صنایع آلاینده؛ مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان در خصوص آلودگی بسیار شدید هوای کلانشهر اصفهان، انجام اقدامات لازم، صنایع آلاینده و لزوم ادامه پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز توضیح داد.

حشمت‌الله انتخابی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای اصفهان بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: چیزی که مردم و فعالان محیط زیست اصفهان را نگران کرده این است که در این شرایط آلودگی هوای اصفهان، زمزمه‌هایی نیز از احتمال مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان وجود دارد.

وی ادامه داد: وضعیت موجود نشان می‌دهد نه قانون هوای پاک اجرا شده و نه سازمان‌های مسئول و دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود به خوبی عمل کرده‌اند، امسال اصفهان بدترین وضعیت آلودگی هوا را نسبت به سال‌های گذشته داشته و این موضوع تهدید جدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست اصفهان است.

اصفهان با ۲۰ روز آلودگی هوای بالای ۱۹۰، آلوده‌ترین کلانشهر کشور شد

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته علاوه بر اینکه تعداد روزهای هوای پاک کم شده، میزان آلودگی هوا از هر سال بیشتر شده است، میانگین شاخص آلودگی هوای اصفهان در سال گذشته بین ۱۶۸ تا ۱۹۲ بود، البته گاهی هم این شاخص به عددهای بالای ۴۰۰ رسید، امسال شاخص آلودگی هوا به میانگین ۲۰۶ رسیده و در برخی نقاط و ساعات به بالای ۵۰۰ نیز رسیده است که نشان می‌دهد وضعیت بسیار خطرناک است.

وی با توضیح درباره شاخص آلودگی هوا، افزود: شاخص آلودگی هوا ملاک سنجش وضعیت آلودگی هوا است و مقدار آن باید مورد توجه مسئولان باشد، حدود ۲۰ روز شاخص آلودگی هوا بالای ۱۹۰ را داشتیم و این وضعیت باعث شده اصفهان نه تنها در جایگاه آلوده‌ترین کلانشهر کشور قرار گیرد، بلکه تعداد روزهای هوای ناسالم از مجموع روزهای پنج کلانشهر از جمله تهران، اراک، مشهد، تبریز و شیراز بالاتر برود.

انتخابی در خصوص آمار روزهای هوای پاک اصفهان، گفت: در سال ۹۷ اصفهان ۳۶ روز و در سال ۹۸ نصف روزهای سال ۹۷ یعنی حدود ۱۸ روز هوای پاک داشت، این در حالی است که امسال فقط دو یا چهار روز هوای پاک داشتیم و این آمار نشان دهنده وضعیت بسیار بد هوای اصفهان است که باید به آن توجه شود.

وی عامل اصلی و عمده آلودگی هوا را منابع ثابت آلاینده و صنایع دانست و تصریح کرد: تردد خودروها در سطح کلانشهر اصفهان به دلیل تعطیلی مراکز آموزشی از مهدکودک و پیش دبستانی گرفته تا مدارس و مراکز آموزش عالی بسیار کمتر شده و چیزی که همیشه انگشت اتهام آلودگی هوای اصفهان به سوی آن بود و تلاش می‌شد آلودگی هوا را بر گردن شهروندان بیندازند، طی ۹ ماه گذشته امسال عملاً وجود نداشت و همچنان شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان عنوان کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیراً اعلام کرده به علت مازوت مازادی که در کشور داریم و کمبود گاز، بسیاری از صنایع از جمله نیروگاه‌ها مجبور به مصرف آن هستند، آنچه اهمیت دارد حفظ سلامت انسان‌ها است و مازوت مازاد نباید تعیین کننده و ملاک تصمیم‌گیری برای حوزه سلامت مردم باشد.

استفاده صنایع بزرگ و کوچک از سوخت مازوت

وی با تاکید بر اینکه چندی پیش معاون عمرانی استاندار اصفهان اعلام کرد که به خاطر محدودیت‌های ترافیکی همه‌گیری کرونا، میزان تردد ورودی به استان ۴۷ درصد و تردد درون شهری ۳۰ درصد کاهش داشته است، گفت: به علت تعطیلی مراکز آموزشی میزان تردد در بسیاری از زمان‌ها کمتر از نصف سال گذشته بوده، با وجود این در بسیاری از روزها وضعیت هوا برای عموم ناسالم بوده است، به نظر می‌رسد در خصوص وضعیت هوای اصفهان یا مسامحه می‌شود و یا اراده جدی برای پیشگیری از این وضعیت وجود ندارد.

انتخابی با اشاره به موضوع انتشار بوی بد در تهران در سال گذشته، منشأیابی آن و پیدا شدن متهم اصلی که مصرف مازوت در صنایع جنوب شهرری بود، اظهار کرد: اکنون نیز این نگرانی وجود دارد که مازوت در بسیاری از صنایع اصفهان مصرف می‌شود، اگرچه می‌دانیم که مشعل‌های سوخت مازوت در نیروگاه شهید منتظری از سال ۹۳ با اقدام مؤثر دادستان پلمب شده، اما باید توجه کنیم که همچنان بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ از مازوت استفاده می‌کنند.

وی آلایندگی مازوتی که در کشور تولید می‌شود را بیشتر از مازوت تولیدی کشورهای دیگر دانست و خاطرنشان کرد: حدود یک چهارم تولید پالایشگاه‌های کشور مازوت است که قبلاً بخشی از آن صادر می‌شد، اما امسال به دلیل محدودیت مصرف مازوت‌های آلاینده برای کشتی‌ها، خرید مازوت از ایران کمتر شده و در نتیجه مخازن مازوت کشور پر شده است، بنابراین در سال‌های گذشته بر روی فناوری پالایشگاه‌ها خوب کار نشده تا میزان آلایندگی مازوت‌ها نیز کمتر شود، می‌توان در نیروگاه‌های خارج از مراکز شهرها از این مازوت استفاده کرد، اما در نیروگاه‌هایی مانند اصفهان که در حریم شهر قرار دارد، نباید از این سوخت استفاده شود.

