استاندار همدان: افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان کنترل شده است

استاندار همدان گفت: با اجرای طرح های کلیدی از جمله نصب کنتور هوشمند و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان از افت سطح آب های زیرزمینی جلوگیری شده به نحوی که در دشت‌های نهاوند، اسدآباد و ملایر نیز سطح آب در منابع زمینی افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، سیدسعید شاهرخی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، افزود: طراحی سامانه‌ای برای گزارش گیری از تخلفاتی که در مناطق مختلف روی می‌دهد در جلوگیری از افت آب‌های زیر زمینی استان بسیار مؤثر بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که در راستای تحقق سازگاری با کم‌آبی در مقیاس استانی انجام شده، تغییر الگوی کشت و نحوه بهره‌برداری از آب در استان همدان است.

شاهرخی افزود: بیش از ۹۰ درصد اراضی مستعد کشاورزی استان همدان زیر پوشش آبیاری نوین و مکانیزه قرار دارند که می‌تواند نقش بسزایی در سازگاری با کم‌آبی داشته باشد.
وی اظهار داشت: به منظور حفظ منابع آب در قالب طرح تعادل بخشی اقدامات خوبی در این استان انجام شده و برای نمونه با استفاده از پساب شهر همدان آب مورد نیاز نیروگاه مفتح تأمین شده است.

استاندار همدان ادامه داد: با اجرای حدود ۴۴ کیلومتر خط لوله، پساب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح منتقل شده و با انسداد ۲۰ حلقه چاه موجود در نیروگاه ۱۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
شاهرخی افزود: همچنین از محل پساب شهر همدان ۶۳۰ هزار مترمکعب آب مورد نیاز پتروشیمی هگمتانه تأمین و ۲ حلقه چاه موجود در این محل نیز بلا استفاده شد.

استاندار همدان، دستور ارزشمند وزیر نیرو مبنی بر تأمین سه میلیون متر مکعب آب مورد نیاز منطقه ویژه جهان آباد از پساب شهر همدان را راهی برای رفع مشکلات آبی موجود در دشت کبودرآهنگ دانست.
وی اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان همدان پنج هزار و ۱۳۰ کنتور در چاه‌های منطقه نصب کرده و بر میزان برداشت آب این چاه‌ها نظارت دقیق و مستمر دارد.

شاهرخی تاکید کرد: در صورت نگاه برنامه محور، به طور حتم از آب به عنوان مایه حیات در بخش آشامیدنی و مصارف کشاورزی و صنعتی به صورت بهینه مصرف می‌شود.

وی گفت: در برنامه عملکرد سه ساله استان همدان تغییر الگوی کشت، نحوه بهره برداری از آب و خاک برنامه ریزی شده که با فراز و نشیب‌های مختلف این برنامه در حال اجراست.

استاندار همدان افزود: سالانه ایجاد ۷۰ هکتار گلخانه در این استان پیش بینی شده در حالی که تنها در شهر کرفس ۳۰۰ هکتار گلخانه در حال اجرا است.

شاهرخی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، افزود: با عملیاتی کردن طرح‌های در دست اجرا، دشت کبودرآهنگ را از نابودی کامل نجات دادیم.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای تحت عنوان سازگاری با کم آبی تدوین شده که به معنای بهترین استفاده و بهره وری از منابع آب و خاک است و در این راستا مسؤولان درصدد بالا بردن بهره وری آب و خاک هستند.

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ به تصویب هیأت وزیران رسید.

بنابه گزارش ایرنا، هدف از تشکیل این کارگروه که متعاقباً سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح کشور و متعادل سازی منابع و مصارف آب بوده است.

کد خبر 465395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.