بورس ۹ دی ماه؛ جدال بین سهام کوچک و بزرگ بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز - سه‌شنبه ۹ دی ماه - از جدال حقیق ها و حقوقی ها برای خرید سهم های کوچک و بزرگ بازار خبر داد.

محمد هرورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در روز سه‌شنبه – ۹ دی ماه – شاخص کل با ۲۵ هزار و ۱۶۸ واحد افت به محدوده یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۴ واحد رسیده و همچنین شاخص هم وزن با ۳۶۵۷ واحد افت به محدوده ۴۶۵ هزار و ۴۸۳ واحد رسید.

وی افزود: خالص ارزش معاملات امروز ۱۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان بود که که نسبت به روز قبل رشد ۱۸.۹ درصدی را تجربه کرده است. ورود و خروج پول به بازار امروز در حدود ۵۳۱ میلیارد تومان بوده و موثرین ترین نمادها بر شاخص بورس اوراق بهادار، "فملی"، "شستا"، "فارس"، "فولاد"، "خودرو"، "شپنا" و "شبندر" بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب به صنایع استخراج کانی‌های فلزی، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی، محصولات دارویی و محصولات غذایی بوده است. در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی از گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی بوده است.

هرورانی افزود: بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب به نمادهای "کاما"، "کوثر"، "ملت"، "غسالم"، "برکت"، و "کگهر" رخ داده و در مقابل بیشترین افزایش مالکیت حقوقی در نمادهای "شستا"، "شبندر"، "خودرو"، "فولاد"، "وپارس" و "وپاسار" بوده است.

وی ادامه داد: از نکات قابل توجه امروز بازار می‌توان به فشار فروش به وجود آمده بر عمده سهام بازار، کاسته شدن این فشار تا انتهای بازار و حتی جمع شدن صفوف فروش و حرکت به سمت قیمت‌های مثبت بازار در عمده سهام کوچک بازار اشاره کرد به طوری که در این روز ۱۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد و در مقابل ۶۳۲ میلیارد تومان نقدینگی از نمادهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این خروج پول از سهام بزرگ بازار و ورود آن به صنایع کوچک نتیجه فروش سنگین حقوقی‌های بازار در صفوف خرید و دامنه‌های منفی در روزهای مثبت بازار در روزهای گذشته است. کماکان دو قطبی واگرایی بین سهام کوچک و بزرگ وجود داشته به طوری که در انتهای بازار امروز شاهد توجه و تقاضای بیشتری از سمت حقیقی‌ها به سهام کوچک بوده‌ایم.

هرورانی افزود: همانطور که در بخش ورود و خروج پول به صنایع و سهام بازار اشاره شد، از نکات قابل توجه دیگر بازار در این روز می‌توان به خرید مناسب حقوقی‌ها در منفی‌های بازار از سهام بنیادی و بزرگ‌تر بازار همچون " فملی"، "فولاد" و … اشاره کرد به طوری که در دقایق پایانی بازار خریدهای رو به بالایی انجام شد.

وی درباره شرایط کلی بازار اظهار کرد: نوسانات اخیر بازار در شرایطی اتفاق افتاده که همچنان عمده قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها ریزش شدیدی نداشته و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ایران محصولات خود را با قیمت‌های مناسبی در بورس کالا به فروش می‌رسانند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی می‌شود حرکت اصلی شرکت‌های بزرگ‌تر بازار سرمایه با گزارشات ۹ ماهه ارائه شده در انتهای دی ماه انجام شود و با توجه به ورود پول اتفاق افتاده به سهام کوچک بازار تحرکات بیشتری را در این گروه شاهد باشیم.

هرورانی تصریح کرد: سهامداران باید حتماً به این نکته توجه داشته باشند که بدون درگیر شدن با شرایط هیجانی بازار به مفروضات تحلیلی خود و حد ضررهایشان پایبند بوده و به هر قیمتی وارد هر سهمی نشوند.

کد خبر 465097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.