کدام مکمل‌ها در کاهش عوارض بیماری کرونا موثر است؟

شواهد موجود نشان داده است که برای پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا، مصرف بعضی مکمل‌ها و عناصر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ایمنا، سطح ویتامین D، عنصر زینک و ویتامین C در ابتلاء به ویروس کرونا نقش مهمی دارد. جهت جلوگیری از ابتلاء به کرونا ویروس در کنار مصرف ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز بدن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورت دارد. در خصوص نقش مکمل‌ها در کاهش عوارض بیماری کرونا با دکتر امین سلطانزاده، متخصص داروساز گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

نقش ویتامین D در پیشگیری از بیماری کرونا چیست؟

طبق تحقیقاتی که به اثبات رسیده افرادی که ذخیره ویتامین D بدن آن‌ها در حد بالای ٥٠ نانو گرم است، تا حدود ٥٠ درصد از ابتلاء به کرونا ویروس در امان بوده‌اند. همچنین افرادی که ذخیره ویتامینD کمتر از ٢٠ نانوگرم داشته‌اند، یک و نیم تا دو برابر سایر افراد در معرض ابتلاء به ویروس کرونا قرار داشتند. بنابراین هر چه ذخیره ویتامینD کمتر باشد، شانس ابتلاء به بیماری کرونا بیشتر است.

به طور کلی ویتامین D در پیشگیری از ابتلاء به سایر بیماری‌های عفونی هم تأثیر گذار است. میزان دوز مورد نیاز ویتامین D3 برای بزرگسالان مصرف روزانه بین ٧٠٠تا٨٠٠ IU است که این میزان را قرص‌های حاوی١٠٠٠IU به صورت روزانه تأمین می‌کند. کپسول‌های ژله ای با میزان IU ٥٠٠٠٠ به صورت روزانه در دراز مدت باعث بروز عوارض می‌شود. به همین دلیل مصرف این میزان به صورت روزانه توصیه نمی‌شود.

نقش عنصر زینک در درمان بیماری کرونا چیست؟

عنصر زینک در داروخانه‌ها به صورت فرآورده‌های مختلفی اهم از فرآورده زینک و یا به صورت زینک پلاس که ترکیبی از زینک و مینرال ها و ویتامین‌های دیگر است ارائه می‌شود. عنصر زینک علاوه بر نقش مفیدی که بر سلامتی پوست، مو و ناخن دارد تقویت کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن نیز است. نقش تنظیم کننده عنصر زینک برای نوع حاد کرونا ویروس که باعث بروز التهاب و درگیری شدید ریوی می‌شود به گونه ایی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسبی در کاهش التهابات ناشی از این ویروس بدهد و سیستم ایمنی بدن واکنش بیش از حد که باعث حادتر شدن این بیماری می‌شود را نشان ندهد.

مصرف ویتامین C در درمان و پیشگیری کرونا ویروس مؤثر است؟

ویتامین C هم در پیشگیری از ابتلاء و هم در کاهش مدت درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا مؤثر است. این ویتامین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. مصرف بیش از حد ویتامین C به بدن آسیب می‌رساند. به همین ترتیب برای افراد بزرگسال مصرف روزانه ٥٠٠ تا١٠٠٠ میلی گرم و برای افراد زیر ١٢ سال بسته به سن، وزن و شرایط جسمانی فرد مقادیر پایین‌تری تجویز می‌شود. ویتامینC به صورت قرص، کپسول، قرص جوشان و ساشه های پودری در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

آیا داروی خاصی برای درمان کرونا وجود دارد؟

از آنجایی که بیماری کرونا یک پدیده جدید در علم پزشکی است، هنوز داروی تأیید شده‌ای برای درمان این بیماری وجود ندارد. بنابراین بیماران باید از خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو پرهیز کند زمانی که یک فرد به کرونا ویروس مبتلا می‌شود باید طبق تجویز پزشک خود دارو مصرف کند، زیرا پزشکان با در نظر گرفتن شرایط بیمار، تجربه‌ای که از درمان بیمارن کرونایی قبلی دارند و مطالعه جدیدترین مقالات علمی برای بیمار ر دارو با دوز مجاز را تجویز می‌کنند.

نقش داروهای تقلبی در درمان کرونا ویروس چیست؟

داروهایی که از بازارهای غیر رسمی که تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند تهیه می‌شوند، در خارج از محل داروخانه در حال پخش است. بیماران باید از مصرف این دسته از داروها به طور جدی پرهیز کنند، زیرا حتی وجود برچسب روی این داروها نمی‌تواند دلیلی برای بی خطر بودن آن‌ها باشد. بسیاری از داروهای تقلبی از کشورهای عقب مانده وارد کشور می‌شود و احتمال دارد با وجود برچسب که نشان‌دهنده ماده مؤثر دارویی در آن‌ها است، در شرایط حساس نگهداری دارو قرار نگرفته باشند. به طور مثال بسیاری از داروها نیاز به نگهداری در یخچال دارند که در مورد داروهای تقلبی هیچ اطمینانی وجود ندارد که زنجیره سرد آن‌ها حفظ شده باشد و یا بعضی از داروها در مقابل نور آفتاب واکنش منفی نشان می‌دهند. اگر شرایط نگهداری دارو اصولی نباشد علاوه بر اینکه در درمان بیماری بی‌اثر بوده، برای بدن نیز مضر است. همچنین بر قیمت گذاری دارو در بازار سیاه هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد. بنابراین به بیماران مبتلا به کرونا ویروس توصیه می‌شود برای تهیه دارو تنها به داروخانه مراجعه کنند.

کد خبر 465154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.