یک سالگی معراج عشق

تحرکات نظامی آمریکا در منطقه، مراسم شهادت سالگرد حاج قاسم سلیمانی، مخالفت واشنگتن با بودجه سازمان ملل، اظهارات اخیر اصولگرایان علیه اصلاح طلبان و درگذشت آیت الله مصباح یزدی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۳ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بلوف جنگ افروزی؛ آخرین تله» به بررسی واکنش‌ها به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه پرداخت و نوشت: در سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همگان اعم از مردم، مسئولان و مقامات بر مقابله هوشمندانه و مدبرانه با دشمن تاکید دارند اما این نکته واضح و مبرهن است که ایران هیچ گاه در دام بهانه‌گیری‌ها و تهدیدات آمریکایی‌ها نخواهد افتاد و با درایت و تدبیر تصمیم‌گیری خواهد کرد. انتقام سخت از مسببان و عاملان ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی امری قطعی و غیر قابل گذشت است اما چگونگی و کیفیت آن نشان‌دهنده درایت و هوش ایران خواهد بود. اخراجی‌های کاخ سفید در روزهای پایانی با بهانه‌گیری دنبال راه انداختن جنگ در منطقه هستند اما قدر مسلم ایران چنین بهانه‌ای را به دست آنها نخواهد داد. چنانکه ظریف وزیر امور خارجه می‌گوید: «مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی برعهده واشنگتن خواهد بود.»

شامگاه ۳۰ آذر بود که ۱۱ فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد، جایی که سفارت آمریکا در آن واقع شده اصابت کرد و در پی این حملات سامانه‌های دفاع هوایی C_RAM مستقر در سفارت آمریکا فعال شدند و بالگردهای آمریکایی نیز بر فراز منطقه به پرواز درآمدند. پس از این اتفاق مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر بی‌پروا به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. مردم عراق لایق این هستند که این مهاجم‌ها را محاکمه کنند. این مجرمان باید به اقدامات بی‌ثبات‌ کننده خود پایان دهند.»

این در حالی است که در همان زمان مقامات دیپلماتیک کشورمان نسبت به این مساله موضع‌گیری کردند و خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: «اتهامات ضد ایرانی پمپئو را که آشکارا با هدف تنش‌آفرینی طرح‌شده، قویاً رد می‌کنیم. ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. حضور نظامی ایالات‌متحده منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست. هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.»

اما جنجال‌ها و تهدیدهای رسانه‌ای آمریکایی‌ها تمام نشد و ترامپ و مردانش حتی در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید نیز از تهدیدات خود علیه ایران کم نکردند. چنانکه چندی پیش پمپئو در ادامه یاوه‌گویی‌هایی خود مدعی شد: «ایران تهدیدی علیه واشنگتن و متحدانش محسوب می‌شود.»

با این حال برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ترامپ و مردانش در دو هفته پایانی حضورشان در کاخ سفید با بهانه‌جویی و متهم کردن گاه و بیگاه ایران در مسائل مختلف درصدند تا مقدمات شروع یک جنگ علیه کشورمان را فراهم کنند. اما قدرت بازدارندگی ایران باعث شده تا خود آمریکایی‌ها نیز این تهدیدات را در همان حد تهدید در اظهارنظر و توئیت نگه دارند. چرا که به‌خوبی می‌دانند ایران در مقابل آنها دست و پا بسته نخواهد بود و ضربات سختی بر آنها وارد خواهد کرد. قدر مسلم حال که ترامپ راهی جز خروج از کاخ سفید و خالی کردن کرسی ریاست‌جمهوری برای بایدن ندارد می‌خواهد تا روز آخر حضور خود بر مصدر امور نهایت تلاش خود را برای پیشبرد اهدافش انجام دهد.

اما به‌خوبی می‌داند که دیگر جو جهانی با وی همراهی نخواهد کرد، آنچنان حامی در داخل آمریکا ندارد و ایران نیز که در نخستین سالگرد به شهادت رسیدن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منتظر فرصت مغتنمی برای گرفتن انتقام سخت از وی و مسببان این جنایت در ابعاد عملیاتی، حقوقی و بین‌المللی است. تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد تشنج و بردن فضا به سمت و سوی جنگ نیز بیش از ایران به ضرر آنها خواهد بود.

