دستاوردهای طرح «شهروند دیپلمات» چیست؟

شهرداری اصفهان درصدد است تا با یاری گرفتن از دیپلماسی شهروندی، بستری برای توسعه دیپلماسی شهری بنا نماید تا بتواند شهرها را به بازیگران اصلی در حل و فصل بسیاری از مسائل از جمله فقر، آلودگی هوا و محیط زیست، مهاجرت، بیماری‌های مسری، بی‌عدالتی، جرایم سازمان یافته و بحران‌های اقتصادی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر همین اساس ابتکار «شهروند دیپلمات» از ابتدای سال ۱۳۹۹ در اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان مطرح و اهداف پنجگانه ارتباطات مؤثر با شرکای خارجی (خواهرخوانده‌ها)، شناسایی تسهیلگران شهروندی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و علمی به ترتیب با محوریت بخش خصوصی و دانشگاه‌های اصفهان، افزایش تعاملات با دستگاه دیپلماسی کشور و دستگاه‌های استانی و در نهایت شکل‌گیری دانش، مهارت و نگرش بین‌المللی در تمامی مجموعه‌های شهر برای آن تعریف گردید.

این ابتکار به دنبال آن است تا کلید روابط خواهرخواندگی را روی میز بگذارد تا آن دسته از تسهیلگران شهروندی از جمله تجار، اساتید، دانشجویان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، ایرانیان خارج از کشور و… که دارای بسترها و کانال‌های مناسب و مجاز برای معرفی و تقویت جایگاه، برند و ظرفیت‌های اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و کشورهایشان هستند، بتوانند در قوت بخشیدن به ارتباطات فرهنگی، هنری، اقتصادی و علمی طرفین به کنشگری بپردازند.

در راستای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان که با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه، کنسرسیوم همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها و شهرک علمی تحقیقاتی و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان بازوهای اصلی فکری و اجرایی در دستور کار قرار دارد، ۱۳ سلسله نشست با عنوان «هم‌نشست خواهر شهرها» را برگزار کرده و در هریک، پرونده یکی از ۱۳ شهر خواهرخوانده اصفهان را روی میز می‌گذارد.

علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در مورد این طرح به خبرنگار ایمنا گفت: شهرداری اصفهان به ویژه آقای نوروزی، شهردار اصفهان و همچنین حوزه امور بین‌الملل شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان طی چند سال اخیر توجه خاصی نسبت به توسعه روابط اصفهان با شهرهای خواهر خوانده و نهادها و مؤسسات جهانی مرتبط با مدیریت شهری داشته‌اند و طی ۳ سال گذشته شاهد تبادل هیئت‌های متعدد از شهرداری اصفهان و کشورهای خارجی در سطوح مختلف بودیم.

وی افزود: طرح شهروند دیپلمات در چارچوب روند افزایش تعاملات دیپلماسی شهری با شهرهای خواهر خوانده طراحی شده و اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان برای اجرای این طرح با سایر نهادهای ذیربط از جمله اتاق بازرگانی و دانشگاه اصفهان و این نمایندگی جلسات متعددی برگزار کرده است.

به گفته رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، در حال حاضر فراخوان طرح شهروند دیپلمات برای مشارکت شهروندان اصفهانی، فرهیختگان، اصحاب رسانه و فعالان حوزه اقتصادی در زمینه‌های مختلف هنری، دانشگاهی، ورزشی، اقتصادی و گردشگری و صنایع دستی اعلام شده و شهروندان و علاقه مندان می‌توانند در زمینه موضوعات مذکور، در اجرای هرچه بهتر این طرح نقش داشته باشند.

طرح شهروند دیپلمات با در نظر گرفتن اولویت‌ها با شهرهای هدف، اجرا می‌شود

سالاریان با بیان اینکه انتظار نداریم طرح شهروند دیپلمات طی چند ماه به صورت کامل اجرا شود، می‌گوید: شهروند دیپلمات یک طرح بلند مدت است و با در نظر گرفتن اولویت‌ها با شهرهای هدف، اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی که با محدودیت‌های شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، همکاری و ارتباطات با شهرهای خواهر خوانده قطع نشده است؛ به عنوان مثال تعاملات بین اصفهان و شهر شیان چین همیشه برقرار بوده و دو محموله کمک‌های این شهر تحویل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد؛ همچنین طی ماه‌های گذشته وبیناری برای انتقال تجارب مقابله با کرونا بین شهرداران دو شهر فرایبورگ و اصفهان و همچنین بین شهرداری و دانشگاه اصفهان و مسئولان دانشگاه‌های سن پترزبورگ برگزار شد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تاکید کرد: بهتر است برای اجرای این طرح ابتدا پیشنهادات شهروندان اصفهانی در زمنیه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی جمع‌آوری شود و در ادامه با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه زمینه برقراری ارتباط با شهرهای خارجی به صورت حضوری یا وبینار ایجاد و پیشنهادات جمع بندی شده، بر این اساس منتقل و پیگیری شود.

