افتتاح کارخانه زباله‌سوز ساری تا پایان سال

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران درباره رفع مشکل زباله شهرستان ساری گفت: احداث کارخانه زباله‌سوز تا امروز پیشرفت قابل قبولی داشته است و تا پایان سال شاهد افتتاح این کارخانه به عنوان دومین کارخانه زباله‌سوز مازندران هستیم.

به گزارش ایمنا، محمد زرودی اظهار کرد: مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار استان مازندران بوده و ایجاد توسعه در هر منطقه بدون توجه و نگاه به حوزه پسماند اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اگر نگاه ویژه‌ای به مساله پسماند در استان وجود باشد، می‌توانیم مازندران را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راه و سند راهبردی پسماند، خاطرنشان کرد: روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌کنیم که اگر مدیریت درستی در حوزه پسماندهای عادی صورت نگیرد حدود ۱۵ سال آینده این مقدار زباله به پنج هزار و ۷۰۰ تن در روز می‌رسد و اگر امروز برای این حجم از زباله برنامه درست و دقیق نداشته باشیم و در کنار تصمیمات مدیریتی، به حلقه‌ی مفقوده آموزش نپردازیم در ۱۰ سال آینده دوباره باید دورهم جمع شویم و برای حل مشکل زباله دنبال ارائه راهکار باشیم.

زرودی عنوان کرد: درست است احداث تأسیسات سخت‌افزاری برای مدیریت پسماند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما باید توجه جدی به موضوع فرهنگی در مدیریت پسماند به عنوان بخش نرم‌افزاری مدیریت پسماند داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۴۳ درصد زباله‌های مازندران با مقدار تقریبی هزار و ۳۰۰ تن، در روستاها تولید می‌شود، یادآور شد: اگر بتوانیم با آموزش به روستاییان، زباله‌های تولید شده آنها را در خود روستا مدیریت کرد، حجم قابل توجهی از زباله استان کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران با اعلام اینکه سازمان مدیریت پسماند نقش قطب‌نما را در رفع مشکلات و معضلات پسماند و زباله شهرها دارد، اظهار کرد: برای ایجاد یک مدیریت یکپارچه و واحد برای معضلات پسماند و زباله استان، با تلاش‌های مجدانه مسؤولان استانی جای تشکر ویژه داشته و نشان دهنده اهمیت موضوع پسماند در نگاه مدیریت ارشد استانی است.

زرودی به تازه تأسیس بودن سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: پنج استراتژی مهم برای سازمان مدیریت پسماند در نظر گرفتیم تا بتوانیم در یک بازه زمانی یک ساله به اهداف مهمی در مدیریت پسماندهای استان برسیم که نخستین استراتژی کاهش تولید زباله، اصلاح سبد پسماند خانوار و مدیریت پسماند روستا در خود روستاها است.

منبع: فارس

کد خبر 465019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.