"ابر محله‌های بارسلونا" سلاح شهر در مقابل کرونا

قرنطینه و محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جهان وضع شد، تغییرات چشمگیری را در طراحی‌های شهری به وجود آورد؛ افزایش فضاهای سبز شهری یکی از برنامه‌های موفق برای حفظ نشاط شهروندی در عین کاهش انتشار شیوع کرونا محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مراکز شهری که پیش از شیوع کرونا بیشترین تراکم جمعیت را داشتند، محبوبیت خود را به تدریج از دست داده و جای خود را به حومه‌ها و روستاها دادند. این در حالی اتفاق می‌افتد که اگر شهرها به درستی طراحی می‌شد، اکنون شاهد قدرت گرفتن پاندمی و خالی شدن شهرها نبودیم.

آشکار شدن نقص طراحی شهری در پاندمی کرونا

شیوع کرونا نقص‌های طراحی شهری را به خوبی برملا کرد و نشان داد که آن‌ها توانایی سازگاری با کوچک‌ترین تغییر در سبک زندگی مردم را ندارند؛ برای مثال حفظ فاصله اجتماعی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا یکی از اصول حیاتی مبارزه با پاندمی به شمار می‌رود که رعایت آن در فضای بیرون از منزل به علت طراحی نادرست مناطق شهری با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود؛ اعمال قوانین قرنطینه دلیل واضحی برای نقص برنامه‌ریزی شهر در حفظ سلامت مردم است چرا که در حالت عادی حضور مردم در اجتماع، ساختار شهر اجازه وجود فاصله بین مردم را نمی‌دهد.

در شرایط پاندمی کرونا، فضاهای سبز عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار شد چراکه تنها مؤلفه‌های شهری برای حفظ نشاط شهروندان محسوب می‌شدند. کارشناسان شهری در بعضی شهرهای جهان، پیش از شیوع کرونا نیز بر اهمیت وجود پارک‌ها و مناطق سبز واقف بودند و به این ترتیب از امتحان کووید ۱۹ در مناطق شهری سربلند بیرون آمدند.

ابرمحلات بارسلونا

شهر بارسلونا نمونه موفقی از تغییر شهر به نفع فضاهای عمومی است؛ بارسلونا با ابداع مفهومی از معماری شهری با عنوان "superblocks" در سال ۲۰۱۶ مبحث تازه‌ای از ادغام فضاهای سبز در طراحی را معرفی کرد.

"ابر محلات" بارسلونا با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش زیست پذیری شهر ساخته شد. عبور وسایل نقلیه در این مناطق کاملاً محدود است به طوری که خیابان‌های داخل این محلات به عابران پیاده و دوچرخه سواران اختصاص یافته است.

در حال حاضر، مسئولان شهر قصد افزایش فضاهای سبز منطقه را دارند؛ بر این اساس ۲۱ مسیر پیاده روی در این محلات ساخته می‌شود و ۸۰ درصد خیابان‌ها نیز در سال پیش رو توسط درختان سایه اندازی خواهد شد. به این ترتیب علاوه بر کاهش آلودگی، جزایر گرمایی نیز در این شهر از بین خواهد رفت.

هدف اصلی این برنامه، تضمین دسترسی تمام شهروندان به فضای سبز در فاصله ۲۰۰ متری محل زندگی شأن است. علاوه بر فضای سبز، برنامه ریزان به گونه‌ای این ابر محله‌ها را طراحی کرده‌اند که ساکنان تمام نیازهای خارج از منزل خود را بتوانند تنها با طی مسیر کم و البته سرسبز برطرف کنند.

کاهش چشمگیر عوامل آلودگی هوا نظیر اکسید نیتروژن، از بین بردن آلودگی‌های صوتی و همچنین دوستدار عابر پیاده کردن شهر از جمله مزایای این طرح شهری است. بارسلونا قصد دارد در آینده تعداد این ابر محله‌ها را به ۵۰۰ مورد برساند!

توزیع عادلانه فضای سبز و حمل و نقل

فضاهای سبز تأثیر بسیار زیادی بر ارتقای سلامت جسمی و روانی شهروندان دارند؛ بروز دیابت و اضافه وزن از جمله عوامل خطرناک برای سلامتی و مهم‌تر از آن عوامل تسهیل کننده ابتلاء به کرونا هستند که با پیاده روی می‌توان شدت خطر آنها را کاهش داد.

یکی از مشکلات افزایش فضای سبز شهری، نگرانی از گران شدن املاک پیرامون آن و پیرو آن به وجود آمدن فاصله طبقاتی است و به همین علت برنامه ریزان شهری باید به دقت طرح‌های ایجاد فضای سبز را پیش ببرند؛ وفور فضای سبز تنها در یک منطقه خاص نه تنها مزیتی ندارد بلکه در شرایطی نظیر پاندمی کرونا خطرآفرین نیز هست چرا که مکانی برای تجمع افراد خواهد شد. پس فارغ از طبقه اجتماعی ساکنان، باید توزیع سرانه فضای سبز شهری در تمام مناطق شهر یکسان باشد.

علاوه بر این، با پیاده محور کردن مناطق باید بحث دسترسی مردم به نقاط مختلف از طریق وسایل حمل و نقل عمومی را نیز در نظر گرفت. ساخت محله‌های فشرده در صورتی موفق است که شهروندان دسترسی کاملاً عادلانه‌ای به انواع سیستم حمل و نقل داشته باشند. برای مثال دسترسی به سازمان‌های اداری که اغلب در مراکز شهری قرار دارند باید بر اساس نوع هدایت مسافران از طریق حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی شود.

طرح ابر محلات بارسلونا را تنها می‌توان در مناطقی با شرایط مشابه بارسلونا پیاده کرد چرا که هر شهر فارغ از آب و هوا و مختصات جغرافیایی، شرایط اجتماعی و اقتصادی مختص خود را دارد. برنامه ریزان شهری می‌توانند با در نظر گرفتن تمام عوامل دخیل در شهرسازی، محلاتی با ویژگی‌های مشابه با ابر محله بارسلونا پدید بیاورند.

طرح شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در پاریس، محلات کم ترافیک لندن و طرح منچستر برای کاهش کربن مرکز شهر از جمله برنامه‌های مشابه بارسلونا برای تشویق مردم به پیاده روی و دوچرخه‌سواری است.

کد خبر 465400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.