واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا؛ کدامیک بهترین انتخاب است؟

تا کنون استفاده از دو واکسن در ایالات متحده آمریکا تایید شده است و سومین مورد نیز به زودی مجوز استفاده اضطراری را دریافت خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسن‌های فایزر و مدرنا بر روش‌های ژنتیکی به نام پیام رسان RNA متکی هستند، در حالی که واکسن آسترازنکا از ویروس غیرفعال سرماخوردگی استفاده می‌کند. واکسن فایزر و مدرنا به ترتیب در تاریخ ۱۱ و ۱۹ دسامبر مورد تأیید قرار گرفت، اما شرکت آسترازنکا هنوز درخواست دریافت مجوز استفاده اضطراری را در ایالات متحده آمریکا ارسال نکرده است.

با توجه به نتایج مطالعات، میزان تأثیرگذاری واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا به ترتیب ۹۵، ۹۴.۱ و ۷۰ درصد است. هر سه تولید کننده واکسن کرونا تزریق دو دوز از واکسن را درنظر گرفته‌اند. به منظور دریافت واکسن فایزر باید این دو دوز را به فاصله سه هفته دریافت کرد. این مدت زمان برای واکسن‌های مدرنا و آسترازنکا به ترتیب چهار هفته و یک ماه در نظر گرفته شده است.

عوارض جانبی واکسن فایزر شامل خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی، به ویژه پس از دریافت دوز دوم می‌شود. این عوارض برای واکسن مدرنا شامل تب، درد ماهیچه و سردرد است که معمولاً پس از دریافت دوز دوم وخیم‌تر می‌شود. هنوز عوارض جانبی واکسن آسترازنکا مشخص نشده است. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱.۳ میلیارد دوز واکسن فایزر، ۸۰ میلیون دوز واکسن مدرنا و سه میلیارد دوز واکسن آسترازنکا در دسترس خواهد بود. نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد واکسن فایزر برای افراد بالای ۱۶ سال و واکسن مدرنا برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود.

با وجود اینکه آزمایشات بالینی مربوط به واکسن‌ها روی زنان باردار انجام نشده است، اما متخصصان معتقد هستند زنان باردار و مادران شیرده می‌توانند واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کنند. البته افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید دارند، نباید واکسن فایزر را دریافت کنند. شرکت‌های سازنده واکسن‌های مدرنا و آسترازنکا اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، اعلام کرده است که ۶ نفر پس از دریافت واسکن فایزر به آنافیلاکسی و چهار نفر نیز به فلج بل مبتلا شدند.

آنا فیلاکسی معمولاً با علائمی مانند خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است، در حالی که فلج بل، نوعی بیماری است که باعث ضعف موقت یا فلج عضلات صورت می‌شود. علاوه بر این سه مورد از افرادی که واکسن مدرنا را دریافت کردند به فلج بل مبتلا شدند. کسانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها با داروهای HIV یا سرکوب کننده سیستم ایمنی ضعیف شده است نیز می‌توانند واکسن فایزر و مدرنا را دریافت کنند. البته ممکن است عملکرد واکسن برای این گروه از افراد قابل قبول نباشد.

بنابراین افراد دارای نقص ایمنی باید پس از واکسیناسیون کلیه اقدامات احتیاطی توصیه شده را رعایت کنند. شرکت آسترازنکا هنوز اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده است. هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی یا اثربخشی واکسن‌های mRNA برای افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی در دسترس نیست، اما متخصصان معتقد هستند این افراد نیز می‌توانند واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کنند. سازمان CDC اعلام کرده است که مبتلا بودن به سندروم گیلن باره (GBS) نمی‌تواند مانع دریافت واکسن‌های فایزر یا مدرنا شود.

کد خبر 465411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    هیچ کدام وقتی با رعایت پروتکل ها میشه امار قربانیان را به یک پنجم کاهش داد چرا با این هزینه گزاف یک کار احتمالا بیهوده و تاحدی زیان اور انجام داد؟! این پول را به افردای بدهید که از تعطیلی ها بیکار می شوند تا در خانه بمانند. نشویم عین روز های اول کرونا