هشدار مجلس نسبت به افزایش آلودگی هوا اصفهان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۱۰ دی

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره طرز کار دولت در ارائه بودجه ۱۴۰۰، ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

تصویب بندهای مربوط به عدم محکومیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی موارد مراعا مانده از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، جزهای ۵ تا ۷ ماده ۱ این طرح به تصویب رسید. جز ۵، ۶ و ۷ ذیل بند (ب) ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است که باید داوطلبان ریاست جمهوری جهت احراز شرایط اختصاصی موضوع بند «الف» واجد شرایط عمومی باشند. ۵. عدم محکومیت قطعی مؤثر کیفری ۶. عدم محکومیت به جرایم اقتصادی موضوع بندهای تبصره ۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوبه اول اردیبهشت ۹۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و جرایم انتخاباتی موضوع قوانین انتخاباتی و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، اقدام بر ضدنظام جمهوری اسلامی ایران، ارتداد، خیانت در امانت و جرایم علیه عفت عمومی. ۷. فقدان سابقه امنیتی و عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی براساس اعلام وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. تبصره: منظور از گروه‌های غیرقانونی، احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها و یا مجموعه‌هایی که تشکیل و فعالیت آنها منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران نبوده یا با نظر مراجع قانونی ذی صلاح غیرقانونی بودن آنها اعلام شده باشد. پیش از این نمایندگان ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کرده بودند که در آن شرایط جدیدی برای داوطلبان تعیین شد.

خاندوزی: سقف سیاسی کاری اجازه قد کشیدن درخت تخصص را نمی‌دهد

سید احسان خاندوزی در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: بنا بود در نطق اولم به ریشه‌های نهادی – ساختاری دهه از دست رفته ایران بپردازم‌، یعنی به ریشه‌های صعوبت تولید و سهولت سوداگری. به ریشه‌های تورم تحمیل شده از سوی کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها. به ریشه سیاست‌های رانت‌پراکن و نابرابری‌های بنیان‌برافکن، بنا داشتم به سطح نازل سیاست‌گذاری اشاره کنم به چندین دهه فقدان سیاست صنعتی و راه غلط از حمایت از دولت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی گفت: ما سند آمایش ملی، نهادهای تنظیم‌گری نداریم بودجه ما بی‌کیفیت است و ضمانت حقوقی ندارد. همچنین بودجه شفاف نیست.

خاندوزی اضافه کرد: در نطقم بنا داشتم به علل سیاسی وضع کنونی بپردازم مثل طنز تلخ فقدان تحزب و سیاسی شدن همه آنچه نباید سیاسی شود. مقصودم از تحزب اداره منسجم امور است نه فقط حزب‌بازی‌های شب انتخاباتی. اگر حزب داشتیم حزب مورد نظر به خاطر آبرویش نمی‌گذاشت رئیس جمهورش چنین کند و چنان کند یا نمایندگانشان هر کاری دلشان می‌خواست انجام دهند در این صورت کادرسازی و شایسته‌گزینی به شب انتصاب آقایان موکول نمی‌شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود اظهار کرد: از عوارض کرونا که بگذریم، بخشی از نزول ۹ ساله اقتصاد مربوط می‌شود به بند خزانه‌داری آمریکا با متحدانش با جمهوری اسلامی. این یک بخش آدرس است بخش دیگری از آدرس تفکری در داخل است که بدش نمی‌آید طبقه متوسط و جنبش تهی‌دستان مدافع عقب‌نشینی باشند، تفکری که می‌خواهد ایران کشوری عادی باشد یک جمهوری رام و وابسته، بی‌دلیل نیست که ۳۲ ماه پس از شروع تحریم‌هایی که فقط هشت سال از تجربه قبلی آن می‌گذرد هنوز برخی بروکرات‌های این کشور آرایش جنگی نگرفته‌اند، چرا که اصلاً شاید قرار نیست آرایش جنگی بگیرند.

وی ادامه داد: شاید بنا نیست ساختار بودجه اصلاح و نقشه ارزی و تجاری ما از صحنه خزانه داری آمریکا خارج شود، شاید بنا نیست وابستگی سفره مردم به واردات نهاده‌های اساسی مؤثر کم شود. شاید بنا نیست دیپلماسی اقتصادی آسیایی جایگزین فرنگ شود، شاید بنا نباشد مالیات عادلانه اغنیا و ویژه‌خوران اخذ شود. لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را ببینید به قول سهراب آیه‌ای بهتر از این می‌خواهید؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در رأس دولت نظریه توسعه خاصی حکمفرماست، گفت: کف دستگاه‌های اجرایی بروکرات‌های غیرمعتقد به اقتصاد مقاومتی و البته بروکرات‌های گرفتار چرب و چیلی فساد مالی وجود دارد. ما نتوانستیم انگیزه بروکرات‌های دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌ها را به سمت مقاوم‌سازی اقتصاد برگردانیم. اگر می‌خواهید دولت بعدی آسیب‌پذیری و شکنندگی اقتصاد را تکرار نکند، غیر از تغییر تفکر رئیس جمهور باید برای انگیزه بروکرات‌ها نهادسازی کنیم منظور رهبری از جدیت یعنی همین.

