لزوم حضور روانشناس در کارگروه‌های مقابله با کرونا

یک روانشناس بالینی گفت: حضور روانشناسان اجتماعی و مشاور روان درمانگر در کارگروه‌های مقابله با کرونا به منظور هم‌نوایی اجتماعی مردم و ارائه یک الگوی واحد جهت کاهش استرس ابتلا به این ویروس ضروری است.

به گزارش ایمنا، فرنگیس شریفی باستان در این باره، اظهار کرد: آمار مبتلایان به اختلالات روحی و روانی ناشی از بیماری ویروس کووید ۱۹ رو به افزایش است و این در حالیست که در پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا جایگاهی برای حضور متخصصین و مشاوران روانشناسان در این ستاد، تعریف نشده است.

وی افزود: روانشناس با روان مردم سر و کار دارد بویژه مشاور و روانشناسان اجتماعی زیرا این افراد متخصص علل عدم همکاری بخشی از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شناسایی و می‌توانند همنوایی اجتماعی را ایجاد کرده و یک الگوی واحد در جامعه ارائه دهند.

شریفی افزود: چنانچه بتوان گروهی از افراد متخصص کارشناس یا حتی بخشی از اقشار هنرمند و ورزشکار جامعه را که در نزد مردم جایگاه شناخته شده‌ای دارند و تا پیش از این در مواقع بحرانی و بزنگاه‌ها در میان مردم بسیار تأثیرگذار هستند را گرد هم آورد و بدین طریق همنوایی اجتماعی و یکپارچگی در بکارگیری دستورالعمل‌های بهداشتی و روحی روانی که از سوی کارگزاران ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع می‌شود، در بین افراد جامعه به کار بست.

این روانشناس بالینی افزود: چنانچه در تیم یا گروه‌هایی که از سوی ستاد برای مقابله با کرونا تشکیل می‌شود، یک روانشناس اجتماعی حضور داشته باشد، حتماً راه‌های ملاحظه و مراقبت بیشتر مردم را مشخص و تذکرات لازم و ضروری را در این موقعیت حساس به مسئولین امر ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: می‌توان از یک روانشناس فرهنگی که با اقلیت‌ها، قوم‌ها و آداب و رسوم مناطق کشور آشنایی دارد، دعوت کرد تا با توجه به دیدگاه، اعتقادات، باورها و همچنین بافت فرهنگی حاکم در این مناطق، نظرات کارشناسی خود را ارائه کند تا بتوان برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا را از این طریق با توجه به الگوهای محلی مناطق به سرعت اجرایی کرد.

شریفی تصریح کرد: روانشناس فرهنگی و اجتماعی با حضور خود در ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها الگوهای اعتقادی، ارزش و ملاحظات فرهنگی، اجتماعی مناطق را به خوبی می‌شناسد بلکه با ارائه راهکارهای عملی و همچنین آموزش‌های لازم برای مقابله با اختلالات روحی و روانی که بیماری کرونا می‌تواند بر روی مردمان و اقشار مختلف کشور تأثیر گذارد، قطعاً آمار ابتلاء به این ویروس خطرناک کاهش چشمگیری داد.

این روان درمانگر اظهار کرد: ابتلاء با کرونا به عنوان یک ویروس بسیار خطرناک، فارغ از آسیب‌های جسمی از جمله تنگی نفس و اختلال دستگاه گوارش در بین مبتلایان، به لحاظ شرایط خاصی که دارد می‌تواند از طریق هوا و ترشحات دهان و بینی به سرعت دیگران را آلوده کند و این موقعیت خطرناک موجب شده که ترس و استرس واگیری این ویروس افراد جامعه را بویژه بیماران دارای اختلالات روانی را بیش از پیش درگیر کند.

وی به ایرنا گفت: تشخیص اختلالات و آموزش این دسته از بیماران برای مقابله با استرس و اضطراب ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ از جمله وظایف متخصصان و روان درمانگران و روانشناسان است و از این رو پیشنهاد می‌شود مسئولین ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار دیگر اعضای خود، از وجود این افراد بهره برداری کنند.

کد خبر 465200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.