چرا برای فسخ قرارداد بام‌لند اقدامی نشده است؟

عضو شورای شهر تهران نسبت به قرارداد بسته شده برای مجموعه بام لند و به‌روزرسانی نشدن مفاد آن تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهاره آروین در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران در خصوص محقق نشدن حقوق شهر و شهرداری در مجتمع تجاری بام‌لند گفت: این پروژه در سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهره‌برداری ۲۵ ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در پروژه بام‌لند که در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است، حدود شش هکتار زمین با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است و درواقع زمین به همراه پروانه ساخت آن، آورده شهرداری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجاره بهره‌برداری از پروژه در سال نخست احداث آن یعنی سال ۹۶، گفت: اجاره‌ای که در سال نخست به‌ازای بهره‌برداری از ۳۷ هزار مترمربع بنای احداثی از سرمایه‌گذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آن‌که بخش عمده بهره‌برداری به صورت تجاری بوده است و در ضمن ۱۷ هزار مترمربع از بنا مازاد بر قرارداد احداث شده است.

آروین تصریح کرد: این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دوره‌ای ۲۵ ساله، سالانه به طور ثابت تنها ۱۵ درصد افزایش یابد! با این تفاسیر اکنون که سومین سال بهره‌برداری پروژه است، اجاره ماهانه بابت بهره‌برداری از چندین هزار متر مربع فضای تجاری تنها حدود ۲۲ میلیون تومان است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهره‌برداری از پروژه بام‌لند کسب می‌کند، در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.

به گفته وی، از سوی دیگر در برآوردهای کارشناسی اولیه، مزایده برگزار شده، قرارداد منعقد شده و نهایتاً اجرای پروژه، در مورد کاربری و مساحت عرصه و اعیان پروژه بام‌لند ابهامات و مغایرت‌های آشکار و غیرقابل اغماض وجود دارد.

آروین تصریح کرد: این پروژه در ابتدا با کاربری فرهنگی تعریف شده است ولی اکنون تبدیل به یک مجتمع تجاری شده است.

وی افزود: زیربنای پروژه در تعریف اولیه، ۱۴ هزار و ۵۵۰ مترمربع و در قرارداد ۱۷ هزار و ۸۸۰ مترمربع بوده است و اکنون با ۱۰۰ درصد افزایش ساخت، برای آن قریب ۳۷ هزار مترمربع زیربنا احداث شده است. همه این تغییرات در کاربری و افزایش بنا در حالی صورت گرفته است که اثر مالی هیچ‌یک از آن‌ها نه در زمان برگزاری مزایده و نه پس از اتمام ساخت پروژه، در قرارداد اعمال نشده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری هزاران میلیارد ریال برای ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس و نگهداری آن هزینه کرده و زمین‌های بایر حاشیه بوستان جنگلی چیتگر را از نظر تجاری ارزشمند کرده است، اظهار کرد: شهرداری در سال‌های آتی و طی دوره ۲۵ ساله بهره‌برداری از مجتمع تجاری بام‌لند نیز هزاران میلیارد ریال پول شهروندان تهران را برای نگهداری دریاچه هزینه خواهد کرد و این درحالی است که از چند ده هزار متر مربع زمین و بنای تجاری احداث‌ شده تقریباً عایدی نصیبش نخواهد شد.

وی تاکید کرد: در این اوضاع اقتصادی که شهرداری تهران در روند خدمات‌رسانی به شهروندان مشکلات فراوان دارد، جای پرسش جدی است که علی‌رغم اظهارنظر صریح دستگاه‌های نظارتی برای اقدام قانونی در قبال این مجتمع، چرا شهرداری برای فسخ قرارداد انجام اقدام مؤثری نکرده  یا با تغییر میزان اجاره، مدت زمان بهره‌برداری و نرخ افزایش سنواتی اجاره، درجهت به‌روزرسانی مفاد قرارداد براساس منطق اقتصادی اقدامی نکرده است؟

آروین خطاب به شهردار تهران گفت: چرا هزینه‌های نگهداری دریاچه شهدای خلیج فارس از جیب شهر و شهروندان تهران پرداخت می‌شود و حدود شش هکتار از بهترین زمین‌های تجاری شهر در اختیار شرکتی قرار گرفته است بدون اینکه منافع مالی برای شهرداری تهران ایجاد کرده باشد؟ دلیل تسامح حمایت‌گونه از استمرار این امتیاز ویژه و اطاله زمان رسیدگی به آن چیست؟

وی در پایان خواستار احقاق هرچه سریع‌تر حقوق شهرداری توسط شهردار تهران شد و اظهار کرد: از شهردار تهران می‌خواهم که تکلیف فسخ یا به‌روزرسانی مبانی قرارداد هرچه سریع‌تر با حفظ منافع گذشته و آتی شهرداری به نتیجه برسد و اجاره‌بهای هزاران مترمربع زیربنا که مازاد بر قرارداد احداث شده و بیش از سه سال با کاربری تجاری و به رایگان توسط سرمایه‌‎گذار استفاده شده است، در اسرع وقت محاسبه و دریافت شود. این مبلغ اکنون می‌تواند حتی از مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه نیز بیشتر باشد.

محسن هاشمی در پاسخ به تذکر آروین گفت: من این موضوع را پیگیری کردم و شهردار اعلام کرد چون نهادهای قضائی به موضوع ورود کرده‌اند، منتظر حکم قضائی هستیم.

آروین خطاب به هاشمی گفت: نکته جالب این است که نهادهای قضائی به این پرونده ورود کردند اما شهرداری هنوز آن را پیگیری نکرده است.

کد خبر 464996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.