در این راستا سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در توئیتی نوشت: «در خبرها دیدم آمریکایی‌ها از ترس انتقام در حالت آماده‌باش هستند و برای تبلیغات، دو بمب‌افکن B-52 هم بر فراز خلیج‌فارس به پرواز درآورده‌اند. تمام پایگاه‌های نظامی‌شان در منطقه زیر پوشش موشک‌های ماست. به اخراجی کاخ سفید توصیه می‌کنم سال نو میلادی را برای آمریکایی‌ها به عزا تبدیل نکند».

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک سالگی معراج عشق» نوشت: نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با حضور و سخنرانی چهره‌های محور مقاومت از کشورهای مختلف و مسئولان کشوری و لشکری برگزار و وجوه مختلف شخصیتی شهید سلیمانی مورد بررسی و تبیین قرار گرفت. یک روز مانده به سالروز ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس از فرماندهان نیروهای حشد الشعبی عراق و همراهانشان، مراسم سالگردی با حضور میهمانان خارجی و مسئولان کشور و لشکری در دانشگاه تهران برگزار شد.

در نخستین سالگرد ترور سردار سلیمانی به دبیری «حسین امیر عبدالهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس مدیریت می‌شد؛ «حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه، سردار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه‌، حجت الاسلام «محمود علوی» وزیر اطلاعات، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین «عبدالله حاجی صادقی»، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی محمدی‌سیرت» با حکم نماینده ولی فقیه نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی، سردار «محمد شیرازی» رئیس دفتر نظامی رهبر انقلاب، سردار «احمد وحیدی» رئیس دانشگاه دفاع ملی، «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران و دیگر شخصیت‌های سیاسی و نظامی حضور داشته و برخی از آنها سخنرانی کردند.

در این مراسم شخصیت‌هایی از جبهه مقاومت همچون «فالح الفیاض» رئیس حشد الشعبی عراق، «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، شیخ «احمد بدرالدین حسون» مفتی اعظم سوریه و «ابراهیم محمد الدیلمی» سفیر یمن در ایران، «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و جانشین رئیس حشد الشعبی، فرمانده انصارالله یمن حضور داشته و برخی از آنان سخنرانی کردند.

سردار قاآنی به عنوان نخستین سخنران سالگرد شهادت سردار سلیمانی با بیان اینکه شهید سلیمانی معرفت، عبادت، اخلاص، ایثار و همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در مقاومت جای داده بود، تاکید کرد: آنهایی که این جنایت را انجام دادند بدانند کاری کردند که در سراسر عالم هر کجا یک مرد پیدا شود آمادگی این را دارد که نامردهایی را که این کار را کردند به سزای عملشان برساند.

جانشین سردار سلیمانی تصریح کرد: با صراحت می‌گویم مسیر نیروی قدس و مسیر مقاومت با شیطنت‌هایی که آمریکا می‌کند تغییر نمی‌کند و همچنان بر همان مسیر است. اما با این جنایت برای همه آزادگان در دنیا موضوعیت پیدا کرد که حتی از درون خانه شما کسی پیدا شود که پاسخ این جنایت را بدهد.

مهمانان خارجی محور مقاومت که از کشورهای یمن، سوریه، لبنان و فلسطین و عراق در مراسم سالگرد ترور فرمانده محور مقاومت حاضر شده بودند، به تبیین جایگاه و نقش سردار سلیمانی در منطقه و اهداف این جبهه پرداختند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصرار بر اثبات انزوا» به بررسی دلایل مخالفت واشنگتن با بودجه سازمان ملل پرداخت و نوشت: دولت آمریکا که آخرین روزهای کاری خود را طی می‌کند، در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا روی کار آمدن دولت جدید بار دیگر ثابت کرد موضع یکجانبه‌گرایانه تندروهای امریکایی در قبال ایران، نتیجه‌ای جز انزوای بیشتر ایالات متحده ندارد و تهدیدها و تطمیع‌های واشنگتن نمی‌تواند باعث شود نهادهای بین‌المللی یا دیگر کشورها با نابودی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک دهه اخیر یعنی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موافقت کنند.

