وزیر آموزش و پرورش: مدیران مدارس پاسخگوی والدین باشند

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیر مدرسه باید ارتباط با خانواده‌ها را جدی بگیرد، با آن‌ها گفتگو کند، پاسخگوی دغدغه‌های والدین باشد و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهد،

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در ارتباط مجازی با مدیران مدارس استان کرمان، اظهار کرد: با ارزش‌ترین مسئولیت‌ها بر عهده فرهنگیان گذاشته شده و در مقایسه با سایر مشاغل شریف که همه ارزشمند هستند کار معلمان متفاوت است چون با انسان‌ها و تربیت آن‌ها مواجه هستند و از این بابت همه ما باید شکرگزار این فرصت طلایی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با نقل خاطره‌ای از دکتر آرام مترجم مطرح کشورمان که زمانی در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد، گفت: وی زمانی که برای انجام مأموریت کاری به استان کرمان و شهرستان رابر آمده بوده در دفتر یکی از مدارس نوشته بود: «اینجا استعدادهایی دیدم که می‌توانند درخشش فوق العاده‌ای داشته باشند».

حاجی میرزایی اظهار کرد: شهید سلیمانی یکی از افرادی است که تحت تعلیم و آموزش معلمان بوده، دانش آموزان ما ظرفیت فوق العاده‌ای دارند و می‌توانند برای رشد کشور نقش آفرین باشند اما گاهی شاید ما متوجه این ظرفیت نباشیم و شاید حضورشان برای ما عادی شده باشد، اما فرصت در اختیار ما فرصتی برای ساختن و پرورش انسان‌ها است که باید شاکر خداوند باشیم و قدر آن را بدانیم به این معنی که حداکثر استفاده را ببریم.

وی «موقعیت یادگیری» را یکی از مفاد مهم سند تحول بنیادین دانست و گفت: همه ما در موقعیت‌های مختلف یادگیری هستیم، از بدو تولد از آغوش مادر و تا سال‌های بعد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیریم و در معرض آموزش هستیم، یکی از فراگیرترین موقعیت‌های زندگی ما موقعیت یادگیری است، همه ما در پرتو این موقعیت‌ها می‌آموزیم که هر موقعیت هم عناصری برای یادگرفتن دارد و خوشبخت کسانی هستند که از موقعیت‌ها بیشترین بهره را می‌برند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال در نظام تعلیم و تربیت با یک وضعیت کاملاً متفاوت مواجه هستیم، گفت: همه ما در نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شده‌ایم، روابط معلم و دانش‌آموز و رابطه مدیر با دانش آموزان و نحوه فرایند یاددهی – یادگیری، آزمون گرفتن و اطمینان از حضور دانش آموزان در کلاس درس با مشکل مواجه شده اما همه این‌ها ما را در یک موقعیت جدید قرار داده که باید هم خوب یاد بگیریم و هم از محدوده مسئولیت‌های خود حفاظت کنیم.

حاجی میرزایی گفت: وظیفه مدیر مدرسه این است که بر کل فرایندها نظارت داشته باشد، سایر همکاران هم باید تمهید مقدمات کنند، نقطه هدف در مدرسه است اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقش‌ها هم درست انجام می‌شود، مدیر مدرسه از مجموعه کار حوزه ستادی نتیجه می‌گیرد و هیچ نقشی در آموزش و پرورش کلیدی تر، کاربردی‌تر و تعیین کننده‌تر از نقش مدیر مدرسه نیست، مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است بلکه بار مسئولیت همه ما هم بر عهده آن‌ها است، شبیه یک نمایش که چندین نفر نقش دارند اما یک نفر نقش اصلی و محوری دارد و دیگران در سایه آن نقش، دیده می‌شوند، در آموزش و پرورش، اصلی‌ترین نقش به مدیر مدرسه داده شده و همه موجودی ما در مدرسه سنجیده و ارزشیابی می‌شود.

وی در خصوص محتوای نقش مدیر مدرسه گفت: اولین وظیفه مدیر، ثبت نام دانش آموزان است که باید تلاش کنیم امسال آمار ثبت نامی کمتر نباشد، اولین دغدغه مدیر باید این باشد که آیا همه دانش آموزان ثبت نام شده‌اند یا خیر؟ کلاس بندی، تعیین معلمان، توزیع دانش آموزان و اطمینان از اینکه بین دانش آموزان و معلمان ارتباط درست و مؤثری وجود دارد یا خیر؟ مدیر مدرسه باید ارزیابی درستی از همه معلمانش داشته باشد، اگر کار معلمی با کاستی مواجه است باید تذکر دهد که امسال همه این مسئولیت‌ها و وظایف در شبکه شاد پیگیری می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلویزیون، بسته‌های یادگیری و شبکه شاد ابزار کار معلم هستند و برای تکمیل یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: مدیر مدرسه باید ارتباط با خانواده‌ها را جدی بگیرد، با آن‌ها گفتگو کند، پاسخگوی دغدغه‌های والدین باشد و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهد، قطعاً اقدامات مؤثر مدیران تا همیشه در اذهان دانش آموزان و والدین ماندگار می‌شود.

حاجی میرزایی به باز بودن مدارس در شرایط فعلی به عنوان یکی از مهمترین نکات کلیدی تاکید کرد و گفت: مدرسه نباید تعطیل شود و افرادی باید حتماً در مدرسه باشند و حلقه اتصال دانش آموزان، معلمان و والدین باشند، امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است.

وی گفت: قدردان همه مدیران هستیم، این سال کرونایی در تاریخ باقی می‌ماند، این بیماری همه شئون زندگی را متأثر کرده باید تلاش کنیم از کنار این بحران روش‌های خود را بهبود ببخشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم، بعد از پایان این سال باید شرایط به گونه‌ای باشد که با سرافرازی از عملکردمان راضی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محبوبیت شهید سلیمانی از مسئولیت پذیری، خداترسی و دلسوزی وی برای مردم بود، افزود: همه ما وارد زیست بومی شده‌ایم که قبلاً تجربه نکرده‌ایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیست بوم، باید از تک تک دانش آموزان حمایت و مراقبت شود و مطمئن شویم همه کارها به درستی انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای منظم شدن وضعیت پرداخت‌ها و ترمیم حقوق هم، لحظه‌ای از خدمت دریغ نمی‌کنیم.

کد خبر 465644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.