دستاوردهای شهرهای اروپایی در سال ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ برای مردم سراسر جهان، سالی بسیار بحرانی و مملو از اتفاقات ناگوار بود اما در این بین پیامدهای مثبت بسیاری شکل گرفت که منجر به افزایش فضاهای سبز، نشاط و هوشمندسازی شهرهای اروپایی شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم سراسر دنیا در سال ۲۰۲۰ هر روز با خبرهای بدی، اغلب ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه بودند و بدون شک رویدادهای دلخراش این سال در تاریخ جهان برای همیشه ثبت خواهد شد. متأسفانه در پایان سال، شیوع بیماری کووید -۱۹ شدت بیشتری یافت و همین امر باعث شد مقامات اروپایی مقرراتی سختگیرانه‌تر از قبل بر مردم خود اعمال کنند که در نتیجه ساکنان این قاره، جشن کریسمسی بسیار متفاوت با گذشته تجربه کردند.

البته تمام تبعات ناشی از شیوع کرونا منفی نبود و چه بسا مقاماتی که در کشورهای مختلف قاره از نواقص شهری خود باخبر شدند و اقداماتی مثبت در رفع آن‌ها انجام دادند. در واقع برنامه‌ریزان در بعضی کشورهای اروپایی دستاوردهایی بسیار ارزشمند در سالی بحرانی و استرس‌زا برای مردم خود به ارمغان آورند که اثرات مثبت آن‌ها تا مدت‌ها بر زندگی شهرنشینان حاکم خواهد بود.

مهاجرت به شبه‌جزیره ایبری

یکی از بزرگترین دستاروردها برای مردم اتحادیه اروپا این است که می‌توانند آزادانه در هر ایالتی سکونت پیدا کنند و شهروند آنجا محسوب شوند؛ بنابراین، مهاجران به نقاط مختلف قاره اروپا از فرصت‌های بسیاری برای تغییر وضعیت سابق خود بهره‌مند می‌شوند و مورد حمایت دولت کشور یا ایالت میزبان قرار می‌گیرند.

شبه‌جزیره ایبری، در جنوب غربی اروپا است و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد. این شبه‌جزیره در سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از بهترین نقاط دنیا برای مهاجرت در قاره اروپا شناخته شد و به همین دلیل در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، تعداد ۱۵ هزار مهاجر از نقاط مختلف قاره را در خود جای داد.

مهاجران برای انتخاب مقصد خود معیارهای مختلفی داشتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت آب و هوا، وجود مکان‌های تفریحی، حمل و نقل، امنیت و وضعیت سیاسی اشاره کرد. والنسیا، کلانشهری در اسپانیا واقع در شبه‌جزیره ایبری به عنوان مهاجرپذیرترین شهر اروپا شناخته شده است که هزینه‌های کم زندگی و قابلیت دسترسی به مراکز درمانی، مردم را به سمت این شهر جذب کرد.

کپنهاگ؛ بهشت دوچرخه‌سواری

این روزها، برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان، به خصوص قاره اروپا به پایداری شهری روی آورده‌اند که در این راستا کاهش تردد خودروها و ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در رسیدن آن‌ها به هدف فوق نقش مهمی ایفا کرده است. در سال گذشته بین ۶۰۰ شهر سراسر جهان با جمعیت بالای ۶۰۰ هزار نفر رقابتی برای مشخص شدن شهر دوستدار دوچرخه‌سواری بر اساس معیارهای مختلف نظیر زیرساخت‌ها، خواسته‌های دوچرخه‌سواران و امنیت برگزار شد که پایتخت دانمارک جایگاه اول را از آن خود کرد.

جالب است بدانید که از تعداد ۲۰ شهر برتر جهان در این رقابت ۱۴ شهر اول از جمله آمستردام و اوترخت هلند در اروپا قرار داشتند. کپنهاگ با احداث مسیرهای دوچرخه سواری در اکثر مناطق شهر، افزایش تعداد دوچرخه‎‌ها و ایستگاه‌های اشتراکی و همچنین تهیه زیرساخت‌های لازم برای تشویق مردم به استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک توانست این عنوان را از آن خود کند.

وین؛ سبزتر از همیشه

بدون شک، پایتخت اتریش یکی از سبزترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ فضاهای گیاهی آن به طور چشمگیری افزایش یافت. مقامات رسمی شهر، اغلب با هدف ایجاد فاصله اجتماعی و بهبود کیفیت هوا در روزهای کرونایی تلاش کردند تعداد فضاهای سبز در سراسر شهر را به طور چشمگیری افزایش دهند تا تمام مردم ساکن وین در نزدیکی محل زندگی خود به چنین فضاهایی دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، طی دوران کرونا، پیاده‌راه‌های سراسر شهر با پوشش‌های سبز در دو طرف مسیر به طور چشمگیری افزایش یافت و به سبزتر شدن پایتخت اتریش کمک زیادی کرد. البته پیش از شیوع ویروس کرونا، وین اتریش از حیث توزیع سرانه فضای سبز به عنوان یکی از برترین‌ها در جهان شناخته می‌شد. از دیگر شهرهای سبز در رقابت سال ۲۰۲۰ می‌توان به مونیخ و برلین در آلمان، مادرید در اسپانیا، لیسبون پایتخت پرتغال و آمستردام هلند اشاره کرد.

کد خبر 465468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.