پنج ماه پس از تلاش ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها و فعال کردن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران که با مخالفت ۱۳ عضو این شورا ناکام ماند، دولت دونالد ترامپ این‌بار از طریق مجمع عمومی شانس خود را امتحان کرد و کوشید با ارائه پیشنهادی بار دیگر کمیته‌های تحریم علیه ایران را فعال کند؛ تلاشی که در نهایت شکست دیپلماتیک دیگری را در کارنامه وزارت خارجه آمریکا به ثبت رساند و نشان داد که اراده‌ای جدی برای حفظ توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود دارد.

شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک، در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل، معاون نمایندگی دائم آمریکا دو پیشنهاد را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی ۲۰۲۱ مطرح کرد. اولین پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران بود. این کمیته‌ها از مدت‌ها پیش برای نظارت بر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تشکیل شده بود و در پی تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ و بلااثر شدن قطعنامه‌های پیشین کار آنها پایان یافت.

نماینده ایالات متحده در این جلسه مدعی شد که پس از عدم همراهی دیگر کشورها در ممانعت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، واشنگتن به صورت یکجانبه از مکانیسم مندرج در بند ۳۷ توافق هسته‌ای با ایران استفاده کرده و به همین دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید بار دیگر اعمال شوند. پیشنهاد دوم آمریکا نیز کاستن از بودجه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود که به ادعای این کشور «جمهوری اسلامی ایران در حال نقض آن است».

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هراس زودهنگام از اصلاح‌طلبان» به بررسی اظهارات اخیر اصولگرایان علیه اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: اصولگرایان که در انتخابات مجلس توانستند با رأی حداقلی و در غیاب اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند، تصور می‌کردند که می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم با همین شیوه فاتح انتخابات باشند اما گویا ماجرا برای آنها به این راحتی‌ها هم نیست و آرام‌آرام خودشان نیز دریافته‌اند اگر زمینه گفتمانی و سیاسی ایجاد شود، هنوز اصلاح‌طلبان می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را به میدان آورند. به دلیل چنین هراسی ایشان در این مدت همه‌جانبه کوشیده‌اند که علاوه بر تخریب شخصیت‌های اصلاح‌طلب با اتهام‌زنی‌های پیاپی گفتمان اصلاحات که رواداری داخلی و بین‌المللی است را مخدوش کنند؛ با طرح موضوعاتی موهوم مانند وابستگی اصلاح‌طلبان به سرویس‌های اطلاعاتی-امنیتی غربی یا پول‌گرفتن اصلاح‌طلبان از آمریکایی‌ها یا حمایت مستقیم آمریکا از اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰؛ اتهام‌هایی که هر کدام نیاز به اسناد متقن دارد و در صورت نبود مدارک کافی می‌تواند عنوان اتهامی داشته باشد.

برای مثال روزنامه کیهان اخیراً اصلاح‌طلب‌ها را متهم به همکاری با اسرائیل کرده است یا چندی‌ پیش احمد کریمی‌اصفهانی در مصاحبه‌ای گفته بود: «دوگانه‌سازی‌هایی که بازهم اصلاح‌طلبان مبادرت به طرح آن کرده‌اند، با هماهنگی کامل آمریکا انجام می‌شود و آنها می‌خواهند در برنامه‌ای هماهنگ با آمریکا مذاکره را به ملت ایران تحمیل کنند. در صورتی که چنین دوگانه‌ای هیچ‌گاه وجود خارجی نداشته است و آمریکا اگر جرأت حمله به ایران را داشت درنگ نمی‌کرد و این کار را انجام می‌داد.

