۱۲ درصد مرگ و میر اصفهان در سال ۹۷ منتسب به آلودگی هوا بود

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ۱۲ درصد آمار مرگ‌ومیرهای کلانشهر اصفهان در سال ۹۷ منتسب به آلودگی هوا بوده و در حال حاضر این آخرین آمار موجود است و هنوز آمار جدیدتری در این زمینه استخراج نشده و اعلام آمار جدید نیازمند بررسی‌های علمی و کارشناسی است.

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به تداوم آلودگی هوا در طول ۴۸ ساعت و تهدید سلامتی مردم، درخواست تعطیلی اداره‌های دولتی و خصوصی اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان بررسی و به وزارت کشور اعلام شد که به منظور کاهش ترددها و اینکه افراد کمتر در معرض آلودگی هوا باشند با این درخواست موافقت شد.

وی ادامه داد: ۱۲ درصد آمار مرگ‌ومیرهای کلانشهر اصفهان در سال ۹۷ منتسب به آلودگی هوا بوده و در حال حاضر این آخرین آمار موجود است و هنوز آمار جدیدتری در این زمینه استخراج نشده و اعلام آمار جدید نیازمند بررسی‌های علمی و کارشناسی است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس قانون هوای پاک، دانشگاه علوم پزشکی در صورت تداوم آلودگی هوا به مدت ۴۸ ساعت می‌تواند درخواست تعطیلی را مطرح کند که پس از بررسی توسط دبیر قانون هوای پاک یعنی اداره کل حفاظت محیط زیست و دستور استاندار برای تأیید و تصمیم‌گیری نهایی به وزارت کشور اعلام می‌شود، افزود: طی برگزاری جلسات مقرر شد، از پالایشگاه و نیروگاه‌های اصفهان بازدیدهایی بشود و فعالیت برخی صنایع محدود شده و طرح زوج و فرد در اصفهان اجرایی شود.

۹ دی آلوده‌ترین روز امسال در اصفهان

وی تصریح کرد: ۹ دی بر اساس نمودار ثبت شده اداره کل محیط زیست آلوده‌ترین روز سال جاری گزارش شد، با توجه به بررسی‌های شده مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان در حال حاضر پلمب بوده و از آن‌ها استفاده نشده است.

میرجهانیان با اشاره به اینکه به دلیل سرمای شدید هوا و کمتر شدن دما با پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان مواجه هستیم، اضافه کرد: با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برخورد می‌شود و افراد نیز باید از ورزش و فعالیت در فضای باز خودداری کنند.

ماسک‌های سوپاپ دار و N95 مؤثر در مقابل آلودگی هوا

وی با اشاره به حضور تعدادی آمبولانس اورژانس در چهارراه‌های اصفهان برای امدادرسانی به موارد اضطراری، افزود: افراد باید در خانه بمانند، از خودروهای تک سرنشین استفاده نشود و در صورت خروج از خانه از ماسک‌های سوپاپ‌دار و N95 استفاده شود، ماسک‌های سه لایه و پارچه‌ای برای زمان آلودگی هوا مناسب نیست.

مدیر بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی و راهکارهای کارآمد اندیشیده شود.

وی با توضیح اینکه بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا به طور دقیق با این پدیده مرتبط است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی از جمله بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا شناخته می‌شود، اما ارتباط آلودگی هوا با انواع سرطان اثبات نشده است.

کد خبر 465177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.