چرا اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور است؟

یک دکترای شهرسازی گفت: به واسطه موقعیت مکانی اصفهان، سه عامل اساسی در آلودگی هوای این کلانشهر موثر است که در مقالات متعدد نیز به آن اشاره شده است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود کارخانه‌ها و صنایع پیرامون اصفهان، اظهار کرد: از جنوب شرق اصفهان تا شمال غرب اصفهان، صنایعی وجود دارند که آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند و به واسطه اینکه ساختار و تکنولوژی بخشی از این صنایع به روز نشده است هنوز هم این صنایع در ایجاد آلودگی و تأثیرگذاری بر آن حرف اول را می‌زنند.

وی افزود: وجود ریزگردها و همجواری اصفهان با مناطق کویری شرق اصفهان دلیل دیگر آلودگی هوای اصفهان است زیرا این کلانشهر از جنوب شرق تا شمال شرق با حاشیه کویر همجوار است.

این کارشناس شهرسازی یادآور شد: ایجاد آلودگی عناصر متحرک مثل خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز به تناسب با دو مورد قبلی در افزایش آلودگی هوا مؤثر است.

اخگر با اشاره به روند رفع مشکل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان تصریح کرد: کارخانه‌ها و صنایع آلاینده و ریزگردها، موضوعی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای و ملی است و مدیریت شهری چندان نمی‌تواند در این حوزه سیاست گذاری داشته باشد، اما کاستن آلودگی ناشی از عناصر متحرک در حوزه عملکرد مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: مسلماً و بدون شک افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، بالاخص ناوگان حمل و نقل پاک مثل مترو، اتوبوس‌های برقی و دوگانه‌سوز می‌تواند نقش مؤثری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کرونا چندین بار طرح زوج و فرد ترافیک لغو شد که موجب افزایش تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها و افزایش آلودگی هوا شد، به عبارتی از راهبرد فرار از کرونا به مسئله‌ای به نام آلودگی هوا رسیدیم.

اخگر تاکید کرد: راهبرد زوج و فرد یا الگوی زوج و فرد تقریباً الگویی منسوخ شده در حوزه ترافیک شهری است و در حال حاضر الگوهای جدیدی همچون استفاده از خودروهای برقی یا استفاده از دوچرخه مطرح است.

وی گفت: اصفهان به عنوان اولین شهر در ایران در حال پیاده سازی الگوی سه شنبه‌های بدون خودرو بود، اما متأسفانه با بی توجهی، این الگو به تدریج فراموش شد، اما کار خوبی که شهرداری اصفهان در این مدت نسبت به انجام آن اقدام کرده است، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه بوده که موجب ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در میان شهروندان شده است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: البته این اقدام نیازمند سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت برای ترغیب مردم به استفاده بیشتر از مسیرهای اختصاصی دوچرخه است.

کد خبر 465246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.