عدول از ضوابط شهرسازی کیفیت زندگی شهری را کاهش می‌دهد

یک دکترای شهرسازی گفت: عدول از قوانین و ضوابط طرح‌های شهری کیفیت زندگی را در شهرها کاهش داده و زیست‌پذیری شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طرح‌های شهری ضمانت اجرایی ندارد، اظهار کرد: چنانچه طرح‌های شهری ضمانتی برای اجرا داشته باشد، در صورت اجرا نشدن ضوابط طرح، عقوبت قانونی در انتظار متخلفان است اما این مهم به صورت شفاف در حوزه قوانین شهرسازی وارد نشده است.

وی افزود: چنانچه نهادی برخلاف ضوابط طرح عمل کند هیچ قانونی عملاً مانع آن نمی‌شود، اما مسئولان بر اساس منافع سازمان تحت نظارت خود اقدام می‌کنند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح جامع، طرح گسترده‌ای است که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد، یکی از مباحث زیر مجموعه طرح جامع، طرح تفصیلی است که عملاً به اجرای بخشی از طرح جامع می‌پردازد که ضوابط ساخت و ساز در شهر را مشخص می‌کند اما مشکل این است که ضوابط طرح تفصیلی دقیق و درست اجرا نمی‌شود.

قلمبر دزفولی ادامه داد: فارغ از ماهیت و محتوای طرح، چنانچه ضوابط مصوب به درستی اجرا شود، قطعاً شرایط بهتری را برای شهرها تجربه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مسئله این است که ضوابط طرح تفصیلی در زمان اجرا تغییر می‌کند و مشکل در کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت جریمه حل می‌شود به طور مثال زمانی که یک یا دو پارکینگ با پرداخت جریمه از هر ساختمانی حذف شود، در مجموع صدها پارکینگ در سطح شهر حذف می‌شود و ما به ازای آن خودروهایی را خواهیم داشت که در خیابان پارک شده است.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: عدول از قوانین کیفیت زندگی را در شهرها کاهش داده و زیست پذیری شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 465029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.