تأثیر ایمنی پارک‌ها بر کیفیت زندگی شهروندان

پارک‌های شهر یکی از بهترین مکان‌ها برای گذران اوقات فراغت است. این فضاها اگر دارای سرسبزی مناسب و کافی باشد می‌تواند تبدیل به مکانی برای دریافت انرژی و طراوات روح و جسم انسان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پارک‌ها فضاهایی برای تفریح و سرگرمی وجود دارد که به ویژه در شهرهای بزرگ در شمار مهم‌ترین نیازهای شهروندان است؛ اما این فضاهای شهری باید از استانداردهایی برخوردار باشد تا بتواند اثربخشی مناسب در محیط شهر و زندگی شهروندان داشته باشد. ولی گاهی مسئولان در آماده‌سازی پارک‌ها از دانش کارشناسان خبره استفاده نمی‌کنند و تنها بر اساس شرایط موجود تصمیم می‌گیرند.

فروغ کریمی دهکردی، مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد عقیده دارد: پارک‌ها و فضای سبز شهری به عنوان بخشی از فضاهای شهری و با دارا بودن ابعاد زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی در افزایش و بهبود کیفیت زندگی شهری، ایجاد شادابی برای شهروندان و تفریح و سرگرمی، اوقات فراغت و استفاده از فرصت‌های زیبایی شناختی دارند.

وی ادامه می‌دهد: پارک‌ها در بهبود کیفیت هوای شهری، تنوع زیستی، محافظت از فرسایش خاک، جذب بارش و آلودگی‌های هوایی، ایمنی و سلامتی ساکنین شهر نقش ایفا می‌کنند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد تاکید می‌کند: پارک‌ها و فضای سبز شهری، فضایی را برای بحث و تعاملات اجتماعی و فرهنگی، ایجاد آسایش، پرورش کودکان و درمان برخی بیماری‌ها فراهم می‌آورد.

کریمی‌دهکردی می‌افزاید: با توجه به روند رو به رشد شهرنشینی و افزایش تعداد شهرها در جهان و ایران، رشد و توسعه شهرنشینی با گسترش کالبدی شهرها رابطه مستقیم داشته و دوری از طبیعت و قطع رابطه انسان با محیط طبیعی را سبب شده است.

وی تصریح می‌کند: با افزایش میزان جمعیت شهرها، فضای سبز شهری تبدیل به سطوح بتنی شده است؛ این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه و کشورهای جهان سوم نمود جدی‌تر دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد خاطرنشان می‌کند: فضای سبز بخشی از سیمای شهری است؛ اهمیت فضای سبز در محیط شهری تا آن حد است که به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع مطرح است.

امنیت در شهر به چه معنا است؟

کریمی‌دهکردی با بیان اینکه امنیت یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است، تأمین امنیت در ابعاد مختلف باعث رشد و شکوفایی فرهنگی، اقتصادی اجتماعی و کالبدی می‌شود، عنوان می‌کند: امنیت شهرها و ضرورت حفظ آن یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی شهری است.

وی می‎‌گوید: احساس امنیت یکی از بارزترین وجوه بالندگی یک اجتماع و بسترساز رشد و توسعه و ثبات جامعه است که در صورت فقدان امنیت نمی‌تواند از فضایی که در آن قرار گرفته برداشتی مطلوب داشته باشد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد با اشاره به اینکه پارک قطعه زمینی است مشجر، منظم یا غیرمنظم با انواع درختان و سبزه‌زارها که برای استفاده مردم یک شهر یا منطقه احداث شده باشد، تصریح می‌کند: در تعریفی دیگر عبارت است از فضای سبز طراحی شده که در مالکیت عموم قرار دارد و جزئی است که فضای سبز شهری محسوب می‌شود.

شاخص‌ها و متغیرهای ایمنی در پارک‌های شهری

کریمی‌دهکردی عقیده دارد: نخستین شاخص احساس ایمنی است که به نزدیک بودن زمین بازی کودکان به خیابان، سایه گیر بودن آن، وضعیت استقرار و استراحت والدین، جداگانه بودن زمین بازی کودکان از بزرگسالان، جنس زمین بازی، وجود ناهمواری خطرناک، ایمنی بهداشتی، وجود تعداد کافی آبخوری، بودن تعداد کافی سرویس بهداشتی، داشتن تعمیرات مناسب در سرویس‌های بهداشتی و متناسب بودن سرویس‌های بهداشتی جهت استفاده معلولان بستگی دارد.

وی می‌افزاید: شاخص ایمنی همچنین به وضعیت جمع‌آوری زباله در پارک، وجود تعداد کافی سطل زباله در پارک، نظافت مستمر سرویس‌های بهداشتی و وضعیت آب آشامیدنی سالم بستگی دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد اضافه می‌کند: این شاخص وجود کپسول اطفای حریق در پارک، وجود تلفن‌های عمومی در پارک، وجود جعبه کمک‌های اولیه برای مواقع اضطراری، نبود زائده اضافی و لبه‌های تیز و برنده وسایل بازی، وجود میز و نیمکت‌های استاندارد و متناسب با ایمنی افراد و داشتن تابلوهای راهنمایی و هشدار دهنده به تعداد کافی است.

وجود روشنایی به افزایش ایمنی پارک کمک می‌کند

کریمی ادامه می‌دهد: ایمنی روشنایی وجود نور کافی در محل تجهیزات، تعداد کافی و مناسب پایه‌های کوتاه و بلند روشنایی و مکان‌یابی مناسب پایه‌های روشنایی است.

وی خاطرنشان می‌کند: دسترسی فیزیکی امکان عبور صندلی چرخ‌دار جهت استفاده معلولان از پارک، وضعیت پارک از نظر پله‌ها، وضعیت ورودی راه‌ها و محدوده‌های تفریحی پارک از نظر فقدان موانع حرکتی و فقدان میله‌های فلزی یا زنجیر در ورودی پارک است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد عنوان می‌کند: از میان تمام شاخص‌ها ایمنی‌های فیزیکی، بهداشتی و دسترسی در اولویت برای استفاده کنندگان است.

کد خبر 465503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.