چین دوباره شریک نخست تجاری ایران شد/ آلمان مهم‌ترین شریک اروپایی

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی آمارهای تجاری کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری پرداخته که نشان دهنده جابجایی در میان اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است.

به گزارش ایمنا، آخرین آماری که از سوی سازمان توسعه تجارت پیش از آذر ماه منتشر شده بود نشان می‌داد که در میان اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران، عراق توانسته پس از مدتی طولانی جایگاه چین را بگیرد و به شریک اصلی کشور بدل شود اما در پایان پاییز، بار دیگر چین به جایگاه همیشگی خود بازگشته است.

بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان پاییز سال جاری، میزان صادرات ایران به چین به عدد ۶.۴ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که صادرات به عراق در مرز شش میلیارد دلار قرار دارد. پس از این دو، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان در رده‌های بعدی واردکنندگان عمده کالا از ایران هستند.

در حوزه واردات کالا نیز چین با هفت میلیارد دلار اصلی‌ترین شریک ایران بوده و پس از آن، امارات متحده عربی با ۶.۳، ترکیه با سه، هند با ۱.۶ و آلمان با ۱.۳ میلیارد دلار، دیگر صادرکنندگان عمده کالا به ایران بوده‌اند.

همچنین برآوردهای صادراتی نشان می‌دهد که ایران در آذر ماه توانسته نسبت به ماه قبل، افزایش ۱۰ درصدی را در آمار صادراتی خود به ثبت برساند. با این وجود تحت تأثیر شیوع کرونا، میزان ارزش صادرات ایران تا پایان آذر حدوداً ۲۰ درصد و از نظر وزنی حدوداً ۱۷ درصد کاهش یافته است. واردات ایران نیز از نظر ارزشی ۱۶ و از نظر وزنی یک درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.

این آمار در حالی به دست آمده که در ماه‌های نخست شیوع کرونا، پیش بینی می‌شد بیش از ۳۵ درصد از تجارت ایران کاهش یابد و هرچند در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس، میزان کاهش صادرات حتی به مرز ۴۰ درصد نیز رسید اما با گشایش مرزها و تداوم تجارت با وجود محدودیت‌ها، به نظر می‌رسد امکان جبران بخشی از کاهش تجارت تا پایان سال جاری وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 465054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.