برنامه سازگاری با کم آبی در استان همدان تصویب شد

برنامه سازگاری با کم آبی استان همدان در جلسه چهارشنبه شب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور وزیر نیرو برگزار شد، به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان در حاشیه این جلسه ضمن اعلام این مطلب، افزود: برنامه سازگاری با کم آبی استان بعد از بحث و بررسی در چندین جلسه و کارگروه تخصصی کشوری و استانی، امروز در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور و ریاست استاندار همدان و وزیر نیرو تصویب شد.

منصور ستوده اظهار کرد: از زمان ابلاغ این تصویب نامه به استان در سال ۹۶ تاکنون بالغ بر ۲۴ جلسه کارگروه سازگار با کم آبی تشکیل و در ۵ نشست تخصصی وزارت نیرو و کارگروه تخصصی استان همدان گزارش‌های مربوطه ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی، برنامه محوری استان همدان را استفاده صحیح از منابع آب و خاک دانست و تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی استان و استفاده درصد بالایی از منابع زیر زمینی در بخش کشاورزی باید برای حفظ و ذخیره این منبع حیاتی برای آیندگان برنامه ریزی و تلاش کنیم.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: به منظور کنترل میزان اُفت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های همدان، بالا آمدن سطح آب‌ها و ایجاد اشتغال پایدار، مقرر شد در مرحله نخست ۳۱۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب زیر زمینی و سطحی داشته باشیم که سهم آب‌های زیر زمینی ۲۶۹ میلیون متر مکعب و آب‌های سطحی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است.

ستوده افزود: سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای مهمترین دستگاه‌های اجرایی در زمینه فراهم کردن زمینه صرفه جویی هستند که سهم جهاد کشاورزی در صرفه جویی ۷۲ میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: همچنین سهم شرکت آب منطقه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب‌های زیر زمینی است که باید با تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه و انسداد چاه‌های غیر مجاز این رقم را محقق شود.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: در بخش آب شرب شهری و روستایی با توجه به ۵ برنامه شرکت آبفا قرار شد ۹.۱ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود و در مجموع تا پایان برنامه توسعه هفتم (سال ۱۴۰۴) باید میزان صرفه جویی آب در این استان به حدود ۳۱۰ میلیون متر مکعب برسد.

ستوده اظهار کرد: محیط زیست هم برنامه‌های خوبی در دست اجرا دارد که مهمترین آن مقابله با پدیده خشکسالی، احیای تالاب آق گل ملایر و استقرار صنایع کم آب بر است.

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ به تصویب هیأت وزیران رسید.

بنابه گزارش ایرنا، هدف از تشکیل این کارگروه که متعاقباً سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح کشور و متعادل سازی منابع و مصارف آب بوده است.

کد خبر 465422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.