سوگواری قوی عاشق حرکت ۲۳ قطار را به تعویق انداخت

تائید استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع توسط رئیس سازمان محیط زیست، بهره‌برداری از سد کانی سیب برای احیای دریاچه ارومیه، ورود دادستان به موضوع آلودگی‌های زیست محیطی نجف‌آباد و اختلال در خطوط ریلی آلمان به دلیل سوگواری قوی عاشق را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در - ۱۲ دی‌ماه - می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قویی که روی ریل راه‌آهنی در آلمان به سوگ جفت خود نشسته بود حرکت ۲۳ قطار را برای حدود یک ساعت به تعویق انداخت تا سرانجام آتش‌نشانان وارد شدند و او را به محل دیگری بردند.

طبق اعلام پلیس شهر " کاسل" آلمان این دو پرنده حین گشت‌وگذار در فاصلهٔ دو شهر کاسل و گوتینگن، به خط آهن سریع‌السیر نزدیک می‌شوند و ظاهراً یکی از آنها در کابل‌های برق بالای ریل‌ها گیر می‌افتد و می‌میرد. اما جفت او غمزده در کنار جسدش می‌نشیند و ریل‌بانان هرچه می‌کوشند نمی‌توانند او را از قوی مرده جدا کنند.

تلاش مأموران برای جابجا کردن قو سبب می‌شود که آمدوشد ۲۳ قطار حدود ۵۰ دقیقه به تأخیر بیفتد. اما اندکی بعد آتش‌نشانان وارد کار می‌شوند، و با ابزارهای مخصوص، قوی مرده و جفت زنده‌اش را برداشته و به جای دیگری می‌برند. سرانجام قوی بازمانده که آسیبی ندیده بود در ساحل رود " فولدا" رها می‌شود.

قوها که در بیشتر مناطق نیمکرهٔ شمالی زمین یافت می‌شوند از بزرگ‌ترین پرندگان آبزی جهان به‌شمار می‌روند و به‌دلایل بسیار از جمله زیبایی و وقار و نیز وفاداری زوج‌ها به یکدیگر در داستان‌ها و افسانه‌های ملل جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند.

بهره‌برداری از سد کانی سیب گامی برای احیای دریاچه ارومیه

سد اصلی انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام سد «کانی سیب» افتتاح شد این سد قادر است حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه سد کانی سیب گفت: این سد به عنوان مهمترین منبع تأمین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.

وی افزود: سد کانی سیب، یکی از طرح‌های مهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده و علاوه بر مأموریت احیای دریاچه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید است به طوری که از آب آن در راستای تأمین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد. برای اجرای سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی، پنج هزار میلیارد ریال توسط دولت هزینه شده است.

بخشی از آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع است

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش عمده‌ای از آلایندگی هوای تهران به سوخت مازوت مربوط می‌شود که در نیروگاه‌ها و صنایع می‌سوزانند، همچنین بخش دیگری به تردد خودروهای سنگین گازوئیل سوز برمی‌گردد که باید استاندار تهران بر اساس اختیاراتی که دارد تصمیم بگیرد در چنین شرایطی از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری شود، همچنین باید تکلیف نیروگاه‌ها روشن شود ما نمی‌توانیم به صرف اینکه می‌خواهیم برق تولید کنیم و گاز نداریم به صنایع مازوت بدهیم تا به جای سوخت استفاده کنند و هوای شهر را به این روز بیندازیم.

کلانتری گفت: ستاد کرونا روز شنبه تصمیماتی اتخاذ کرد و آنجا رئیس جمهور و دادستان کل کشور به صراحت اعلام کردند که هیچ فردی حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد، برای هوا هم قانون هوای پاک داریم و این قانون هم جاری است و استانداران مسئولیت اجرای آن را دارند اما اکنون این قانون در تهران زیر پا گذاشته می‌شود که دادستانی کل باید رسیدگی کند.

