طرح "شهروند دیپلمات" باعث ایجاد دیپلماسی علمی می‌شود

قائم مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در امور بین الملل و توسعه فناوری گفت: ابتکار تعریف شهروند دیپلمات از سوی شهرداری اصفهان حرکت ارزشمندی است و فعالیت‌هایی که شهرداری برای رونق این امر در پیش دارد به طور خاص موجب تبادلات علمی، فرهنگی و اقتصادی بین مردم اصفهان و شهرهای خواهر خوانده خواهد شد.

محمدجواد امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارتباط علمی مستمر با دنیای خارج از کشور از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر فعالیت‌های علمی دانشگاهیان است. شرکت در مجامع بین‌المللی، تبادل نظر در زمینه‌های علمی و مشارکت در انجام پروژه‌ها از عوامل اصلی رونق آموزش و پژوهش در مؤسسات آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این فعالیت‌های علمی در عرصه بین‌الملل به عنوان دیپلماسی علمی شناخته می‌شود که افراد و ملت‌ها از بستر علوم و آموزش و پژوهش به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، زبان مشترک پیدا می‌کنند و زمینه‌های همکاری شکل می‌گیرد.

قائم مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در امور بین الملل و توسعه فناوری تصریح کرد: ابتکار تعریف مفهوم شهروند دیپلمات از سوی شهرداری اصفهان، حرکت ارزشمندی است که این همکاری‌ها را فراتر از عرصه‌های علمی به سایر زمینه‌ها نیز مربوط می‌کند. فعالیت‌هایی که شهرداری برای رونق این امر در پیش دارد به طور خاص موجب تبادلات علمی، فرهنگی و اقتصادی بین مردم اصفهان و شهرهای خواهر خوانده خواهد شد.

امیدی اضافه کرد: در شرایط فعلی همه‌گیری بیماری کرونا، تعاملات بین‌المللی به صورت رفت و آمد فیزیکی رونق کمتری پیدا کرده است و از سوی دیگر روی آوردن افراد به ارتباطات مجازی و اینترنتی می‌تواند امکان تماس با دایره وسیع‌تری از افراد را با هزینه بسیار کمتر فراهم کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی می‌توان با ابتکار عمل در برگزاری رویدادهای مجازی با حضور شرکای خارجی در شهرهای خواهر خوانده، گام‌های مؤثری را برای نزدیک کردن افراد با یکدیگر، ایجاد علاقه مشترک و زمینه‌های همکاری در این دیپلماسی بین‌المللی برداشت.

کد خبر 465460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.