بورس ۱۰ دی؛ کمبود پول در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند شاخص بورس در روز _چهارشنبه ۱۰ دی ماه_ گفت: کم بودن پول هدفدار در بازار موضوعی است که کاملاً مشهود بوده و توان زیادی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد و حرکات نوسانی بازار نشان از نبود پول در بازار بوده و رشد گروهی از سهم‌ها و در برابر افت گروه دیگر است.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بورس امروز _۱۰ دی ماه_ مطابق با روزهای گذشته رمق آنچنانی نداشت در ابتدای روز با تقاضا بسیار زیادی رو به رو شد و در ادامه با عرضه زیاد سهامداران مجدداً منفی شد که نشان می‌دهد فعلاً قصد و برنامه‌ای برای رشد بازار وجود ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر بسیاری از سرمایه گذاران با توجه به ماهیت نوسانی بازار ترجیح می‌دهند در عمده مقاومت‌ها فروشنده باشند و خودشان را از ریسک کاهش قیمت و ارزش سهام دور نگه دارند که در نتیجه این رفتارها جا به جایی‌هایی برای آماده سازی برای حرکتی روند دار به وجود می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل معادل یک درصد نسبت به روز گذشته افت داشته است که این رقم در شاخص کل هم وزن ۰.۴ درصد بوده است، گفت: شیب کاهشی افت شاخص‌ها، می‌تواند امیدبخش باشد که در آینده نزدیک تحرکات بهتری در بازار صورت گرفته و سهامداران مشارکت عمده بهتری خواهند داشت.

رضایی افزود: کم بودن پول هدفدار در بازار موضوعی است که کاملاً مشهود بوده و توان زیادی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد و ممکن است برخی از این پول‌ها به سمت صنعت یا سهم‌هایی روانه شده و از سهم‌های دیگر خارج شود بنابراین حرکات نوسانی بازار نشان از نبود پول در بازار بوده و رشد گروهی از سهم‌ها و در برابر افت گروه دیگر است.

وی ادامه داد: ورود مجدد به کانال یک میلیون و ۴۰۰ واحدی موضوعی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در جو روانی بازار داشته باشد. البته شاخص‌نگری نسبت به روزهای گذشته کمتر شده و عمده سهام‌داران به شاخص صنایع متمایل شده‌اند، اما ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی می‌تواند نشان دهنده روند نوسانی بازار در روزهای آینده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ادامه اخبار مثبتی که در حوزه واکسن کرونا روزهای گذشته منتشر شد، صف خرید سهام برکت همچنان قدرتمند بوده و در آستانه مثبت معامله شد که می‌تواند امید بخش صنعت دارو باشد. در صنعت دارو بسیاری از سهم‌ها افزایش قیمت داشته‌اند. سهامدارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها را دارند پس از بررسی روند افزایش قیمت شرکت‌ها، باید محصولی را که مجوز افزایش قیمت گرفته شناسایی کرده و سهم آن محصول در سبد سهام آن شرکت را مشخص کنند تا با بررسی این نسبت‌ها تشخیص دهند کدامیک از شرکت‌های دارویی پتانسیل بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد.

رضایی افزود: به رغم آنکه صنعت دارویی ایران بزرگ نیست اما با داشتن ۴۴ شرکت در بازار بیشترین تعداد سهام را داشته و می‌تواند تنوع زیادی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سطح کلان و اقتصاد داخلی، همچنان دو قوه مجریه و مقننه بر سر بودجه اختلاف نظر دارند که در نتیجه آن سرمایه گذاران برنامه‌ریزی بلند مدتی برای بازار ندارند. با انتشار اخبار مبنی بر ادامه اختلافات دولت و مجلس موجب رفتارهای نوسانی در بورس شده است.

رضایی گفت: بیشترین افزایش ارزش بازار متعلق به نماد "کگل"، "کچاد"، "فارس"، "وامید"، "فارس"، "ونیکی"، "شیران" و "برکت" بوده و نمادهای "شستا"، "فملی"، "تاپیکو"، "شپنا"، "شتران"، "شبندر" و "فولاد" بیشترین کاهش ارزش را تجربه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به طور کلی هرگاه این سهم‌ها که رونق و رکود بازار به آن‌ها وابسته است، وضعیت خوبی داشته باشد می‌توان به رونق کلی بازار امیدوار بود. تا زمانی که این سهم‌ها مورد توجه بازار و پول‌های جدید قرار نگیرد نمی‌توان رشد زیادی را برای بازار پیش بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همچنان باید منتظر انتشار گزارشات ۹ ماهه باشیم به صورت تجربی و تاریخی نیز همواره پیش از انتشار این گزارشات بازار حالت خنثی داشته است و پس از آن سهم‌های پر پتانسیل راه خود را از بازار جدا کرده و توانستند رشد خوبی را تجربه کنند.

کد خبر 465321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.