تعقیب قضایی ترامپ

طرح ممنوعیت دریافت هدیه توسط نمایندگان مجلس، دلایل التهاب بازار سرمایه، اظهارات مسئولان در نشست پیگیری حقوقی و قضائی ترور شهید سلیمانی و اصلاح قانون انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه یازدهم دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هدیه به نماینده محترم ممنوع!» به بررسی طرح ممنوعیت دریافت هدیه توسط نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: مجلس در روز گذشته مصوبه‌ای داشت که بر مبنای آن اهدای هدیه به نمایندگان از سوی نهادهای مختلف ممنوع شد. سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس از ممنوعیت دریافت نمایندگان مجلس از هرگونه هدیه از دستگاه‌ها بر اساس مصوبه دیروز این کمیسیون خبر داد.

سمیه محمودی در تشریح دستورکار روز چهارشنبه کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس، اظهار کرد: ماده ۳ این طرح بعد از بحث و بررسی‌های صورت‌گرفته در روز گذشته و امروز به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: طبق این ماده دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم به همراه سه دستگاه مستثنی شده از دادن هدیه به نمایندگان ممنوع شدند همچنین نمایندگان نباید هیچ هدیه‌ای از سوی دستگاه‌ها دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تعریف هدیه در این قانون اظهار کرد: هرگونه مال، امتیاز، تخفیف در کالا و خدمات و اعطای تسهیلات مازاد یا خارج از ضوابط قانونی در این قانون تحت عنوان هدیه محسوب می‌شود.

هدیه به نمایندگان و حتی مسئولان امر قابل تأییدی نیست؛ چرا که بعضاً در قبال دریافت امتیاز است که این هدایا اهدا می‌شوند و در کمتر مواردی است که هدیه‌های غیررسمی برای قدردانی و تشکر از حرکت در مدار قانونی به مسئولان داده شود. شاید دلیل این تصمیم نمایندگان به اتفاقی مربوط باشد که اخیراً رخ داده است که تحویل یک دستگاه خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان مجلس به صورت اقساط بود.

آخرین روز شهریور بود که امام‌جمعه لواسان در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد: به هر نماینده مجلس، یک خودروی دنا به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود.

حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که سه‌ساله از حقوق آنان کم می‌شود؛ یعنی حدوداً ماهی هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهانه چقدر می‌گیرند؟»

پس از آن بود که نمایندگان به تکاپو برای توضیح تحویل گرفتن دناپلاس افتادند مانند امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «مجلس باید در هر دوره نمایندگی دو اقدام را انجام داده و برای نمایندگان خودرو و مسکن تهیه کند، چرا که بیشتر وکلای ملت برای رفت‌وآمد به شهرستان حوزه انتخابیه خود به خودرو نیاز دارند تا بتوانند به روستاها سرکشی کرده و در جلسات شرکت کنند.»

وی با بیان اینکه بر اساس قانون خدمات کشوری جایگاه نمایندگان مجلس با وزرا برابر است، تصریح کرد: هر کدام از وزیران چند نوع خودرو، راننده و محافظ دارند، اما وکلای ملت مانند وزرا ساختمانی برای استقرار ندارند و در هر دوره یک ساختمان جدید اجاره می‌کنند.

امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: «در دوره‌های قبل ما ۲۵۰ خودرو در مجلس داشتیم که به تعداد آنها راننده وجود داشت، این ماشین‌ها به‌صورت ماهانه ۱۲ میلیون تومان هزینه داشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم اتومبیل‌ها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نهایتاً ماهی چهار میلیون تومان به آنها بدهیم تا بتوانند برای خود راننده استخدام کنند که این تصمیم ماهانه هشت میلیون تومان صرفه‌جویی دارد، یعنی در طول چهار سال و به تعداد ۲۹۰ نماینده مجموعاً حدود ۱۱۰ میلیارد تومان در هزینه‌های مجلس نسبت به مجالس هشتم و نهم صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس روی مدار ابهامات» به بررسی دلایل التهاب این روزهای بازار سرمایه پرداخت و نوشت: در ماه‌های اخیر بازار سرمایه مسیر پر پیچ‌وخمی را طی می‌کند، یک روز شاخص رنگ‌ و روی سرخ به خود می‌گیرد و روز دیگر رشد کم‌جان شاخص نظرها را به خود جلب می‌کند. اما با وجود فرازونشیب‌های بسیار، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که بازار ماه‌های پایانی سال را با آرامش بیشتری طی خواهد کرد.

