آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی و کرونا می‌شود

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا می‌شود، همچنین می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن اشخاص یا تشدید بیماری زمینه‌ای شود.

سمیه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت حاد شهر اصفهان در میزان آلودگی هوای آن و تأثیر این شرایط بر سلامت افراد، اظهار کرد: آلاینده‌ها موادی هستند که در محیط وجود دارند و می‌توانند باعث آسیب بر موجودات زنده و انسان شوند. آلاینده‌های هوا شامل مواد شیمیایی و سمی است و با توجه به اینکه بیشترین میزان تماس با هوای بیرون از طریق ریه‌هاست و انسان روزانه هزاران لیتر هوا را طی دم و بازدم به ریه‌های خود داخل و خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه تنفس به عنوان مهمترین عضو بیشتر از همه اعضای بدن در معرض تبعات آلودگی هواست، اضافه کرد: منابع آلاینده هوا در شهرهای بزرگ معمولاً وسایل نقلیه متحرک مثل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و یا منابع ثابت مانند کارخانجات و پالایشگاه‌ها هستند، بعضی از سموم در آلودگی‌ها مثل اکسیدهای سولفور، اکسیدهای نیتروژن، ازون و همچنین ذرات معلق موجود در هوا باعث بروز بیماری‌های ریوی می‌شوند.

این فوق تخصص آلرژی، اختلالات تنفسی و ریه، تصریح کرد: بیماری‌های ریوی انواع مختلفی دارد که شامل آسم، برونشیت مزمن و حتی سرطان ریه است که ذرات معلق هوا موجب بروز این بیماری‌ها به دو صورت ایجاد بیماری جدید در شخص سالم و تشدید بیماری در اشخاص دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شوند.

صادقی با تاکید بر اینکه هر سال در زمان اوج آلودگی هوا تعداد مراجعه کننده‌ها به بیمارستان به علت مشکلات قلبی عروقی و ریوی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: هر چه درجه آلودگی هوا و مدت زمانی که شخص در معرض هوای آلوده است بیشتر باشد عوارض آن نیز شدیدتر می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه، بیان کرد: افراد مسن، کودکان، افراد با بیماری زمینه‌ای مثل آسم، آلرژی و برونشیت مزمن، خانم‌های باردار، افرادی که بیماری قلبی زمینه‌ای دارند، بیش از سایر افراد در معرض عوامل ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

صادقی تاکید کرد: توصیه می‌شود که این افراد در زمان‌های تشدید آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. همه اشخاص از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در فضای باز و خروج غیر ضروری از منزل پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا می‌شود همچنین می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن اشخاص یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای شود.

کد خبر 465195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مانی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    تو را خدا فکری برای الودگی هوا بکنید