سالاریان با اشاره به دستاوردهای طرح شهروند دیپلمات، گفت: در طی ماه‌های گذشته و با توجه به گسترش بیماری کرونا، تبادل تجربه بین اصفهان و شهرهای خارجی صورت گرفت و انتظار می‌رود در چارچوب این طرح، مباحث علمی و تبادلات بین دانشگاه‌ها از طریق وبینار میان اصفهان و شهرهای بین‌المللی صورت بگیرد؛ همچنین می‌توان در چارچوب روابط خواهر خوانده‌ها، مسائل اقتصادی میان شهرها را نیز مورد بررسی قرار داد.

خواهرخوانده‌ها با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

وی ادامه داد: بهتر است اتاق‌های بازرگانی شهرهای خواهر خوانده با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از فعالان عرصه‌های اقتصادی برای حضور در وبینارهای مختلف دعوت شود. شهرداری اصفهان می‌تواند به عنوان یک تسهیلگر مسائل اقتصادی در این راستا وارد عمل شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی موضوع خواهر خواندگی ورزش است؛ بعضاً زمانی که مباحث خواهر خواندگی مطرح می‌شود، بیشتر ذهن شهروندان به طرف مسائل مربوط به هفته‌های فرهنگی شهرها می‌رود در صورتی که مباحث خواهر خواندگی بسیار گسترده است و می‌تواند در شاخه‌های مختلف برگزار شود.

سپاهان به دنبال برقراری ارتباط با باشگاه‌های ورزشی شهرهای خواهر خوانده اصفهان است

سالاریان افزود: طی هفته‌های گذشته، جلسه‌ای با حضور مدیران باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و نمایندگی وزارت امور خارجه برگزار شد که می‌تواند به عنوان یک فرصت همکاری بین باشگاه‌های ورزشی سپاهان و باشگاه‌های شهرهای خواهرخوانده تلقی شود. خوشبختانه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان برنامه دارد تا در بعد بین‌المللی فعال شود و با باشگاه‌های ورزشی شهرهای خواهر خوانده اصفهان ارتباط برقرار کند.

تبادلات مردمی می‌تواند مبنا و محور گفتمان دو کشور باشد

وی تصریح کرد: مبحث دیپلماسی عمومی علیرغم اینکه تحت تأثیر روابط بین‌المللی و سیاسی قرار گرفته است، اما مباحث تبادلات مردمی می‌تواند مبنا و محور گفتمان دو کشور باشد. در صورتیکه فضا برای تعامل صاحب نظران، بازرگان‌ها و اساتید اصفهان با شهروندان کشورهای دیگر فراهم شود، می‌تواند تأثیرات بسزایی بر تصمیم گیرندگان سیاسی و اقتصادی کشور داشته باشد زیرا تبادلات شهروندان دو کشور در تقویت روابط سیاسی بین کشورها مؤثر خواهد بود.

اصفهان به دنبال برقراری ارتباط با شهرهای عضو اکو

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر طرحی با محوریت شهرداری اصفهان و با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه مبنی بر برقراری ارتباط با شهرهای عضو اکو مطرح شده که بر اساس قرابت‌های فرهنگی کشورهای همسایه با ایران خواهد بود. برای اجرای این طرح، جلساتی با مسئولان دفتر مؤسسه فرهنگی اکو در اصفهان برگزار و قرار شد تعدادی از مناسبت‌ها فرهنگی با کمک و همکاری این مؤسسه برگزار شود.

سالاریان خاطرنشان کرد: در اولین قدم، فصل نامه‌ای با هدف شناخت اصفهان به کشورهای اعضای اکو تهیه و منتشر شد؛ همچنین بزرگداشت نوروز از دیگر برنامه‌های پیشنهادی است که در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم، اجرایی خواهد شد.

کد خبر 465716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.