بورس به چه سمتی حرکت می‌کند؟

یک کارشناس بازارسرمایه با بررسی روند طی شده روزهای اخیر بورس، گفت: پیش بینی می‌شود، با کاهش عرضه ذرت و سویا در پی آسیب کشاورزی آمریکای لاتین از کرونا، عرضه این محصولات کم شده و ارزش سهام تولید کنندگان روغن افزایش یابد.

محسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شرایط مبهم موجود در اغلب صنایع بازار و درگیری دولت با مجلس بر سر تصویب بودجه فعلی که بسیار تورمی چیده شده، اظهار کرد: در این شرایط بورس وضعیت خوبی نداشته همانطور که افت امروز بازار نسبت به روزهای قبل شدید تر بوده که نشان می‌دهد بازار فعالا امیدی به حرکت‌های جدید ندارد انتظار می‌رود این روند تا پایان هفته ادامه دار باشد.

وی افزود: همچنین افت شاخص کل نیز عمیق‌تر بوده که موجب نگرانی سرمایه گذاران شده و طبیعی است بسیاری از سرمایه گذاران که حدود ضرر آنها فعال شده به فروش اقدام کرده و این افت را تشدید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با ارائه خبر تست واکسن کرونا، هلدینگ دارویی برکت که در حدود منفی پنج درصد معامله می‌شد از حدود ساعت ۱۱ توانست به آستانه مثبت و صف خرید برسد و ۲۰۸ میلیون برگ سبز به ارزش ۵۴۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. با این خبر اغلب سهم‌های گروه دارویی مثبت شد و انتظار می‌رود این حرکت با شدت کمتر برای این گروه پایدار باشد این گروه پتانسیل‌های خوبی در بازار سرمایه دارد.

رضایی افزود: از نظر کاهش ریسک قیمتی گروه غذایی و گروه بیمه می‌تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد و به سهامداران توصیه می‌شود بررسی بیشتری بر این صنعت که می‌تواند آینده خوبی داشته باشد داشته باشند بسیاری از سهم‌های این گروه شرکت‌های کوچک بوده که اخیراً افزایش سرمایه‌های سنگینی داشته‌اند پیش بینی می‌شود وضعیت عمده این شرکت‌ها بهبود محسوسی داشته باشد و یکی از صنایع پیشرو در آینده باشد.

وی ادامه داد: در بررسی کلان اقتصاد و تأثیر متغیرهای اقتصادی بر بورس، باید توجه کنیم بسته‌های حمایتی که در دوران کرونا توسط بسیاری از کشورها ارائه شده اثر تورمی خواهد داشت که در دوران پسا کرونا نمایان خواهد شد و توجه به سرمایه گذاری در اوراق یا سهامی که پتانسیل رشد همزمان با تورم دارند بیشتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع برای اقتصاد مطلوب نخواهد بود، در همه جای دنیا بورس می‌تواند سپر تورم باشد، بنابراین سرمایه گذاران باید توجه کنند که با سرمایه گذاری در بازار سهام می‌توانند سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کرده و ارزش سرمایه خود را بیمه کنند. با توجه به مشکلاتی که کرونا برای بخش کشاورزی و به طور عمده در کشورهای آمریکای لاتین که در کشت نیشکر و ذرت سهم قابل توجهی دارند با توجه به کاهش تولید این مواد، پیش بینی کمبود مواد غذایی به خصوص در حوزه روغن دور از تصور نیست.

رضایی افزود: افزایش قیمت را خواهیم داشت بنابراین شرکت‌های فعال در حوزه تولید روغن می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند و از طرفی شرکت‌هایی که در حوزه نهاده‌های دامی کار می‌کنند و یا استفاده کننده این مواد هستند ممکن است در تأمین محصولات با مشکل رو به رو شوند. بنابراین عرضه این محصولات کمتر از تقاضا خواهد بود که موجب افزایش قیمت محصولات این قبیل شرکت‌ها خواهد بود امید است با مدیریت بهینه منابع کمترین آسیب به اقشار مختلف جامعه برسد.

وی ادامه داد: نمایندگان صنعت کانی‌های فلزی امروز روز خوبی را سپری کردند، حجم معاملات در گروه خودرو نشان دهنده این است که این گروه در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت. با توجه به شرایط فعلی انتظار می‌رود تا انتهای سال شرایط آرامی را تجربه کنیم. در چنین شرایطی سهم‌هایی که پتانسیل صنعت خوبی دارند می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به اینکه گزارش‌های ۹ ماهه به زودی ارائه می‌شود، با توجه به نرخ دلار فعلی بسیاری از شرکت‌هایی که سود محور هستند می‌توانند با ارائه گزارشات خوب بازار را به آینده امیدوار کنند و نسبت P/E بازار را در سطح متعادل نگه دارند.

کد خبر 465112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.