مریخ‌نورد کوچک برای علاقمندان به اکتشافات فضایی

"آژانس فضایی اروپا"، نمونه کوچکی از یک مریخ‌نورد را طراحی کرده است تا علاقمندان به ماموریت‌های اکتشافی مریخ بتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، یکی از مریخ‌نوردهای برنامه "اگزومارس"(ExoMars) موسوم به "روزالیند فرانکلین"(Rosalind Franklin)، یک همتای جوان‌تر موسوم به "اگزومای"(ExoMy) دارد. طرح ابتدایی و نرم‌افزار این نسخه کوچک به صورت رایگان در دسترس قرار دارد تا همه بتوانند اگزومای خود را پس از چاپ سه‌بعدی، سرهم‌بندی و برنامه‌ریزی کنند.

اگزومای شش چرخ، در "آزمایشگاه رباتیک سیاره‌ای" (planetry robotics laboratory) در "آژانس فضایی اروپا"(ESA) طراحی شده است که پلتفرم‌های متحرک و سیستم‌های هدایت را برای پشتیبانی مأموریت‌های اکتشاف سیاره‌ای ابداع می‌کند.

علاقمندان سراسر جهان در حال حاضر، مریخ‌نوردهای اگزومای خود را می‌سازند. چاپ سه‌بعدی بخش‌های ساختاری اگزومای که از نشاسته گیاهی قابل تجزیه زیستی ساخته شده‌اند، حدود دو هفته زمان می‌برد.

این مریخ‌نورد که قد آن به ۴۲ سانتی‌متر می‌رسد، ویژگی‌های اصلی همتای دو متری خود را دارد و یک دریل، پنل‌های خورشیدی و یک دوربین را شامل می‌شود. همچنین این مریخ‌نورد، یک صورت خندان، دهان و یک کلاه دارد.

اگزومای به "ارابه واگن" یا "بوژی"(bogie) نیز مجهز است که به آن امکان می‌دهد تا از موانع بلند عبور کند و چرخ‌های خود را محکم روی زمین نگه دارد.

بنابه گزارش ایسنا، هر کدام از چرخ‌ها، موتور خود را دارد و آج چرخ‌ها، به برجستگی‌هایی مجهز است تا به کشش آنها در زمین‌های ناهموار کمک کند.

کد خبر 465385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.