محرومیت ۴۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی از داشتن تبلت و تجهیزات آموزشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بخش‌های مختلف دولت، سازمان‌ها و مردم و خیرین برای رفع نیاز کامل دانش آموزان به وسایل الکترونیک آموزشی مانند تبلت و رایانه پای کار آمده‌اند تا هیچ دانش آموزی به دلیل نبود دسترسی به این وسایل از تحصیل عقب نماند.

به گزارش ایمنا، سیدجواد حسینی درباره تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند، اظهار کرد: ۳۰ درصد دانش آموزان به ابزار هوشمند مانند تبلت و گوشی تلفن همراه برای برخورداری از آموزش دسترسی ندارند به همین دلیل تمرکز بر این است که تلاش کنیم نبود دستگاه، شکاف دیجیتالی در آموزش را شکل ندهد.

وی افزود: هرچند که اطلس یادگیری نظام تعلیم و تربیت همه دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش قرار داده است و دانش‌آموزانی که تبلت یا موبایل ندارند، از آموزش محروم نمانده‌اند این دانش‌آموزان هم به واسطه درسنامه، حضور معلم به صورت انفرادی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهره‌گیری از کمک والدین از آموزش‌ها برخوردار می‌شوند اما در ارتباط با تبلت تلاش شده تا با استفاده از ظرفیت‌های جامعه بتوان نیازهای دانش‌آموزان را رفع کرد.

حسینی با بیان اینکه تاکنون با استفاده از منابع دولتی، عمومی و بخش خیرین و مردمی اقدامات بزرگی برای تهیه تبلت دانش‌آموزان انجام شده است، یادآور شد: سازمان مرکز آمار ایران تهیه حدود ۱۵ هزار تبلت را قول داده که ۵۰۰ عدد از آن را در مازندران توزیع کرده است.

به گفته وی، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پویش نذر هوشمند تاکنون ۴۷ میلیارد تومان به واسطه کمک‌های مردمی جمع آوری کرده که با این رقم می‌توان ۲۴ هزار تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: یک ظرفیت دیگر که قابل توجه است، استفاده از دستگاه‌های ابزار هوشمند مانند تبلت‌هایی است که هم در اختیار مردم و هم سازمان‌ها قرار دارد، به طور مثال در آموزش و پرورش نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه رایانه وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند از این دستگاه‌ها به صورت انفرادی در مدارس استفاده کنند یا به صورت امانی به آنها داده شود.

حسینی خاطرنشان کرد: در واقع اعتبارات هوشمندسازی مدارس باید به کلاس‌های هوشمند اختصاصی برای دانش آموزانی که دسترسی به ابزار هوشمند ندارند، تبدیل شود تا به صورت انفرادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند از این ابزار استفاده کنند و هم این اعتبارات به صورت پایدار هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش نوسازی است که می‌تواند برای تجهیز ابزار و فضای جدید اختصاص یابد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که قرار است که استانداری و ظرفیت استان‌ها نیز برای تهیه تبلت دانش‌آموزی به کار گرفته شود.

حسینی همچنین گفت: ۵۰ هزار تبلت را کمیته حضرت امام (ره) برای دانش آموزان در نظر گرفته است.

وی افزود: معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری هم برای تهیه تبلت دانش‌آموزی روی کار آمده که بتوانیم شورای ارتقا شاخص‌های مناطق آزاد روی کار بگیریم و بواسطه دستگاه‌های آنجا کار را پیش گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح " بامزینگ" هم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد که در این طرح به واسطه اعتبارات بانک‌ها و شورای بانک‌ها بتواند خرید تبلت را برای اپراتورها آسان کنند و اپراتورها هم به صورت اقساطی بتواند تبلت‌ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

به گفته وی، اپراتورها اعلام کرده‌اند که طرح بامزینگ می‌تواند تا ۲ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهد.

۵ هزار تبلت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اهدا شد

حسینی همچنین افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز مبلغ ۱۶ میلیارد تومان برای تهیه تبلت دانش‌آموزی اختصاص داده است که با تخصیص همین مبلغ توسط استان‌ها ۳۲ میلیارد تومان جمع‌آوری می‌شود و می‌توان با این مبلغ ۱۰ تا ۱۱ هزار تبلت را به دانش آموزان با نیازهای ویژه اهدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشتر نیز ۵ هزار تبلت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اهدا شد که با این حساب تمامی دانش آموزان در حوزه استثنایی از تبلت بهره مند می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیشتر اعلام کرده بود که ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از داشتن تبلت و ابزار هوشمند برای آموزش در فضای مجازی و بستر شاد محروم هستند.

طراحی سامانه‌ای برای تهیه تبلت‌های دانش‌آموزی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از طراحی سامانه‌ای برای تهیه تبلت‌های دانش‌آموزی خبر داد و گفت: قرار است که در این سامانه تمامی فعالیت‌های واگذاری تبلت‌ها عنوان شود و همچنین خیران بتوانند با ورود به سامانه مبلغ کمک خود را ثبت کنند.

حسینی افزود: خیرین در این سامانه می‌توانند نام خود را به عنوان اهدای مدرسه مجازی ثبت کنند.

بنا به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: در واقع شماره حسابی برای جلب مشارکت‌های مردمی در این سامانه عنوان می‌شود و در نهایت تمامی امور مربوط به تهیه تبلت به طور مناسب ثبت می‌شود.

کد خبر 465197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.