خاندوزی ادامه داد: شجاعتی که رهبری فرمودند یعنی نهادسازی برای همسو کردن انگیزه مدیران با منافع ملت. شجاعت یعنی مردم سالاری به نحوی که دولت و مجلس شورای اسلامی به خاطر محبوبیت و رأی خود از جراحی دردناک اما شجاعانه دست نکشند البته باید پرسید آیا مجلس در مقابل هر تمایلی و فشار ذی‌نفعان خواهد ایستاد؟

وی با بیان این‌که تفکر وابستگی بقا خود را در اصلاح اقتصاد داخل نمی‌بیند اظهار کرد: تفکر وابستگی فرودستان را با ترس از دوگانه جنگ و صلح حامی خود می‌کند و فرادستان را با اخذ مالیات عادلانه و توزیع رانت و مجوز. البته در ۱۵ ماهه به انتخابات ۱۴۰۰ به شکل پوپولیستی ۷۵ درصد پرداختی کارکنانش را افزایش می‌دهد. حتی به قیمت تحمیل کسری بودجه و تحمیل تورم بر ۸۵ میلیون ایرانی.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که مشکلات چاره روشن دارد در پایان نطق خود گفت: سقف سیاسی کاری اجازه قد کشیدن درخت تخصص را نمی‌دهد. بسیاری از کارشناسان جوان دستگاه‌ها با ما مرتبط هستند و نزد ما درد و دل می‌کنند. هزینه مقاومت بیش از هزینه رام بودن است. صف‌آرایی واقعی کشور اقتصاد قوی یا وابسته است این دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرا و حتی دولتی و غیردولتی نیست مجلس یازدهم هم در این موازنه نقش مهمی بازی می‌کند. تلاش ما تغییر این موازنه به نفع مردم است. تلاش تیم اقتصادی مجلس شورای اسلامی ریل گذاری امیدآفرین است امیدواریم قوه مجریه نیز روی ریل مجلس حرکت کند.

فلاحی: مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی تدبیری و بی مدیریتی است

احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی و شهید فخری زاده و بیان تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) گفت: قرآن کریم به فتنه‌گرانی که همیشه فتنه‌های خود را توجیه می‌کنند هشدار داده که رفتار و اعمال ما برای جلوگیری از فتنه بود و تذکر می‌دهد که بدانید که شما در فتنه ساقط شدید و جهنم به شما کافران تسلط دارد ،۹ دی پیامی داشت؛ دست رد بر سینه کسانی بود که با دروغ‌پردازی و آشوب‌گری دنبال دنیای پست خویش بودند.

وی افزود: هشداری که امروز نمایندگان، نخبگان جامعه، اساتید و دلسوزان نظام اسلامی باید مورد توجه قرار دهند این است که فتنه‌های قبل از ۹ دی رفع نشد بلکه دفع شد، آنها هر ۱۰ سال یک بار برنامه‌ریزی کردند و کشور را به آشوب کشاندند و به تعبیری نظام را به لبه پرتگاه سقوط بردند، اگر امروز غفلت کنیم اگر مردم را در همین ایامی که ایام فاطمیه و بصیرت زهرایی است بیدار و آگاه نکنیم، آنها با توطئه‌هایی که امروز دارند و دوگانگی‌هایی که همیشه در آستانه انتخابات‌ها راه می‌اندازند مانند دوگانه مذاکره یا معیشت، جنگ یا معیشت، دوگانه هسته‌ای یا معیشت، آمریکا یا معیشت، ممکن است دوباره فتنه‌هایی را به دنبال داشته باشند.

فلاحی گفت: قرآن کریم به فتنه‌گران هشدار داده است که فکر نکنند فتنه‌هایی که برپا می‌کنند دامن مردم را خواهد گرفت، بدانند که فتنه‌ها دامن خودشان را هم خواهد گرفت، خوش‌بینی به دشمن، دلدادگی و آویزان شدن به دشمن نتیجه‌ای جز سرافکندگی در پیشگاه ملت ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکلات اقتصادی کشور و تورم افسارگسیخته حاصل تفکر وابسته لیبرالی است که هنوز هم آمریکا را قبله آمال خود می‌داند، آنانی که امروز کالاهای اساسی مردم را در بنادر دپو می‌کنند و منتظر انتخابات آمریکا می‌مانند تا با آمدن جو بایدن بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند.

