تذکر به بی‌توجهی در ساخت یادمان هواپیمای اوکراینی/ ابومهدی المهندس، نام جدید یک معبر تهران

شورای شهر تهران نسبت به حکم تخریب سینمای ایران، بی توجهی به یادمان قربانیان حادثه هواپیمایی اوکراین و خاموشی این شب‌های شهر تهران واکنش نشان داده و همچنین معبری را به نام ابومهدی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران با نطق پیش از دستور علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران آغاز شد. او در نطق پیش از دستور به وضعیت سینماهای لاله زار اشاره کرد و گفت لاله زار به دالان سینماهای محتضر تبدیل شده است.

او ادامه داد: این روزها، اخبار تلاش برای احیا لاله زار، خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران، این سینمای قدیمی خیابان لاله زار دوستداران فرهنگ و هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منشأ و مبدأ این نگرانی هاست.

به گفته اعطا، اگر سینما ایران بر اساس رأی دیوان تخریب شود، به گمان من این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله زار خواهد بود. این حکم می‌تواند مقدمه مرگ‌سریالی سینماهای خیابان لاله زار باشد.

در این جلسه، شهربانو امانی هم در تذکری با اشاره به اجرا نشدن مصوبه شورای شهر در خصوص ساخت یادبود برای جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: تذکر من درباره یکی از مصوبه‌هایی است که با قید دو فوریت آن را تصویب کردیم و متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشده است.

امانی با انتقاد از این بی عملی شهرداری گفت: حتی می‌توانستند ۱۷۶ سرو را در یک پارک به یاد این جان‌باختگان بکارند و می‌توانستیم بگوییم همدردی که با خانواده‌ها داریم تنها روی کاغذ نیست. من تذکر جدی به آقای شهردار دارم، که در آستانه سالگرد این حادثه به این مهم توجه شود.

سید محمود میر لوحی هم در تذکری که تقدیم هیأت رئیسه شد و خطاب به وزیر امور خارجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی بود نوشت: شهر تهران در گذشته در حوزه اجرای طرح‌های فاضلاب و هدایت آب‌های سطحی از همکاری بانک‌ها از جمله بانک توسعه اسلامی برخوردار شده لاکن با وجود طرح‌های گسترش حمل و نقل عمومی و اشتغال و شهر هوشمند طی یک دهه اخیر از این همکاری‌ها محروم شده است.

میر لوحی افزود: انتظار دارد با سقوط ترامپ و زمینه‌های جدید رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF به اهمیت حمایت از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای تهران و استفاده از حقوق قانونی جمهوری اسلامی و شهر تهران از عضویت در این مراکز توجه بیشتری مبذول شود .

محمدجواد حق شناس هم در واکنش به تخریب سینما ایران لاله زار گفت: لاله زار بیش از ۱۰۰ سال نماد تاریخ سینما، فرهنگ و ارزش‌های هنری جامعه است.

او ادامه داد: در حالی که کشورهای منطقه عمرشان نیمی از لاله زار نیست تلاش دارند برای خودشان نمادهای فرهنگی آنچنانی تعریف کنند، در چنین شرایطی ما ارزش‌های مسلم هنری و فرهنگی داریم و داریم آنها را تخریب می‌کنیم.

حق شناس گفت: سینمایی که در سال ۱۳۰۵ ساخته شده و در سال ۱۳۱۹ بازسازی شده را داریم با دست خودمان تخریب می‌کنیم.

او ادامه داد: وزارت ارشاد مجوز انحلال می‌دهد، وزارت میراث فرهنگی دفاع نمی‌کند و دیوان عدالت هم دستور تخریب می‌دهد داریم به کجا می‌رویم، امیدواریم این سخن ناصحانه باشد تا به گونه‌ای دیگر رفتار نکنیم.

در این جلسه ناهید خداکرمی هم با انتقاد از شیوه اعلام مهار پاندمی کرونا از برخی مسئولان و مدیران کلان کشور گفت: در حالی که جامعه پزشکی با صبوری و نجیبانه درگیر پاندمی هستند و در حال حاضر حدود پنج هزار بیمار بد حال در بیمارستان‌ها بستری هستند و روزانه بیش از شش هزار بیمار جدید کرونا ویروس بستری می‌شوند، دیروز در نشست خبری مشترک تحت عنوان دستاوردهای طرح تکمیلی مقابله با ویروس کرونا، رسانه‌ها بخش‌هایی از سخنان مسئولین را تیتر کردند که گویی کرونا تمام شده است.

