الگوی توسعه غلط مهمترین دلیل آلودگی هوای اصفهان است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: جدای از سهم خودرو و صنعت در آلودگی هوا، الگوی توسعه اصفهان وضعیت هوای اصفهان را به این شکل درآورده است و تا این شیوه توسعه وجود دارد مشکل آلودگی هوای اصفهان قابل رفع نیست.

محمد کوشافر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند نمی‌توانیم سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا را چندان زیاد بدانیم گرچه سهم این خودروها هم در آلودگی هوا مهم است.

وی با اشاره به اینکه خودروها را می‌توان به خودروهای شهری و خودروهای وابسته به صنعت تقسیم کرد، افزود: خودروهای شهری بیشتر خودروهای سواری هستند و اتوبوس‌های درون شهری را هم باید به آنها اضافه کرد. کامیون‌ها عمدتاً در گروه خودروهای متعلق به صنعت قرار می‌گیرند که برای حمل ونقل بار، محصول و مواد اولیه از آنها استفاده می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که برای جابجایی کارکنان استفاده می‌شوند به خصوص در صنایع بزرگ که تعداد زیادی پرسنل دارند هم به نوعی خودروهای متعلق به صنعت هستند و خودروهای سواری اگرچه سهم بیشتری در ترددها دارند اما سهم آلودگی آنها از کامیون‌ها بسیار کمتر است.

وی اظهار کرد: البته همه خودروهای سنگین هم وابسته به صنایع اصفهان نیستند و برخی از آنها می‌توانند تنها به عنوان عبوری از اصفهان گذر کنند.

کوشافر خاطرنشان کرد: جدای از سهم خودرو و صنعت در آلودگی هوا مهمترین موضوع الگوی توسعه اصفهان است که وضعیت هوای اصفهان را به این شکل درآورده و تا این شیوه توسعه وجود دارد مشکل آلودگی هوای اصفهان قابل رفع نیست.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اصفهان ویژگی‌های بسیاری در حوزه‌های گردشگری و علم و فناوری برای توسعه داشته است اما در دهه‌های گذشته تمرکز بر توسعه صنعت بوده است اگرچه با توسعه صنعت مخالف نیستیم و در جای خود اهمیت دارد اما برای هر توسعه‌ای باید به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های زیست محیطی آن سرزمین توجه کرد، که در مورد اصفهان آنچه بر این شهر تحمیل شده است متناسب با توانمندی‌های شهر نبوده و این امر بار آلودگی هوای اصفهان را افزایش داده است.

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز خاطرنشان کرد: هوای اصفهان در این روزها توان پالایش ندارد چون باری که از ذرات آلاینده بر آن وارد می‌شود بیش از توانش است و البته میزان این توان به مواردی مانند اقلیم هم بستگی دارد.

وی در خصوص مصرف مازوت در صنایع، گفت: مازوت بی‌تردید یک سوخت آلاینده است اما باید توجه داشت دیگر سوخت‌های فسیلی از جمله گاز هم سوخت پاک نیستند و آلایندگی دارند.

کوشافر افزود: درست است که نیروگاه‌ها مصرف کننده عمده مازوت هستند و گفته می‌شود نیروگاه‌های استفاده کننده مازوت پلمب شدند اما باید توجه کنیم که واحدهای دیگر هم می‌توانند مازوت مصرف کنند و چه بسا تعداد واحدهای کوچک که کنار هم جمع شوند مصرف قابل توجهی از مازوت داشته باشند و قاعدتاً توسط مسئولان مربوطه قابل رصد هستند.

کد خبر 465151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.