وی در پایان اضافه کرد: چند دوره می‌خواهید این تفکر وابستگی مذاکره شکست خورده را تمرین کنید، مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی تدبیری و بی مدیریتی است، و ناکارآمدی مدیریتی و بی توجهی به هشدارهای مقام معظم رهبری است. مشکلات اقتصادی کشور راه حل بیرونی ندارد و هیچ کشوری از راه مذاکره به جایی نرسیده است.

مالکی خواستار افزایش بودجه دفاعی شد

فدا حسین مالکی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس در تذکری آئین نامه‌ای در مورد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ و وضعیت آن در کمیسیون تلفیق گفت: ماهیت این بودجه سیاسی است، باید گفت با اعمال تغییرات توسط نمایندگان نیز دولت حاضر به قبول این تغییرات نبود، در حالی که همه اذعان دارند که این بودجه نیازمند بالای ۸۰ درصد تغییرات است، لذا بهتر بود این تغییرات را خود دولت انجام می‌داد نه اینکه توپ را در زمین مجلس بیندازد که چنین به نظر بیاید مجلس به نوعی مدیریت می‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: این دولت ۶ ماه دیگر بر سر کار است و سپس دولت جدید روی کار خواهد آمد که مستقر شدن آن ۸ ماه به طول می‌انجامد. این زمان یکساله تا ثبات دولت بعدی، کشور را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند که بی شک دولت آینده در مقابل مجلس حرف برای گفتن خواهد داشت و قوه مقننه را به چالش خواهد کشید که این چه لایحه بودجه‌ای است که تصویب کرده‌اید!

وی بار اشاره به ردیف دفاعی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: با بررسی بودجه دفاعی کشور می‌توان دریافت با توجه به صف آرایی دشمنان در مقابل نظام جمهوری اسلامی با تمامی امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد، توجهی به این بخش صورت نگرفته است.

سه شنبه ۹ دی

جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال از وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه و در نطق پیش از دستور با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد: همه باید مسیر و سیره حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهیم.

وی افزود: در آستانه شهادت حاج قاسم عزیز که الگوی ولایتمداری بود، اتفاق مهم دیگری نیز در تاریخ معاصر ایران رخ داده است که نشانگر اوج ولایتمداری مردم مؤمن و نجیب ایران اسلامی است، سالروز حماسه نهم دی ماه را گرامی می‌داریم و قدردان حضور همیشگی و سرنوشت‌ساز مردم برای دفاع از آرمان‌های انقلاب هستیم، روز نهم دی ماه حقیقتاً از ایام الله بود، مردم انقلابی و ولایتمدار ایران بار دیگر در آزمونی تاریخ‌ساز خوش درخشیدند و با قیام سراسری خود، امید نااهلان و دشمنان انقلاب را نا امید کردند.

کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد در مورد واگذاری هفت تپه

سوال احمد نادری و جمعی دیگر از نمایندگان درباره علت استنکاف وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره خلع ید از مالک فاقد اهلیت شرکت هفت تپه خوزستان در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس مطرح شد.

پس از توضیحات نماینده سوال کننده و وزیر اقتصاد پاسخ‌های وزیر اقتصاد به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

بر همین اساس وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفت.

سلیمی: آیا رئیس جمهور در واگذاری هفت تپه به وظیفه قانونی خود عمل کرده است؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در اخطاری با استناد به اصل ۱۴۴ قانون اساسی، در جریان جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، پس از سوال نمایندگان تهران از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره خصوصی سازی شرکت هفت تپه، بیان کرد: در فرازی از این اصل مطرح شده که مالکیت در این حوزه نباید از محدوده قوانین اسلام خارج شود. این در حالی است که براساس گزارش ارائه شده، شرکتی با ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، با قیمتی بسیار پایین‌تر واگذار شده است. حال سوال این است که آیا این واگذاری در چارچوب قانون انجام شده است یا خیر؟

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۳۷ قانون اساسی هر یک از وزرا مسئول وظیفه خود بوده و باید در برابر رئیس جمهور پاسخگو باشند. براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی نیز رئیس جمهور، هیأت وزیران را اداره می‌کند و بر عملکرد وزرا نظارت می‌کند. سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که آیا رئیس جمهور که خود مطرح می‌کند من مجری قانون اساسی هستم، در این حوزه به وظایف خود عمل کرده است؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رئیس جمهور باید به صورت مستقیم به این حوزه ورود کرده و در این زمینه پاسخگو باشد.

هشدار نمایندگان اصفهان نسبت به افزایش آلودگی هوا در اثر استفاده از سوخت مازوت

علی نیکزاد در پایان جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی از نوشته نمایندگان استان اصفهان مبنی بر هشدار به خاطر آلودگی هوای اصفهان خبر داد و گفت: در این یادداشت آمده است که آلودگی هوای اصفهان و شهرهای اطرافش مخصوصاً شاهین شهر، به شدت افزایش یافته است. در خواست می‌کنیم که از سوخت مازوت در واحدهای صنعتی، نیروگاهی و سیمان اصفهان استفاده نکنید.

