰ درصدی از روند پرداخت‌ها و دریافت‌های روزانه اقتصاد جهانی در سراسر کشورهای دنیا دارد و با توجه به این سهم، ایالات متحده به عنوان مدیر اصلی ارزش دلار قادر به توقف بسیاری از سیستم‌های پرداخت و دریافت اعتباری است و می‌تواند با قراردادن کشورها، سازمان‌ها و یا فعالان اقتصادی در لیست سیاه دستگاه‌های اقتصادی، عرصه را برای توسعه تجارت برخی از کشورها تنگ کند.

چین و دیگر رقبای تجاری آمریکا در منطقه همچون روسیه بر این باوراند که با معرفی ارزهای دیجیتال ملی خود قادر به کنترل قدرت دلار به عنوان یک ارز شاخص مورد استفاده در روند معاملات روزانه بسیاری از بازارهای جهانی خواهند بود و از این طریق ابرقدرت اقتصادی آمریکا در جهان را خواهند شکست. بر این اساس جدیدترین میدان جنگ اقتصادی – تجاری میان ایالات متحده و رقبای اصلی‌اش در نظام اقتصاد جهانی همچون چین، عرصه ارزهای دیجیتال است و با توجه به شفاف نبودن معاملات در این بخش از اقتصاد، کمترین آسیب به کشورهای درگیر وارد خواهد شد.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 465782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.