آلاینده‌های ثابت متهم اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان توضیح داد: روزی که در هفته پیش اصفهان به دلیل وضعیت آلودگی هوا تعطیل شد، فعالیت صنایع تعطیل نشد، میزان آلودگی هوا نیز تا ظهر آن روز تغییری نداشت و بعد از آن به خاطر وزش باد هوا برای ساعاتی سالم شد.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی‌ها و کاهش تردد خودروها در کاهش آلودگی هوا بی‌تأثیر نیست، ادامه داد: در روزهای آلوده مردم به ویژه کودکان و بزرگسالان نباید در مراکز پرتردد حضور داشته باشند، اما اگر شاخص‌های کیفیت هوا تا ظهر همان روز عدد ۱۵۰ را نشان دهد، یعنی عامل اصلی آلودگی هوا تردد خودروها نیست، ضمن اینکه تعطیلی مراکز آموزشی و محدودیت‌های کرونایی هم باعث کاهش ترافیک شهر شده است که در غیر این صورت با وضعیت بدتری روبه‌رو بودیم.

انتخابی در خصوص آلودگی هوای شهرستان‌های استان، افزود: امسال به ویژه در فصل سرما بسیاری از شهرهای اطراف اصفهان مانند خمینی شهر، نجف آباد، لنجان، مبارکه و سجزی نیز روزهای آلوده‌ای داشتند و به طور قطع سهم عمده آلودگی مربوط به منابع ثابت آلاینده و صنایع بوده، اما وظیفه ما تعیین مراکز آلاینده هوا نیست و این مسئولیت بر عهده دستگاه‌های متولی پایش آلودگی استان است که باید پایش و پیگیری جدی‌تری را داشته باشد.

مردم باید مطالبه‌گر باشند

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محدودیت ترافیکی شبانه در اصفهان در حال اجرا است و یک سوم شبانه روز محدودیت ترافیکی داریم، اما همچنان وضعیت آلودگی هوا وخیم است، پس آلاینده‌های ثابت متهم اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند و  آلاینده‌های متحرک نیستند. باید دنبال یافتن عامل اصلی آلودگی هوا باشیم تا بتوانیم اقدامات و برخوردهای لازم را به طور صحیح و کارآمد انجام دهیم.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان گفت: همه مردم و مسئولان باید برای مقابله با آلودگی هوا احساس مسئولیت کنند و وظیفه رسانه‌ها نیز این است که در این شرایط افکار عمومی را نسبت به موضوع آلودگی هوا جلب کنند تا حس مسئولیت اجتماعی تقویت شود.

لزوم بازنگری در سهم صندوق محلی محیط زیست از عوارض آلایندگی

وی با اشاره به اینکه تقریباً اوایل مهرماه امسال شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی نامه‌ای به مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نوشت و در آن نامه اعتراض خود را نسبت به طرح حذف صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی اعلام کرد، افزود: طی آن نامه اعلام کردیم بودجه سازمان محیط زیست برای پالایش و کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کافی نیست، این در حالی است که اختصاص بخشی از عوارض آلایندگی به صندوق ملی حفاظت محیط زیست کمک می‌کند طرح‌های پژوهشی و پایشی انجام شود، اما بعضی از نمایندگان به این موضوع توجه نداشتند.

انتخابی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید بار دیگر به سهم صندوق محلی محیط زیست از عوارض آلایندگی توجه کنند، آلودگی هوا مسئله کوچکی نیست و مربوط به حوزه سلامت مردم است و نمایندگان باید بیش از هر چیز نسبت به حفظ سلامت مردم احساس مسئولیت کنند، توجه به سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی است که کمک حداقلی برای بهبود وضعیت موجود در سطح کلان می‌کند و نمایندگان مجلس باید در این طرح بازنگری کنند.

وی با توضیح اینکه تا زمانی که مردم مطالبه برای بهبود وضعیت آلودگی هوا نداشته باشند، صنایع آلاینده و مسئولان به فکر نمی‌افتند، اضافه کرد: این خواسته مردم است که از سوی مسئولان و نمایندگان مردم پیگیری شده و تبدیل به قانون می‌شود.

یک هزار و ۷۰۰ تن انواع آلاینده‌های سمی و خطرناک در سوخت مازوت

وی با اشاره به انجام دو پژوهش و مطالعه در زمینه آلودگی هوای اصفهان، توضیح داد: لازم است برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مقابله با آلودگی هوای اصفهان تدوین شود و در بلند مدت نه تنها باید به دنبال تخصیص عوارض آلودگی به صندوق محیط زیست باشیم تا صرف کاهش و پایش آلودگی هوا شود، بلکه اقدامات سریع پیشگیرانه نیز باید شود، همچنین هشدار در خصوص زیان مصرف مازوت از سوی تشکل‌های دیگر زیست محیطی اصفهان از جمله جمعیت پیام سبز و مجمع ملی احیای دائمی زاینده رود نیز مورد تأکید و به نوعی مطالبه عموم است.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بنا بر اظهار استاندار و تصریح مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری، در حال حاضر مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری، علی‌رغم فشارهای همه‌جانبه درون و برون استانی، پلمب است و امیدواریم با نظارت مدیریت استان و دستگاه قضائی این پلمب شکسته نشود و از اضافه شدن بیش از یک هزار و ۷۰۰ تُن انواع آلاینده‌های سمی و خطرناک در هر شبانه روز پیشگیری شود.

کد خبر 465180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.