ذاکر: جلوی زمین خواران را بگیرید / به داد کشاورزان برسید

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سوالی را از وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی علت عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی در حوزه آبیاری محصولات کشاورزی، خانه باغ‌های کشاورزی، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و عدم توجه به صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب را پرسید.

ذاکر در توضیح سوالش گفت: آذربایجان غربی قطب کشاورزی است و تقریباً ۴۰ درصد استان به صورت مستقیم در امر کشاورزی فعالیت دارد. بیش از ۷ میلیون تن محصولات متنوع هر ساله در این استان تولید می‌شود و ما نسبت به سایر استان‌ها در تولید سیب، چغندر قند، عسل، انگور و سایر محصولات پیشتاز هستیم. در کشور چهار میلیون تن سیب خریداری می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن توسط کشاورزان آذربایجان غربی تولید می‌شود. از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار تن آن به سیب زیر درختی و صنعتی مرتبط بوده که متأسفانه هر ساله در کنار جاده‌ها و معابر روستایی روی هم انباشته شده و به نازل‌ترین قیمت به حراج گذاشته می‌شود. به طوری که درآمد حاصله برای کشاورز حتی کفاف هزینه‌های جمع آوری، کارگر و حمل آن را نمی‌دهد چه برسد به اینکه بخواهد هزینه‌های سنگین سم، کود و تقویت زمین را پرداخت کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی سیب را هر کیلو ۱,۲۵۰ تومان تعیین کرد اما به دلیل عدم حمایت به این قیمت فروخته نشد و حتی به نرخ هر کیلو ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریدند. ۹ روز از زمستان می‌گذرد و ۸۰۰ هزار تن سیب سرخ و سفید کشاورزان در سردخانه‌ها مانده و فقط ۲۰ درصد آن به فروش رفته آن هم در شرایطی که باید بیش از نصف آن تا شب چله تخلیه و فروخته شود.

نماینده ارومیه با تاکید بر اینکه باید وزارت کشاورزی به داد کشاورزان برسد، گفت: کشاورزان را از نگرانی‌های ویران کننده نجات دهید. اساساً این وزارتخانه برای حل مشکل به این بزرگی چه کرده است؟. شما می‌توانستید با اتاق بازرگانی، سازمان توسعه و تجارت، وزارت خارجه، اتحادیه صادر کنندگان و تشکل‌های حقوقی را هماهنگ کرده تا با رایزن‌های اقتصادی در کشورهای مختلف همچون ترکیه، عراق پاکستان، آذربایجان، اروپا و کشورهای اوراسیا سیب را صادر کنید. تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته که دلیل آن چیزی جز کم کاری و ضعف مدیریت و رایزن‌های اقتصادی نیست، وضعیتی که باعث شده ما بازار جهانی را از دست بدهیم.

ذاکر افزود: این مشکل برای سایر محصولات نیز دیده می‌شود. باید شرکت‌های حمل و نقل با کامیون‌های یخچالدار راه اندازی کرده و از ظرفیت ترمینال‌های هوایی استفاده کنید. امروز در وضعیتی هستیم که حتی نتوانستید چند کامیون و تریلی یخچالدار برای صادرات استفاده کنید.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: شما می‌توانستید ارز تعهدی و نیمایی را با ارز تهاتری تبدیل کرده و در مقابل صادرات سیب داشته و سم و کود وارد کنید. همچنین برای لغو تعلیق ۱۵۰ کارت بازرگانی اقدام نمائید که اینها همه راه دور زدن تحریم و بی اثر کردن آن و رهایی از بن بست صادرات سیب است. شما برای افزایش رقابت پذیری در بازار و بازار جهانی چه کرده‌اید؟

ذاکر با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ و باغچه‌های کشاورزی گفت: آیا این بخاطر نبود نظارت و نیروی زبده برای حفاظت و حراست از اراضی نیست. باید با این موارد برخورد شود متأسفانه مسئولان کم کار مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده که باید برخورد شود.

وی با طرح این پرسش که آیا امنیتی برای کشاورزان وجود دارد؟ گفت: خانه باغ‌ها و خانه‌های کشاورزان بر سر آنها خراب می‌شود و حیثیت کشاورز از بین می‌رود. این باعث نگرانی، نفرین و بد بینی او به نظام و مسئولان می‌شود. آیا اساس قانون حفاظت از اراضی کاربری توانسته از کشاورزان حمایت کند.

نماینده ارومیه افزود: باید از کشاورز حمایت شود نه اینکه خانه بر سر آنها خراب شود. جلوی زمین خواران را بگیرید که آنها به منابع طبیعی تجاوز می‌کنند.

کد خبر 465671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.