او ادامه داد: ضمن احترام به اقدامات انجام شده مشاهده می‌شود در ۱۰ ماه گذشته مسئولان و مدیران کلان کشور به محض مشاهده کاهش پیک کووید ۱۹ با سر و صدای زیادی بر طبل پیروزی می‌کوبند، عزیزان اجازه بدهید تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری به صفر برسد بعد اعلام کنید عامل مهار بیماری چه کسی است، با این شیوه در صورتی که پیک دیگری بروز کند باقی مانده اعتماد اجتماعی و همراهی مردم هم از دست خواهد رفت و مراکز درمانی و پزشکان بیش از پیش به زحمت خواهند افتاد.

مجید فراهانی، هم در تذکری مکتوب نوشت: خاموشی معابر تهران، چهره شب شهرمان را به هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه به خصوص برای پیاده‌ها نامناسب کرده است.

در ادامه این جلسه همانند سایر جلسات روز سه‌شنبه پرونده باغات و نامگذاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

محسن هاشمی با اشاره به تغییر دستور جلسه امروز گفت: در نظر داریم قبل از سالگرد شهادت قاسم سلیمانی یک نامگذاری به نام شهید ابومهدی داشته باشیم این دستور امروز در دستور جلسه قرار داده شده است و اگر اعضای شورای شهر اجازه دهند این مهم را بررسی می‌کنیم.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر هم با بیان اینکه در آستانه سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قرار داریم گفت: پیشنهاد می‌شود میدان مرکزی محله دولت آباد در منطقه ۲۰ به نام شهید ابومهدی المهندس نامگذاری شود و این در حالی است که ۱۱۳ مورد فراوانی نام قدس در تهران داریم و از آنجایی که هم وطنان عراقی در این محله بیشتر سکونت دارند این پیشنهاد نامگذاری ارائه می‌شود.

مرتضی الویری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ضمن احترام به شهید ابومهدی باید گفت که سالیان درازی این میدان به نام قدس شناخته شده و اگر این نام قدیمی را تغییر دهیم، سوال است که آیا افراد برای عبور و مرور اسم جدید یا قدیم را صدا می‌کنند؟ چراکه بیش از ۳۰ سال است که میدان قدس بوده و این میدان مجدداً به همان نام قدیمی خوانده می‌شود و پیشنهاد می‌شود این نامگذاری به کمیسیون برگشت داده شود تا یک نامگذاری دیگر داشته باشیم.

مجید فراهانی در دفاع از این پیشنهاد گفت: محور بلوار قدس محل اسکان عراقی‌های مقیم تهران است و میدان قدس، وسط بلوار است و کمترین مشکل را ایجاد می‌کند.

در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۴ موافق به تغییر نام میدان قدس در منطقه ۲۰ در محله دولت آباد به نام شهید ابومهدی مهندس رأی مثبت دادند.

همچنین در این جلسه نام چند معبر و خیابان تغییر کرد. محمدجواد حق شناس رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر در این خصوص گفت: چندی پیش اعضای شورای شهر تهران به تغییر نام گذری به نام محمدرضا حافظی رأی مثبت دادند اما در این نامگذاری اشتباهی در نقشه صورت گرفته بود در حالی که این گذر به نام مسعود علیمحمدی از شهدای هسته‌ای بود که پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه حذف نام شهدا ممنوع است و اشتباهی در نقشه پیش آمده، نامگذاری به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

او با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود میدان بی نام در منطقه دو با درخواست فعالان قرآنی به نام استاد حسین صبح دل که از اساتید حوزه قرآن و اذان بودند نامگذاری شود، افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود در همان موقعیت خیابان شرقی و غربی مبین و باغستان برای هماهنگی بین میدان و خیابان به نام استاد حسین صبح دل نامگذاری شود پس میدان مرکزی و دو خیابان شرقی و غربی به نام این استاد قرآنی است و در کنار این مجموعه میدان بی نام وجود دارد که پیشنهاد می‌شود به نام استاد محمد غفاری از قاریان بزرگ کشور نامگذاری شود.

حق شناس با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود خیابان اقاقیا در منطقه ۲۲ به نام سبزوار نامگذاری شود، افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود کوچه ۱۲۰ غربی در منطقه ۸ به نام شهید باقر روحی، بلوار جدیدالاحداث در منطقه ۹ که ادامه استاد معین به نام بدرالزمان قریب دختر دکتر قریب و از استاد زبان‌های باستانی نامگذاری شود.

او افزود: پیشنهاد می‌شود بن بست رازیانه در منطقه ۹ به نام شهید محمدجواد میانه جی که ساکن محل هستند و همچنین تغییر نام کوچه صابری در منطقه ۱۱ به نام شهید حجت السلام روحانی، تثبیت نام کوچه بوشهری در منطقه ۱۲ به نام معین‌التجار بوشهری، نامگذاری ایستگاه ۹۱ آتش نشانی به نام شهید خدمت مرتضی حیدری در خیابان شوش، مرکز خدمات اجتماعی منطقه ۱۵ به نام مریم میرزاخانی، خیابان دریا در منطقه ۲۲ به تالش نامگذاری شود.

