اصفهان در انضباط شهری سرآمد سایر شهرها است/تشکیل شورای مشورتی در محلات

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه با هدف ارتقا سطح اعتماد شهروندان به مجموعه مدیریت شهری احترام به ارباب رجوع را سرلوحه کار قرار داده ایم، گفت: شورای مشورتی در محلات ایجاد شده که با مراجعه به معتمدان محل مشکلات بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن محمدحسینی امروز_ سه شنبه ۹ دی ۹۹_ اظهار کرد: هنگامی که شهروندان خود را مسئولی برای شهر بدانند و آسیب‌ها را بشناسند و در جهت رفع آن قدم بردارند کیفیت زندگی نیز بهتر خواهد شد زیرا شهر یک موجود زنده است.

وی افزود: اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری به عنوان پلیس شهرداری شناخته می‌شود که وظیفه حفظ نظم شهر را بر عهده دارد که از جمله وظایف آن می‌توان به پیشگیری از تخلفات ساختمانی، سد معبر و تکدی‌گری و هر آنچه که چهره شهر را نازیبا می‌کند می‌توان اشاره کرد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر رصد و رفع تخلفات صنفی از جمله سد معبر و نظارت بر عملیات ساخت و سازها به ویژه گودبرداری‌ها در شهر، گفت: رسیدگی به تعیین تکلیف وضعیت ساختمان‌های مخروبه یا نیمه‌ساز از دیگر وظایف این اداره کل است.

وی اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ مورد ساختمان در شهر اصفهان شناسایی شده است و اکنون بیش از یک سوم این ساختمان‌ها تعیین تکلیف و ساماندهی شده و به سایر ساختمان‌ها نیز اخطار داده شده است.

رفع تخلف در چارچوب قانون برای احقاق حقوق شهروندی

محمدحسینی افزود: با توجه به اینکه در سطح کلانشهر اصفهان تعداد زیادی از صنوف فعالیت می‌کنند برای رعایت حفظ حقوق شهروندی به طور مستمر این مهم بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در سطح شهر اصفهان برخی از خیابان‌ها در سد معبر شاخص است از جمله خیابان چمران و خیابان امام خمینی که نمایشگاه داران خودرو با قرار دادن خودروها در پیاده رو، کنار خیابان و پل، سد معبر می‌کنند یا خیابان سروش که موتورسیکلت فروش‌ها در آن حقوق شهروندان را نادیده می‌گیرند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان افزود: هر شهروندی که یک معبر عمومی را به هر طریقی محدود کند تا محل پارکی برای خودشان ایجاد کنند خلاف است این موارد مجوز ندارد و در صورت و یا اطلاع شهروندان بدون اخطار قبلی به عنوان تخلف مشهود و واضح اعمال قانون شده و اجناس به انبار انتقال داده می‌شود.

وی گفت: در جلسات مختلف با صنوف تاکید شده در صورت همکاری نکردن واحدهای صنفی پلمب خواهد شد، هماهنگی‌هایی نیز با پلیس راهور برای اعمال قانون صورت گرفته چرا که رفع تخلف در چارچوب قانون برای رفاه مردم و احقاق حقوق شهروندی انجام می‌شود.

لزوم حفظ زیبایی شهر

محمدحسینی با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در سطح شهر گفت: خودروهای فرسوده رها شده که چهره شهر را نازیبا می‌کند جمع آوری می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ زیبایی شهر و جلوگیری از ایجاد نازیبایی‌ها، ادامه داد: اصفهان به عنوان یک شهر توریستی مطرح است بنابراین نباید بگذاریم نا زیبایی در آن ایجاد شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان افزود: برخی از دیواره‌های شهر اصفهان تاکنون زیباسازی شده است و شهرداری از کسانی که برای این کار ایده‌های خلاقانه دارند استقبال می‌کند، اما اگر این کار در محدوده قانون نباشد اعمال قانون خواهد شد.

وی گفت: از دیگر وظایف این اداره کل می‌توان به جلوگیری از دست فروشی و تکدی‌گری، نصب تابلوهای با محتوای خارج عرف و بی ضابطه و مجوز و داربست‌های غیر مجاز اشاره کرد.

اصفهان در انضباط شهری سرآمد سایر شهرها است

محمدحسینی با بیان اینکه اصفهان در موضوع انضباط شهری سرآمد سایر شهرها است، ادامه داد: سیاست امروز ساماندهی دست‌فروشی است که در این راستا افرادی که توان مالی ندارند و اکثر دست‌فروش های شهر اصفهان را در بازارچه‌های شهر مستقر کرده‌ایم البته با توجه به مصوبات ستاد کرونا بازارچه‌ها نیز با ممنوعیت رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه برقراری انضباط در شهر می‌تواند در زندگی افراد و کیفیت آن تأثیر بسزایی داشته باشد، گفت: انضباط شهری و یا جلوگیری از هر گونه تخلف از اولویت‌های شهرداری است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مرکز شهر و سایر مکان‌ها امکان دست فروشی به خصوص در موضوعات خوراکی وجود ندارد، گفت: هیچ گاه در برخورد با دست فروشان تحقیر آمیز رفتار نمی‌شود چراکه قصد ما حمایت از این افراد است.

