بازنگری در طرح‌های شهری باید اساسی باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: بازنگری طرح‌های بالادستی یک ضرورت است، اما در نظر داشتن شرایط مقدماتی برای انجام این بازنگری نیز حائز اهمیت است.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه شهر فقدان حکمروایی خوب شهری است سیستم مدیریت شهری از بالا به پایین است و تصمیمات در جلسات کارشناسی و علمی اتخاذ نمی‌شود.

وی افزود: به علاوه تصمیمات یکپارچه نیست و در بسیاری از مسائل شهری سازمان‌های مختلف به صورت موازی اقداماتی را انجام می‌دهند و از فعالیت‌های یکدیگر نیز اطلاعی ندارند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: موضوع مدل مدیریت یکپارچه شهری مدت‌ها است در وزارت کشور مطرح و بر تدوین آن تاکید شده است، ما نیز به عنوان کارشناس تاکید داریم تا زمانی که مدل مدیریت یکپارچه، منطقه بندی و پهنه بندی قوانین و مقررات اتفاق نیفتد، مشکلات شهر رفع نمی‌شود.

سجاد زاده با بیان اینکه سه نکته کلیدی در زمینه بازنگری قوانین و مقررات وجود دارد، یادآور شد: اول مدیریت یکپارچه شهری که باید برحسب فناوری‌ها و ارتباطات به روز باشد که به آن در مدیریت شهری، آی سی تی (ICT) گفته می‌شود.

وی ادامه داد: دوم اینکه نگاه مدیریت شهری و اصلاح قوانین باید به سمت نظام پهنه بندی برود، زیرا دیگر نمی‌توان شهرها را بر اساس یک نسخه واحد و یکسان اداره کرد.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: قوانین بازنگری باید بر اساس ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی و معماری هرکدام از این بافت‌های شهر انجام شود و قواعد، قوانین و مقررات مشخصی را داشته باشند و نظام پهنه بندی یکی از اصول مهم در بازنگری قوانین و مقررات شهرسازی است.

سجاد زاده اظهار کرد: محله محوری نسخه‌ای است که در بازنگری قوانین بسیار کمک کننده است و چنانچه محله محوری اتفاق بیفتد مشکلات امنیت، ترافیک، اجتماع، مسائل زیست محیطی و مسائل اقتصادی حل می‌شود.

وی اضافه کرد: با محله محوری چالش مدیریت شهری کاهش پیدا می‌کند، زیرا مدیریت‌های محلی جایگزین مدیریت‌های از بالا به پایین می‌شود و مدل مشارکت‌های مردمی در فرآیند مدیریت شهری اتفاق می‌افتد.

این دکترای طراحی شهری گفت: امروزه قوانین و مقررات شهرسازی بدون مشارکت مردم، نظرخواهی کارشناسان و بدون کارایی لازم وضع می‌شود و بسیاری از شرح خدماتی که در حال حاضر در حال استفاده از آن هستیم، مربوط به دهه ۶۰ و حتی قبل از انقلاب است.

سجاد زاده تاکید کرد: چنانچه قصد انجام بازنگری وجود داشته باشد، این بازنگری باید اساسی بوده و در محورهای ذکر شده انجام شود.

کد خبر 465621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.