کشتار ۵۴۰ حیوان مردم پرتغال را شوکه کرد

گروهی از شکارچیان در نزدیکی شهر «آزامبوجا» در حدود شصت کیلومتری شمال پایتخت پرتغال، در جریان یک بازی شکار ۵۴۰ حیوان از جمله شمار قابل توجهی گوزن، آهو و گوزن وحشی را کشته‌اند.

این کار آنها که حدود ده روز پیش انجام شده، خشم مردم پرتغال را برانگیخته و دادستان عمومی را نیز به اقدام قضائی واداشته است.

دادستان عمومی این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقات درباره این میهمانی شکار را که در نزدیکی لیسبون روی داده، آغاز کرده است. سخنگوی دادسرای عمومی نیز افزود که این پرونده در بخش «اقدامات کیفری لیسبون» پیگیری خواهد شد.

این شکار در ملکی به وسعت بیش از ۱۰۰۰ هکتار به نام Torre Bela انجام شده است. این ماجرای غم انگیز پس از آن فاش شد که یکی از ۱۶ شرکت کننده اسپانیایی در این شکار، در صفحه فیسبوک خود عکسی از صدها حیوان مرده روی زمین را منتشر و از شرکت در این سفر شکار ابراز خوشحالی کرد. او در توضیح این عکس نوشت: «۵۴۰ حیوان با ۱۶ شکارچی، رکوردی فوق‌العاده».

این پست او خشم کاربران اینترنت را برانگیخت و عکس حیوانات کشته شده به سرعت در میان آنها دست به دست شد. پس از آن خشم عمومی به خارج از فضای اینترنت گسترش یافت و دولت پرتغال از طریق وزیر محیط زیست خود این اقدام را محکوم کرد و آن را «اقدامی نفرت انگیز» و «یک جرم زیست محیطی غیرقابل قبول» خواند. دولت همچنین اعلام کرد که قصد دارد در قوانین شکار تجدیدنظر کند.

نجف‌آباد محیط امنی برای تخلف زیست محیطی شده است

علی زارع دادستان نجف‌آباد با بیان اینکه ضرورت حمایت از اداراتی که درگیر اجرای قوانین کاهش آلایندگی هوا هستند، در شهرستان محسوس است، گفت: شاهد موفق نبودن ادارات در اجرای مصوبات زیست محیطی هستیم، ما هیچ مماشاتی با کسی نداریم، بعد از این همه تذکر اصلاً وجهه خوبی ندارد. آیا بعد از این همه سال باید به مدیر صنعتی بگوییم فیلتر بگذارد؟ آیا مدیر نمی‌داند از چه سوختی استفاده کند؟ آیا منفعت شخصی ارجحیت دارد به منافع شهر؟

وی گفت: امنیت فقط نظامی نیست، در شهرستان برخی افراد با دارا بودن وضع مالی بسیار خوب هیچ فاکتور زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

زارع صنعت نجف‌آباد را برای سایر شهرها جذاب دانست و افزود: هیچ صنعتی صددرصد برای منافع ملی کار نمی‌کند و قطعاً دنبال منافع شخصی هم هست. مدیران صنایع باید به قانون کشور پایبند باشند تا بتوانند کار کنند.

دادستان نجف‌آباد اظهار کرد: خط قرمز ما حفظ سلامت شهر است و دادستان به عنوان مدعی‌العموم پشت سر اداره محیط زیست است و یک کارگاه با ۴۰ نفر کارگر را به جمعیت شهر ترجیح نمی‌دهم و برخورد خواهم کرد زیرا افرادی که قانون را دور می‌زنند نباید امنیت شغلی داشته باشند.

وی گفت: در عصر انفجار اخبار و اطلاعات همه می‌دانند چه سوخت یا موادی آلاینده است و اگر کسی اعلام ناآگاهی کند خود و خانواده‌اش را گول زده است.

کد خبر 465616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.