وی در مورد نامگذاری یک مرکز اجتماعی به نام مریم میرزاخانی گفت: از آنجایی که این مرکز برای آموزش کودکان کار است سرانجام پدر مریم میرزاخانی رضایت دادند که تنها این مرکز به نام دخترش شود چراکه به نوعی با روحیات خانواده نزدیک است و خیلی نگران بودند این تصمیم آثار و تبعات روحی و شرعی داشته باشد.

نهایتاً اعضای شورای شهر تمامی پیشنهادات نامگذاری به جز تثبیت نام کوچه بوشهری به دلیل ابهامات تاریخی رأی مثبت دادند.

در این جلسه همچنین چندین مورد پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی قرار گفت و اکثر این پرونده‌ها رأی باغ گرفتند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اولین پرونده را معرفی کرد که قطعه زمینی در منطقه طرشت، در خیابان ۶۴ است و در سند آن در سال ۷۶ عبارت «قطعه زمین مزروعی» قید شده است و کاربری قدیم آن فضای سبز بوده و مساحت آن هم ۳۲۱ متر است. از آنجایی که حدنصاب درختان دویست اصله است، نظر کمیسیون شهرسازی اینست که این قطعه زمین، باغ است.

باغ بودن این قطعه زمین بدون مخالف با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

سالاری ادامه داد: پلاک ثبتی بعدی با مساحت ۱۳۷۱ متر مربع در خیابان دولت منطقه ۳ است. مشخصات سند شامل شش دانگ یک باب خانه و کاربری قدیمی آن مسکونی است. کمیسیون ماده ۷ در سال ۸۰ بابت پلاک ثبتی مادر که به مساحت ۳ هزار و ۷۶۴ متر بوده است با داشتن ۱۳۸ اصله درخت سبز و خشک ملک را باغ اعلام کرده بود. در سال ۸۴ بابت پلاک فوق به مساحت یک‌هزار و ۳۷۱.۵ متر با داشتن ۴۴ اصله درخت سبز، خشک، تنه و پیچ باغ اعلام شده است. شورا در سال ۸۵ رأی بدوی سال ۸۴ را تنفیض کرده است.

دادنامه‌ای در سال ۹۵ و همچنین تجدید نظر رد سال ۹۵ حکم به ورود شکایت شاکی صادر کرده است و نهایتاً رأی شورا را ابطال کرده است. اعضای کمیسیون ماده ۷ هم در سال ۹۷ این زمین را با داشتن ۳۹ اصله درخت سبز، خشک و کسر و سه اصله نهال مجموعاً با ۴۲ اصله اعلام کرده است که ملک شرایط احراز باغ را دارد.

او گفت: حدنصاب درختان در این باغ باید ۶۷ اصله درخت باشد. در عکس‌های هوایی حدنصاب درختان را ندارد ولی در یک مقطعی باغ اعلام شده است. نظر کمیسیون شهرسازی این است که حدنصاب درختان را ندارد و باغ نیست.

اما سید حسن رسولی در مخالفت با این نظر کمیسیون شهرسازی گفت: این پلاک ثبتی در سند مادر بیش از ۳ هزار متر بوده است و امروز درباره یک قطعه تفکیکی از این سند مادر به متراژ هزار و ۳۷۱ متر مربع صحبت می‌کنیم. در سال ۸۰ و ۸۴ این ملک توسط کمیسیون ماده هفت باغ شناخته شده است. تنها اتفاقی که طی این سال‌ها افتاده از بین بردن درختان است و همچنین اعتراضی است که ذینفع به دیوان عدالت اداری در شعبع بدوی و تجدید نظر داشته است. در رأی دیوان عدالت اداری صادره، خواهان و خوانده یکی است. بنابراین به نظر من با توجه به سابقه و این که هیچ اتفاقی نیافتاده این ملک همچنان باغ است.

در ادامه سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر در موافقت با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این پلاک ثبتی گفت: سند این ملک شش دانگ یک خانه است. قبلاً شورا اعلام باغ بودن این ملک را صادر کرده است که دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض مالک، مصوبه شورا را ابطال کرده و شعبه تجدید نظر دیوان هم همان رأی را تأیید کرده است.

نظر کمیسیون شهرسازی با هشت رأی موافق به تصویب نرسید و در نهایت این پلاک ثبتی با رأی شورای شهر باغ شناخته شد.

کد خبر 465124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.