تورم؛ از ملتهب کردن اقتصاد تا شکست ناپذیری

تورم یک پدیده در علم اقتصاد است که می‌تواند فعالان اقتصادی در کشور را با مشکل مواجه کند؛ اگر با این پدیده در اقتصاد مبارزه نشود، سال‌ها در کشور باقی می‌ماند و مشکلات معیشتی زیادی برای خانوارها ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اقتصاد به افزایش ناگهانی سطح قیمت‌ها تورم می‌گویند؛ این پدیده یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند اقتصاد را با هیجانات زیادی روبه‌رو کند؛ افزایش سطح قیمت‌ها در بازار معیشت گروه‌های مختلف جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تورم در کشور در بهترین حالت ۶ واحد درصد و در بدترین حالت ۲۵ واحد درصد از میانگین تورم جهانی بیشتر بوده است؛ این پدیده موجب آسیب رسانی به خانواده‌هایی (کارگران) می‌شود که حقوق و دستمزد آن‌ها به تناسب رشد تورم افزایش پیدا نمی‌کند؛ به همین دلیل در کشورهایی که تورم بالایی در آن‌ها وجود دارد برخی از اقشار جامعه با کاهش قدرت خرید و سطح رفاه مواجه می‌شوند.

از طرف دیگر اگر در سیستم بانکی نرخ بهره متناسب با تورم افزایش پیدا نکند افرادی که دارایی نقدی خود را در بانک‌ها پس انداز می‌کنند متضرر می‌شوند؛ همچنین افرادی که وام دریافت کرده‌اند را منتفع می‌کند که این امر می‌تواند منجر به کاهش انگیزه برای پس انداز در سیستم بانکی شود؛ در صورت کاهش انگیزه پس انداز مردم می‌توانند پول خود را به بازارهایی همچون طلا، مسکن، بورس و … منتقل کنند و تعادل در این بازارها را از بین ببرند.

از طرف دیگر تورم بالا در کشور موجب التهاب در فضای کسب و کار می‌شود؛ این نوع تورم معمولاً با نوسانات زیادی همراه است که این امر خطر بسیار زیادی برای فعالان کسب و کار را در بر دارد و موجب کاهش انگیزه راه‌انداری کسب و کار می‌شود؛ همچنین موجب تداخل در برنامه‌ریزی فعالان فضای کسب و کار در بلندمدت می‌شود؛ در طرف مقابل تورم پایین با نوسانات کمی همراه است. به فعالان کسب و کار در کشور این رغبت را می‌دهد تا برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی داشته باشند؛ با توجه به تورم شدید که در ایران نسبت به سایر همسایگان و کشورهای منطقه دارد می‌توان برداشت کرد که تورم در کشور به عنوان یکی از عوامل آسیب‌زننده به معیشت خانوارهای ایرانی نقش مؤثری دارد.

معمولاً در صورت بروز ابرتورم (تورم سه - چهار رقمی) در کشورها سیاست گذاران کشور برای از بین بردن آن با هم متحد می‌شوند به همین علت می‌توان به از بین رفتن ابرتورم در کشورها که سالیان زیادی به طول می‌انجامد امیدوار بود؛ اما تورم‌های دورقمی می‌توانند سال‌های زیادی در کشورها باقی بمانند؛ در این صورت فعالان کسب و کار و خانوارها سعی می‌کنند که خود را با این تورم سازگار و مخارج خود را با توجه به این تورم برنامه‌ریزی کنند که این می‌تواند منجر به ماندگاری تورم دو رقمی در کشورها شود.

تورم‌های دو رقمی آسیب‌های بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کنند و به علت اینکه خانوارها و فعالان بازار خود را با آن سازگار می‌کنند در اقتصاد باقی می‌ماند و مقابله با آن را سخت می‌کند؛ به همین دلیل تورم‌های دورقمی و کوچک بدترین تأثیرات را در اقتصاد یک کشور می‌گذارد.

کد خبر 465721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.