وی افزود: به استناد تبصره بند ۲۰ ماده ۵۵ ممکن است شغلی موجب ایجاد سر و صدا یا آلایندگی شود که طبق وظیفه قانونی باید اخطار داده شود البته در مراتب بعدی و در صورت لزوم واحد کسب پلمب یا تعطیل شود؛ همچنین ساماندهی و تعیین تکلیف زمین‌های رها شده یا محل‌هایی که به صورت فضای بی دفاع شخصی مطرح است یا ساختمان‌های نیمه کاره و یا رها شده نیز از دیگر وظایف است.

محمدحسینی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری اقدامات مهمی انجام شده است، ادامه داد: چهار هدف پیشگیری و رفع تخلفات شهری، ارتقا کیفی خدمات و افزایش رضایت شهروندان و کارکنان را دنبال کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از تخلف مهم‌تر از رفع تخلف است، گفت: به هر قیمتی رفع تخلف نمی‌کنیم و فقط در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم.

آموزش‌های برای ارتقای کیفیت

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه قسمتی از برنامه‌ها ارتقای علمی و کیفیت واحدهای پیشگیری است، افزود: آموزش‌های متعددی برای پرسنل در نظر گرفته ایم از جمله نحوه برخورد با مردم و مدیریت کنترل خشم، نحوه رفتار با کودک، ضوابط شهرسازی و معماری البته نیروهای این اداره کل در مورد ضابطه‌های قضائی و آئین‌های دادرسی نیز آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: از طریق فرهنگسراها و یا تبلیغات به شهروندان نیز آموزش‌هایی ارائه شده و گروه‌های هدف از جمله صنوف در این زمینه آموزش دیده‌اند و در این دوره همچنین ارتباطات خوبی با اتحادیه صنوف برای جلوگیری از تخلف انجام شده است.

محمدحسینی گفت: آمار کاهش تخلفات نشان دهنده این موضوع است که در صورتی که پیشگیری از تخلف تقویت شود رفع تخلف نیز کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مشوق‌هایی برای پرسنل در نظر گرفته شده است، افزود: در قسمت رفع تخلفات شهری نظارت‌ها به روز شده است که در این راستا در نظر داریم با برنامه‌های نرم افزاری از طریق شناسایی و رصد گشت‌ها و از طریق تلفن همراه همچنین شبکه‌های مجازی این مهم عملیاتی شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: با سایر حوزه‌ها تعامل خوبی داریم چنان که دستگاه قضائی و انتظامی در تمام مأموریت‌های در کنار نیروها بوده اند، برای ارتقا علمی و کیفی واحدهای پیشگیری نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.

تشکیل شورای مشورتی در محلات

وی با بیان اینکه با هدف ارتقا سطح اعتماد شهروندان به مجموعه مدیریت شهری احترام به ارباب رجوع را سرلوحه کار قرار داده ایم، گفت: شورای مشورتی در محلات ایجاد شده که با مراجعه به معتمدان محل مشکلات بررسی می‌شود.

محمدحسینی با بیان اینکه بر اساس ماده ۹۹ قانون شهرداری هر نوع تبلیغات باید با اخذ مجوز از شهرداری انجام شود، اظهار کرد: گاهی به مناسبت‌های مختلف ممکن است فضاهای تعریف شده توسط شهرداری پاسخگوی نیاز تبلیغات نباشد در این موارد باید با اخذ مجوز به نصب داربست بپردازند.

وی ادامه داد: در آینده با افزایش تک پایه‌ها و ساماندهی، این داربست‌ها در چهارراه‌ها کمتر دیده خواهد شد، با تبلیغات غیر مجاز سریعاً برخورد می‌شود، البته بغضی تبلیغات نیز حقوق شهروندی را از زیر پا می‌گذارد که به مراجع قضائی معرفی شده و برخورد قانونی انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: در هر یک از مناطق شهرداری اصفهان نوع تخلفات متفاوت است به عنوان نمونه در مرکز شهر به خطر فعالیت صنوف تخلفات این دسته بیشتر بوده و برای مناطقی که از مرکز شهر دورتر است در اغلب موارد شاهد تخلفات ساخت و ساز هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۱ شاخص در تخلفات وجود دارد که به صورت ماهانه برای هر منطقه سنجیده می‌شود، افزود: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی در شهرها را بررسی کنیم یک اداره نمی‌تواند آن تمامی این مشکلات را رفع کند چراکه بازخورد آسیب‌های اجتماعی در شهر مشخص می‌شود، اما ریشه آن در جای دیگری است.

محمد حسینی ادامه داد: برای برخورد با متکدیان و کارتن خواب‌ها یا معتادان متجاهر ۱۳ دستگاه متولی هستند که شهرداری در برخی از این موارد باید وارد عمل شود، اما نباید تنها از شهرداری انتظار داشت.

وی با بیان اینکه شهرداری با جدیت با تکدی‌گری مقابله می‌کند البته دستگاه‌های متعددی مسئول هستند که وظایف خود را انجام می‌دهند، ادامه داد: متکدیان را به مرکزی که توسط یک خیر اداره می‌شود هدایت می‌کنیم که در آن بخش غربالگری می‌شوند.

معضلی به نام حاشیه نشینی

وی گفت: حاشیه نشینی اکنون در اصفهان به یکی از معضلات شهر تبدیل شده است به همین خاطر شورای شهر تاکید ویژه‌ای در این مورد دارد البته شهرداری نیز اقدامات لازم را برای رفع این معضل انجام می‌دهد.

کد خبر 465065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.