بازار سرمایه در حالی روزهای پرنوسان را طی می‌کند که فعالان و تحلیلگران شرایط را برای صعود دوباره شاخص فراهم می‌دانند، اما با وجود فراهم بودن شرایط، شاخص بی‌توجه به پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که تمایل بیشتری به اصلاح دارد. طبق بررسی‌ها روند نزولی بازار سرمایه روز گذشته هم ادامه یافت؛ به طوری که شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عقبگرد کرد.

شاخص کل بورس روز چهارشنبه با ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۷۱۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵و احد را ثبت کرد. البته نوسان این روزهای بازار در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که از هفته دیگر صعودی شدن شاخص استارت خواهد خورد.

بهزاد صمدی، با تاکید بر اینکه حال بورس به لحاظ پارامترهای بنیادی و تکنیکالی خوب است، گفت: «پروسه نوسانی می‌تواند یک الگوی کلاسیک در شاخص کل باشد و این شاخص دوباره رشد خود را ادامه خواهد داد. به اعتقاد من هفته آینده که از سالگرد حمله تروریستی آمریکا و شهادت سردار سلیمانی عبور کنیم شاخص کل دوباره به روند رو به رشد خود تا یک میلیون و ۸۱۰ هزار واحد حرکت خواهد کرد.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعقیب قضایی ترامپ» به بررسی اظهارات رئیس قوه قضائیه، سخنگوی شورای نگهبان و دادستان تهران در نشست پیگیری حقوقی و قضائی ترور شهید سلیمانی پرداخت و نوشت: از همان روزها و ساعات ابتدایی پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی که به‌دلیل حمله بالگردهای امریکایی، در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شد و به شهادت رسید، دو موضوع موردتوجه قرار گرفت؛ «انتقام از عاملان این ترور دولتی» و «پیگیری ابعاد حقوقی این غائله».

بر همین اساس هم سخنگوی دستگاه قضائی تحت امر سیدابراهیم رئیسی در یک نشست خبری، «دادگاه‌های کیفری جمهوری اسلامی»، «کشور عراق به عنوان محل وقوع جرم» و «دیوان بین‌المللی کیفری لاهه» را به عنوان سه مرجع صالح برای رسیدگی به ترور سردار شهید سلیمانی معرفی و ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه دادگاه ایران صالح به رسیدگی است، شاید پس از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بتوان او را به دادگاه‌های ایران فراخواند.

حالا حدود یک سال از آن روزها گذشته و بر همین اساس در آستانه سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، نشستی با عنوان «پیگیری حقوقی و قضائی پرونده ترور فرمانده پیشین سپاه قدس و همراهانش» با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسؤول پیگیری پرونده برگزار شد. نشستی که در بخشی از آن، رئیس قوه قضائیه نیز مانند سخنگوی دستگاه متبوعش از صدور کیفرخواست برای مجرمان این حادثه و همچنین عدم مصونیت سران رژیم آمریکا سخن گفته است.

سیدابراهیم رئیسی کیفرخواست برای مجازات مجرمینی را که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند، نه‌تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران، بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی آمریکا دانست و با اعلام اینکه اسناد و مدارک برای پیگیری موضوع و درخواست کیفر برای آمران و عاملان این جنایت بزرگ به میزان مُکفی وجود دارد، گفت که قوه قضائیه این پرونده را به عنوان بخشی از انتقام سختی که از امریکایی‌ها گرفته خواهد شد، با جدیت پیگیری خواهد کرد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصرار بهارستان بر تصویب مواد خلاف قانون» به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن علنی مجلس پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس در جریان ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان بر مواضع خود اصرار دارند و حتی ایراد قانون اساسی و تذکر رئیس مجلس نیز کارساز نشد. این‌گونه بهارستانی‌ها همچنان ساز خود را زدند و احتمال رد این طرح در شورای نگهبان را افزایش دادند.

احمد امیرآبادی‌فراهانی در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی اظهار کرد: بر اساس این اصل، سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری ابلاغ می‌شود. سیاست‌های کلی انتخابات نیز از سوی ایشان تعیین می‌شود و مقام معظم رهبری تعریف معیارهای تشخیص رجل سیاسی، رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به شورای نگهبان سپرده‌اند.

