آب سرمایه اصلی توسعه پایدار شهر مشهد است

شهردار مشهد آب را یک موضوع حیاتی دانست و گفت: اگر سرمایه زیست محیطی در این شهر افول پیدا کند هرچه هم منابع اقتصادی، سرمایه و زیرساخت های اقتصادی حاضر باشد اثری در توسعه پایدار و بلند مدت ندارد و با توجه به این موضوع معتقدیم سرمایه اصلی توسعه پایدار شهر مشهد، آب است.

به گزارش ایمنا، محمد رضا کلائی در مراسم دریافت نشان مشهد «شهر دوستدار آب» از سوی یونسکو اظهار کرد: اقداماتی که برای حفظ منابع آبی مشهد انجام شده، بر شانه تلاش‌ها و زیرساخت‌هایی که ابتدا از سوی سمن‌های مردمی ایجاد شده، محقق شده است.

وی با بیان اینکه در موضوع آب به عینیت‌ها توجه شده است، افزود: از کمیسیون ملی یونسکو انتظار می‌رود با توجه به نقش رابط با حوزه‌های بین المللی زمینه کمک‌ها فنی و زیرساختی را در بحث آب فراهم کند.

شهردار مشهد با اشاره افتتاح پروژه کارخانه نوآوری در هفته آینده، خاطرنشان کرد: این کارخانه که محل فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیست بوم و کسب و کار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کارخانه قدیمی کوکا که طراحی‌های آن در سال ۱۳۳۶ انجام شده، هزینه‌ای سنگینی برای ایجاد حوضچه‌های زیر زمینی کرده‌اند تا آب ناشی از باران از طریق سقف‌های شیروانی کارخانه در این حوضچه‌ها جمع آوری و برای آبیاری فضای سبز آن استفاده شود.

کلائی ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه بنای کارخانه کوکا برای ایجاد این سیستم بوده و در باور کسی نیست که چنین تأسیسات عظیم و سنگینی را تنها برای جمع آوری آب باران احداث کرده باشند.
وی گفت: با وجود چنین سابقه‌ای از حساسیت بر منابع آب در مشهد و توجه به چنین استانداردهایی آن هم در زمانی که جمعیت، مصرف آب و خشکی آ ب و هوا به میزان کنونی نبوده است و معضلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم وجود نداشته است، وظیفه خود می‌دانیم که بیشتر به حفظ استانداردها و منابع آبی شهر توجه کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه حساسیت به حفظ منابع آبی، به اطلاع رسانی و آگاهی مردم در این زمینه‌ها نیز بستگی دارد، خاطرنشان کرد: با این حال درخواست داریم در کارخانه نوآوری بخشی برای فعالیت‌های خلاقانه در حوزه آب به ویژه بازچرخانی آب‌های خاکستری ایجاد شود، زیرا بازچرخانی آب‌های خاکستری یک موضوع جدی در بحث کنترل و صرفه جویی در مصرف منابع آبی است.

وی افزود: شهرداری در حوزه بازچرخانی آب، معافیت‌ها و تسهیلاتی را مشخص کرده، اما اینکه با چه ابزاری این موضوع تحقق پیدا کند، مهم است بنابراین از کمیسیون ملی یونسکو درخواست داریم در توسعه فعالیت‌های فنی و فرهنگی در این حوزه‌ها به شهر مشهد کمک کند.

کد خبر 465311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.