آلودگی هوا باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

آلودگی هوا باعث بروز سرطان ریه، حملات آسم، برونشیت مزمن، بیماری مزمن انسدادی ریه، ذات الریه، بیماری‌های قلبی و روانی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان همیشه آشکار بوده و این روزها به یکی از معضلات پیچیده و همیشگی در زندگی مردم جهان تبدیل شده است. یکی از مهمترین عواملی که باعث آلودگی هوا و تاثیرات آن بر محیط زیست و سلامت انسان می‌شود، ذرات معلق موجود در هوا است. در ادامه به بررسی تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌پردازیم:

سرطان ریه

ذرات کوچک موجود در آلودگی هوا باعث بروز سرطان ریه می‌شود که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردم در سراسر جهان به شمار می‌رود. تقریباً ۶۰ درصد مرگ و میرهای رخ داده شده در سراسر جهان به دلیل سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا است. هوای آلوده باعث بروز سرطان‌های دیگر مانند سرطان مجاری ادراری و سرطان مثانه نیز می‌شود.

حملات آسم

بعضی عوامل آلودگی هوا مانند دود قابل دیدن است، اما بعضی دیگر مانند مونوکسید کربن به آسانی قابل مشاهده نیست. آلودگی هوا به هر نوع گاز یا ذرات موجود در هوا گفته می‌شود که جزئی از آن نیست. دو نوع آلاینده اصلی وجود دارد که می‌تواند بر بیماری آسم تاثیر بگذارد. ازون گازی است که می‌تواند بر نحوه نفس کشیدن افراد تاثیر بگذارد. علاوه بر این ذرات موجود در گرد و غبار یا دود ممکن است در ریه افراد قرار بگیرد، سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد و باعث بروز حملات بیشتر آسم شود.

برونشیت مزمن

دود خارج شده از اگزوز خودروها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه، باعث آلودگی هوا می‌شود. اگر فردی در شهر زندگی کند و به طور منظم در معرض دود ترافیک قرار گیرد، ممکن است به برونشیت مزمن مبتلا شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که پوشش لوله‌های برونش که هوا را به ریه‌ها وارد می‌کند ملتهب شود. فرد مبتلا به برونشیت مزمن از تنگی نفس و سرفه همراه با خلط سفید، زرد یا سبز رنگ رنج می‌برد.

بیماری مزمن انسدادی ریه

برونشیت مزمن و آمفیزم، بیماری‌های رایجی است که باعث بروز بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) می‌شود. بیماری‌های ذکر شده مسیر جریان هوا را در ریه‌ها مسدود می‌کند. در صورتی که فردی در معرض طولانی مدت گازها، ذرات آلودگی یا دود قرار بگیرد، به احتمال زیاد به بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا می‌شود. نتایج مطالعات شده نشان می‌دهد که COPD بیشتر در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است رخ می‌دهد. اگر فردی به این بیماری مبتلا باشد و در معرض هوای آلوده نیز قرار بگیرد، به سختی نفس خواهد کشید. ابتلا به نوع شدید بیماری COPD منجر به بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ می‌شود.

ذات الریه

اکسیدنیتروژن و دی اکسید گوگرد موجود در هوای آلوده خطر ابتلا به ذات الریه یا التهاب ریه را افزایش می‌دهد. علائم این بیماری شامل درد قفسه سینه، سرفه، خستگی، تنگی نفس و کاهش دمای بدن می‌شود. معمولاً کودکان و افراد مسن در معرض ابتلا به ذات الریه قرار می‌گیرند. این بیماری دلیل اصلی مرگ و میر کودکان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. افراد مسن نیز در صورتی که به مدت طولانی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، به دلیل ابتلا به ذات الریه در بیمارستان بستری می‌شوند.

بیماری‌های قلبی

آلودگی هوا خطر ابتلا به حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. ذرات کوچک موجود در هوای آلوده به اندازه‌ای کوچک هستند که به راحتی وارد رگ‌های خونی شده و زمینه بروز التهاب را فراهم می‌کنند. این مشکلات با گذر زمان موجب بروز بیماری قلبی می‌شود. معمولاً افرادی که در خیابان‌های شلوغ یا کارخانه‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. البته قرار گرفتن در معرض هوای آلوده برای مدت کوتاه نیز باعث آسیب رساندن به قلب می‌شود.

بیماری‌های روانی

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین کیفیت هوا و سلامت روانی افراد وجود دارد. محققان سوابق پزشکی بیش از ۱۵۰ میلیون فرد را در ایالات متحده آمریکا و دانمارک بررسی کردند و متوجه شدند کسانی که در مناطق آلوده با بدترین کیفیت هوا زندگی می‌کردند، ۲۷ درصد بیشتر از دیگران در معرض اختلال دو قطبی قرار گرفتند. همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در بین این افراد ۶ درصد بیشتر بود.

کد خبر 465752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.