وی گفت: اما با ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع و تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن در این طرح، دست شورای نگهبان بسته می‌شود. درحالی‌که شورای نگهبان خود در مصوبه سال ۱۳۹۶ معیارهای مدیر و مدبر بودن را تعیین کرده است. قطعاً اگر مجلس شورای اسلامی نیز این مصوبه را تصویب کند، مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد؛ کمااینکه مجلس در جلسه گذشته سایر مواد این طرح را که به تعیین معیارهای رجل سیاسی و رجل مذهبی بازمی‌گشت حذف کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این اخطار اظهار کرد: در جلسه گذشته که این ماده مورد بحث قرار گرفت، بنده تأکید داشتم که هم تعریف معیارهای رجل سیاسی و رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن و هم تطبیق آن بر اساس سیاست‌های کلان انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجلس شورای اسلامی با این معیارها می‌تواند برای شورای نگهبان محدودیت ایجاد کند. در جلسه گذشته نیز این ماده به کمیسیون ارجاع داده شد. اکنون نیز که این معیارها در کمیسیون تعدیل شده است، باز هم می‌تواند منجر به محدودیت شود؛ بنابراین بنده این اخطار را به رأی گذاشته‌ام و اگر رأی بیاورد این معیارها حذف می‌شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله می‌تواند ارتش اسرائیل را دفن کند» نوشت: ۲۱ خرداد ماه سال ۹۰ در جلسه‌ای با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت و برخی فرماندهان سال‌های دفاع مقدس در مسجد ولی‌عصر (عج) تهران، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان سخنانی در خصوص موضوعات مختلف ازجمله سال‌های دفاع مقدس، وضعیت جبهه مقاومت در آن ایام و مسئله بیداری اسلامی که در آن تاریخ چیزی در حدود پنج ماه از آغاز آن می‌گذشت پرداخت.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بخشی از این سخنرانی که خبرگزاری تسنیم آن را برای اولین بار منتشر کرد، تاکید کرد: ما چه بخواهیم چه نخواهیم، در راهِ رفتن هستیم. خیلی از دوستان ما رفته‌اند. آنهایی که شهید شده‌اند با افتخار رفتند و آنهایی هم که توانستند آن روح شهادت را به‌عنوان شهید زنده در خودشان حفظ کنند و بعد رفتند هم با افتخار رفتند. ما هم هر یک با وضعیتی خواهیم رفت و این راهی است که بازگشت ندارد و همه ما در مسیر آن قرار خواهیم گرفت.

سردار سلیمانی افزود: حال سوال این است که اگر از ما بپرسند که؛ در ابتدای ورود به آن دنیا چه می‌خواهی ببینی، یقیناً اگر آدم بخواهد بامعرفت جواب دهد، دوست دارد دوستان شهیدش را ببیند، حسن باقری، همت، خرازی، کاظمی! هرکدام از ما رفقای زیادی داریم که دوست داریم آنها را ببینیم. باید بزرگ‌ترین سرمایه ما غم دوستانمان باشد. اگر کسی به‌معنای حقیقی معرفت داشته باشد، مثل کسی که دائم عزادار است، باید این غم را در درون خودش حفظ کند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز برخی می‌پرسند آیا این حوادثی که در جهان رخ داده، متأثر از انقلاب ماست؟ آیا اسلامی است یا نه، چیز دیگری است.خیلی‌ها معتقدند اینها پدیده‌های اجتماعی هستند که به‌دلیل فساد در کشورها به وجود آمده و آمریکا تنها سر چاه این اعتراضات را برداشته و خودش آن را هدایت می‌کند، یکی را می‌برد، یکی دیگر را می‌آورد، استدلال و منطقی هم برای آن دارند اما من معتقدم این نیست، نه من، خیلی‌ها و مهم‌ترین فرد مقام معظم رهبری است که بارها این را فرموده‌اند که «چه کسی قبول کند یا نکند، این حوادث متأثر از انقلاب اسلامی است.»

سردار سلیمانی افزود: در جنگ شش روزه، سه ارتش کشورهای مهم و ثروتمند عربی در ۶ روز مقابل اسرائیل شکست خوردند. در جنگ ۳۳ روزه دیگر اسرائیل، اسرائیل ۱۹۶۷ نبود؛ اسرائیل سال ۲۰۰۶ بود که یک لشکر آن برابری می‌کرد با توانمندی ارتش اسرائیل در جنگ شش روزه.

کد خبر 465443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.