بهتر است که اصلاح‌طلبان این‌قدر بر طبل جنگ و صلح نکوبند زیرا دیگر چنین سیاست نخ‌نمایی خریدار ندارد. مردم هم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ فریب این حیله انتخاباتی را نخواهند خورد». یا حتی برخی از آنها مانند حمیدرضا ترقی پا را فراتر از این سخنان می‌گذارند و می‌گویند که اصلاح‌طلبان از آمریکایی‌ها پول می‌گیرند: «اصلاح‌طلبان اکنون به دنبال آن هستند که با طرح موضوع رد صلاحیت خود را توجیه کنند زیرا دریافته‌اند که دیگر پایگاه اجتماعی خاصی ندارند؛ از سوی دیگر آنها در پی امتیاز گیری از دموکرات‌ها در آمریکا نیز هستند و می‌خواهند به کمک آمریکایی‌ها در ۱۴۰۰ برنده شوند.

نیم‌نگاهی به امتیاز گیری در داخل هم دارند و می‌کوشند با بالا بردن هزینه بررسی صلاحیت‌ها از نظام امتیاز بگیرند… جریان اصلاحات با حمایت مالی دموکرات‌ها در آمریکا در انتخابات حاضر می‌شوند و در داخل هم با مظلوم‌نمایی می‌خواهند امتیاز بگیرند. آنها اگر عرصه را تنگ ببینند به سمت نامزد اجاره‌ای می‌روند، نامزدی که بتواند موقعیت سیاسی آنها در قدرت را حفظ کند؛ بنابراین حتماً نمی‌شود تأثیر آنها در انتخابات را انکار کرد و باید دانست که آنها به راحتی از قدرت کنار نمی‌روند».

این سخنان در حالی است که اگر شاهد مثالی بر این مدعا یعنی حمایت مالی دموکرات‌ها یا حتی درخواست اصلاح‌طلبان از دموکرات‌ها وجود داشت، رسانه‌های اصولگرا درنگ نمی‌کردند و آن را منتشر می‌کردند. اما علت طرح چنین اتهام‌هایی چیست؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فقیه انقلابی و عمار رهبری آیت‌الله مصباح یزدی به لقاءالله پیوست» نوشت: شب گذشته روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد و عمار رهبر، آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و از اساتید حوزه علمیه قم به لقاءالله پیوست.

آیت‌الله مصباح یزدی که در چند سال اخیر از بیماری گوارشی رنج می‌برد به دلیل ضعف مفرط جسمانی و تشدید بیماری در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، شب گذشته در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

روزنامه کیهان، رحلت این عالم ربانی را به حضور حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کند.

علامه محمدتقی مصباح یزدی در ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد دیده به جهان گشود. آیت‌الله مصباح یزدی دوره مقدمات و سطح را در حوزه علمیه یزد گذراند، در سال ۱۳۷۱ ه‌.ق عازم نجف اشرف شد، و پس از یک سال برای ادامه تحصیل راهی قم شد. او حدود ۸ سال به‌طور مداوم در درس فقه آیت‌الله بروجردی (ره) شرکت کرد. در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

آیت‌الله مصباح یزدی به مدت ۸ سال در دروس فقه و اصول امام خمینی (ره)، ۱۵ سال در درس فقه آیت‌الله محمدتقی بهجت (ره) و ۲ سال در درس آیت‌الله محمدعلی اراکی (ره) شرکت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی آثار متعددی درباره علوم اسلامی از جمله تفسیر، فلسفه و معارف اسلامی دارد؛ کتاب‌های «آموزش فلسفه»، «اخلاق در قرآن» و «نظریه سیاسی اسلام» از جمله آثار اوست.

علامه مصباح یزدی همواره به‌دلیل نگاه عمیق و روشنگری‌های مستمر، مورد سنگین‌ترین تهمت‌ها و هجمه‌ها از سوی جریان معاند خارج‌نشین قرار داشت.

رهبر معظم انقلاب در توصیف آیت‌الله علامه مصباح یزدی فرموده بودند: «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به‌عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.»

کد خبر 465774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.